Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dansk land høne.  (Læst 1693 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Benny Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Dansk land høne.
« Dato: 27 April , 2018, 10:49 »
Min nabo og jeg har bestilt rugeæg fra Danske land høns. Da min nabo ønske høns igen efter mange års pause. Og det er racen han ønsker. Spændende tænkte jeg. Du finder æggene. Så skal jeg nok ruge dem ud i rugemaskinen sagde jeg til ham. Så det blive jo spændende med en ny race i flokken 😊 ja hvis udrugningen vel at mærke går godt. Men det plejer det da at gøre.
Og så er det jeg gerne vil høre.
Hvad er jeres erfaring med Danske land høns?
0,9 grønlægger
0,7 Sort Kobber Maran
1,0 Araucana
6 Kaniner

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Dansk land høne.
« Svar #1 Dato: 27 April , 2018, 18:06 »
Gode.
Smukke og hårdføre, og lægger pænt med små hvide æg med stor blomme.
De er noget flyvende, altså ikke nemme at hegne ind eller ud.
Måske ikke den store kyllingesteg, men de smager fint.
Kan bestemt anbefales.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Dansk land høne.
« Svar #2 Dato: 28 April , 2018, 10:35 »
En køn, net og let høne, hanen er pragtfuld i gode klassiske hanefarver. Tillidsfulde og hårdføre, flyvende - kan fx. vælge at sove i træerne i haven  :(

Mange høner ruger gerne selv og er i så fald fine skrukhøner, der ruger fast og fører godt og omsorgsfuldt. Jeg har også oplevet at hanen har været meget omsorgsfuld overfor små kyllinger.

Stegen er ikke stor, men kødet er rigtig godt - og man kan jo slagte to haner så, hvis en er for lidt. Racen er meget frugtbar. Hanenakkerne er smukt røde - og kan fx bruges til at binde fluer med.

Den eneste grund til at jeg ikke har dem er at de flyver for meget til de forhold jeg kan skabe her på matriklen.
Nogle maraner, nogle araucana.