Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Æder hun æg eller ?  (Læst 2083 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Æder hun æg eller ?
« Dato: 25 April , 2018, 18:17 »
En af mine høner fra sidste år - en Barnevelder - driver gæk med mig.
Som jeg skriver om i et andet indlæg, så har jeg dagligt tilsyn flere gange om formiddagen med en skruk, der er blevet flyttet fra en rede til en anden.
I den forbindelse så jeg hende Barnevelderen ligge i en rede - og jeg går ud fra, at hun vil lægge et æg til mig. Men hver dag når jeg kom for at tilse skrukken og så at Barnevelderen havde forladt reden, var der ikke noget æg.

Det er sket mindst 10 gange, måske mere, at reden er tom. Sidste år havde jeg en skade der tog æg, men det er ikke tilfældet i år. Der er også æg i de andre reder, kun ikke i den Barnevederen benytter.

I dag stak jeg hånden ind under hende hver gang jeg kom forbi. Det skete nok 4 gange med et kvarters mellemrum. Ingen æg. Så opgav jeg ------- da jeg så var der ude igen nogle timer efter, lå der et æg i reden, men det tror jeg er en Brahma der har lagt. ???

Er der andre der har været ude for noget lignede ? En høne der dagligt lægger sig i en rede - lader til at ville lægge æg, men der er ikke nogen - - - - kan hun æde et æg uden at jeg kan se rester i halmen, for der er ikke spor efter hverken hvide eller blomme, eller for den skyld æggeskal.
Det virker meget mystisk.  <A

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Æder hun æg eller ?
« Svar #1 Dato: 26 April , 2018, 15:10 »
Da mine begav sig Udi at spise af æg, var det kun halvdelen af skallen og ofte lå også noget af ægget tilbage og ja en noget snakket rede... 😏🤔
mon ikke, hun bare ikke er i æglægning?
Min barnevelder var halv skruk, da min ea lå og rugede, det stoppede med det samme da kyllingerne kom...
siden har reden kun været til æglægningen.
Kan din barnevelder ha det samme? Og derfor ikke lægger æg?
Min barnevelder ku ligge sig på reden i 5 timer, selv når æget var kommet forlængst. Efter ca 5 timer gik hun af... indtil næste formiddag... sikke et besvær, når jeg havde 6 andre der ville af med æg.... og kun 2 reder😏☺️😁
Jeg har altid fundet rester af æg når de har spist det (ja det tror jeg da...)
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Æder hun æg eller ?
« Svar #2 Dato: 26 April , 2018, 23:26 »
Tja, de er nogle underlige nogle de Barnevelder - du har jo ret i, at måske hun slet ikke er i æglægning, men alligevel.
5 timer det er godtnok lang tid. men jeg må se tiden an, der bør være rester efter æg, hvis hun spiser, som du også skriver du altid har set.
tak for svar :)

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Æder hun æg eller ?
« Svar #3 Dato: 27 April , 2018, 18:40 »
Tror faktisk godt de kan lægge sig i reden af bare vane. Har også nogle ældre høner som ikke mere lægger æg men i redekassen der ligger de og tager plads op !