Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skovhøns  (Læst 3838 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sorenfl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Skovhøns
« Dato: 30 December , 2017, 15:28 »
Jeg har en tværstribet skovhøne, men ingen andre af samme race. Er der nogen der kender til, hvordan formen og størrelse er på de givne æg?

Umiddelbart lader det til, at den har lagt æg i nogen tid og at de er store, lysebrune og høje, sådan lidt bautastenagtige.. men er ikke helt sikker! Bliver jo nødt til at vide, hvem der lægger og hvem der ikke gør :)

/S.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Skovhøns
« Svar #1 Dato: 01 Januar , 2018, 14:25 »
Til info, så er skovhøns ikke en race, men en forhandler hybrid (krydsningshøns).
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Skovhøns
« Svar #2 Dato: 01 Januar , 2018, 15:55 »
Æg fra skovhøns er som regel str. L og har brun skal - og er magen til æg fra ISA-hybrider. Det vil sige, de ligner også mange af dem du køber i supermarkedet.

Men jeg synes at hver høne har sin variant af æg. Jeg har æg fra Skovhøns, som vejer fra 57-72 g. Jeg er helt overbevist om, at det er den samme høne som lægger de "små" æg. Nogle af mine æg er meget buttede/tykke, og det er svært at se hvilken ende der er den spidse - jeg er også overbevist om at det den samme høne som lægger dem.

Så hvis du vil finde ud af hvem der lægger æg, er du nødt til at holde øje med hvem der forlader redekassen, og hente det nylagt æg umiddelbart bagefter.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline sorenfl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Skovhøns
« Svar #3 Dato: 01 Januar , 2018, 16:45 »
Ja, vores æg varierer en del også. Der kan være sorte prikker på,"vorter" på og nuancerne er lidt forskellige, ofte lidt mere skinnende/changerende, hvis de har fået gulerødder :)
Vi har dog også fem forskellige slags høns. Også krydsninger af kryds.
Det bør være enten vores "Issa" eller skovhønen, som laver de lysebrune, bautastenformede, spidse æg. De kom ind samtidig i hønsegården, og det var kun en grønlægger og en Plymouth Rock, der boede der før. Rocken laver aldrig spidse æg.