Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken race til æg og hvilken til slagte?  (Læst 8559 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nhl19

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Hvilken race til æg og hvilken til slagte?
« Dato: 03 Oktober , 2017, 18:48 »
Hej  :)

Nu ved jeg godt at folk har vidt forskellige smag  ;) men Jeg kunne godt tænke mig jeres bud på:

Hvilken race er bedst hvis det udelukkende er æg man ønsker? (Jeg bryder mig ikke om hybrid  :) )

Hvilken race er bedst hvis det udelukkende er slagtekyllinger man ønsker?

Hvilken race er den bedste kombiløsning hvis man kan sige det hvor man både får et okay antal æg men stadig også nogle gode slagtekyllinger  :)

På forhånd tak fra en nybegynder   :-[

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Hvilken race til æg og hvilken til slagte?
« Svar #1 Dato: 03 Oktober , 2017, 19:32 »
Vi har sort hvid Columbia (sussex) de er gode til æg og kød. Har dog stadig ikke slagtet den første endnu. Så blot læst mig til dette... men derfor vi valgte dem. Vi får 3-4 æg af 4 høns. Dog fælder den ene nu og de andre er på vej. Så lige nu får vi mellem 1-3 æg dagligt... men selv om den ene fælder ligger hin stadi æg dog kun 2 om ugen.

0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline TroelsRasmussen

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Hvilken race til æg og hvilken til slagte?
« Svar #2 Dato: 03 Oktober , 2017, 20:05 »
Mine favoritter:

Wyandotter
Sussex
Maran
Orloff
Skånske Blomsterhøns
Nøgenhalse
Dorking

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Hvilken race til æg og hvilken til slagte?
« Svar #3 Dato: 04 Oktober , 2017, 07:44 »
Vi har også valgt sussex pga de gode kombi-egenskaber. De bliver slagtekalve allerede ved 4 mdr. Og smager rigtig godt   /o Den er jo ikke helt så tung som fx orpington eller faverolles, men den fylder heller ikke så meget på pinden og spiser heller ikke meget. Vi har prøvet orpington, men kødet er ret groft trevlet, hvilket jeg ikke synes er så lækkert. Så har vi farverolles og de smager virkelig godt /o trods deres størrelse, meget fint og lækkert kød. Vi har også prøvet skånske blomster og de er rigtig gide æglæggere og fine slagtehøns, og så ser de jo super smukke ud i hønsegården  ;D De får også en fin slagte str. Men der skal de lige hen omkring 5 mdr. Det sammen gælder EA som vi har nogen af nu. De lægger jo så de fine lyseblå æg /o
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Hvilken race til æg og hvilken til slagte?
« Svar #4 Dato: 04 Oktober , 2017, 09:13 »
Som jeg netop har svaret i en anden tråd (http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=45360.msg366912;topicseen#new)

Så bliver La Bresse p.t. betragtet som en af de bedste kombiracer, da de lægger rigeligt med æg (ca. 240/år ifølge hønseraketten.dk, hvor Sussex lægger 220/år).
Dertil kommer at mange holder La Bresse udelukkende for at slagte dem, da de er ret hurtigtvoksende, selvom slutvægten ikke er specielt tung.

Jeg synes dog den hvide farve er en smule kedelig, så jeg holder mig til mine sølvgrå Sussex  /o

http://honseraketten.dk/bresse-gauloise/#more-151

http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/31093830
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilken race til æg og hvilken til slagte?
« Svar #5 Dato: 04 Oktober , 2017, 09:47 »
Der findes rigtigt mange racer, som enten er gode til æg eller gode til slagt, og så er der også mange som opfylder begge dele.
Generelt kan man sige at de lette racer er dem, som lægger flest æg, for de er oprindeligt lavet til ægproduktion, men de kan selvfølgelig også godt slagtes og spises alligevel.

Og fælles for dem alle er at for de skal være gode til det, så skal forhold og ikke mindst fodring være i orden, for der er dæleme mange, som tror at høns blot kan leve af hvede og gamle madpakker, og så lægger en masse æg, eller sætte en masse godt kød.

Kig evt. racer her: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk for her er alle de racer, som pt. findes i vores Skandinaviske Fjerkræ Standard.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Nhl19

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Hvilken race til æg og hvilken til slagte?
« Svar #6 Dato: 04 Oktober , 2017, 18:46 »
Tusinde tak for jeres svar.
Har nok haft Sussex i kikkerten længe, men må sige at La bresse godt nok virker spændende  :D

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Hvilken race til æg og hvilken til slagte?
« Svar #7 Dato: 04 Oktober , 2017, 19:27 »
Tusinde tak for jeres svar.
Har nok haft Sussex i kikkerten længe, men må sige at La bresse godt nok virker spændende  :D
Du skal bare vælge den du synes bedst om. Jeg ville måske få flere æg ved f.eks. at vælge La Bresse, men jeg synes de ligner industrihybrider lidt for meget. Andre siger dog at den røde kam, de hvide fjer og blå ben symboliserer det franske flag. Af samme grund er jeg heller ikke for pjattet med hvide italienere.

Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk

1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Jables

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Hvilken race til æg og hvilken til slagte?
« Svar #8 Dato: 06 Oktober , 2017, 18:55 »
Min personlige mening udelukkende ud fra egen erfaring:

Jeg er kommet til et punkt hvor mine høns er "selvforsynende". Dvs. at vi sælger nok overskudsæg til venner og bekendte til at hønsene selv betaler deres foder. Jeg har prøvet en del forskelligt og er glad for erfaringen men hvis der var nogen der ville tage alle mine høns i dag og bytte dem ud med tilsvarende antal høns af racen Rhode Island Red så sagde jeg nok "ja tak".

Til æglægning har jeg næsten kun gode ting at sige. Mellemstore æg HVER dag. Der går måneder imellem at mine Rhodes holder en dags pause. Selvom mine andre høns er blevet håndteret fra helt små er mine RIR (Rhode Island Reds) mere tamme selv hvis man aldrig rører dem. Helt grundlæggende tror jeg at de egentlig bare er grådige. De er super i haven og æder alt, de koster derfor ikke det store i foder. Med lidt billigt LED lys så har man også æg hele vinteren igennem. Næsten den bedste erfaring jeg har er at jeg aldrig har haft en syg RIR høne. De lader til at være helt upåvirket af hvad de andre høns nogle gange bliver ramt af.

Det ENESTE negative jeg har at sige om racen er at jeg synes de er hårde ved andre hønseracer (især de blidere racer) og fordi de er så grådige så er de ikke til at stoppe igen hvis de først én gang har lært at æg smager godt eller at andre høns' fjer smager godt.

Jeg har dog ingen erfaring med deres kød så det kan jeg ikke sige noget om.

Jeg er også rigtig glad for de flotte grønne og blå æg som man får fra grønlæggere og dem jeg har haft er yderst stabile men det er jo så en krydsning.

Lige et billede af nogle af mine RIR.
« Senest Redigeret: 06 Oktober , 2017, 18:59 Fra Jables »
Rhode Island Red
Grønlægger
Guld/sort hvedefarvet Maran
Jersey Kæmpe

Offline Redneck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
Sv: Hvilken race til æg og hvilken til slagte?
« Svar #9 Dato: 06 Oktober , 2017, 22:08 »
Sussex, maran og australorp er gode til både æg og slagt.


Sent from my iPad using Tapatalk
Med venlig hilsen Thomas

0,3 lys sussex
0,3 maran sort kobber
0,3 australorp
0,2 blomsterhøns
1,0 tværstribet hane
1,2 Jumbo vagtler
Hest, Gris, Parakitter, skildpadder og katte.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Hvilken race til æg og hvilken til slagte?
« Svar #10 Dato: 03 November , 2017, 14:14 »
Hvor tidligt bliver de racer i nævner slagteklar? Jeg har kun oplevet at Sussex skiller sig ud ved at være slagteklar som 4 mdr. Mens alle de andre racer vi har prøvet i hvert fald skal hen til 5 mdr. før vi synes der er nok fylde på dem.

Men hvornår er de øvrige racer som nævnes fx la bresse, australorps og maran m.fl. slagteklar?

Fordelen ved at de tidligt er slagteklar, er at de unge haner bliver lidt af en pestilens i flokken når de først begynder at gale og være kønsmodne... (og vi har ikke rigtig mulighed for at skille dem fra)
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilken race til æg og hvilken til slagte?
« Svar #11 Dato: 03 November , 2017, 17:42 »
Jables, jeg må nok skuffe dig med at fortælle at dine to rhode island red højst sandsynligt er to isa hybrider, og det forklarer nok hvorfor de er noget hårde ved andre høns.
Jeg har sat et billede ind af 1,1 rigtige rhode island red. Hvor racens kendetegn er den dybt mørke røde farve med lakglans.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Hvilken race til æg og hvilken til slagte?
« Svar #12 Dato: 03 November , 2017, 19:00 »
Jables, jeg må nok skuffe dig med at fortælle at dine to rhode island red højst sandsynligt er to isa hybrider, og det forklarer nok hvorfor de er noget hårde ved andre høns.
Hvorfor er det en selvfølge, at hybrider er hårde mod andre høns? :)
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilken race til æg og hvilken til slagte?
« Svar #13 Dato: 04 November , 2017, 18:29 »
Jeg har vist ikke skrevet at det er selvfølge at de er det.

MEN æggehybrider er kun lavet til en ting og det er en høj ydelse af æg = penge- og så er temperament en mindre detalje.
« Senest Redigeret: 05 November , 2017, 18:01 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hvilken race til æg og hvilken til slagte?
« Svar #14 Dato: 05 November , 2017, 09:25 »
Australorps - Vi slagter ved 4-5 mdr's alderen. Den der galer mest ryger først osv. I starten ventede vi til 6 mdr og fik også mere kød, men synes kødkvaliteten er bedre mens de er lidt yngre. Synes ikke det giver nogle problemer at have dem i flokken ej heller at have dem særskilt - bare de har plads nok.

Havde i år udruget et par Isa/Maran-Australorp kyllinger. Det blev to hanekyllinger. Den ene begyndte at gale da den var 3 uger gammel !!! og stadig boede i en hyndeboks i forgangen. Der var godt nok tidlig morgenvækning!!!!!
Vi slagtede dem ret tidligt pga galeriet og skrev "suppe" på fryseposen, da de så ud til at være  'skind og ben'. Men - der var overraskende meget kød på dem og de smagte fantastisk. Sjældent godt kød.