Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lette racer - som ikke flyver  (Læst 3367 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Lette racer - som ikke flyver
« Dato: 30 ſeptember , 2017, 10:52 »
Vi rydder godt ud i hønsehuset her i løbet af efteråret, og kommer af med de fleste af vores tunge racer høns. Både fordi de aldersmæssigt skal slagtes, men også fordi vi hellere vil have de lette racer fremover. Tilbage kommer vi til at have lidt EA og lidt grønlægger blandinger. Men jeg kunne godt bruge inspiration til hvilke hønseracer vi skal gå efter næste år.

Vi har tidligere haft Skånske Blomsterhøns og dem vil vi gerne have lidt af igen. De har netop den størrelse og det udtryk vi godt kan lide. De lægger tilpas med æg og har også en udmærket størrelse som slagtehøns. Men hvilke racer vil i foreslå til en blandet flok sammen med EA og skånske blomster? De skal helst ikke være alt for flyvende - vi har dog hegn på 180 cm, så der skal noget til før end de kan flyve ud. Og så må det gerne være almindelige racer som er rimeligt nemme at skaffe som rugeæg.  :D
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Lette racer - som ikke flyver
« Svar #2 Dato: 01 Oktober , 2017, 11:17 »
Jeg aner ikke hvor meget de flyver, men personligt syntes jeg at Danske Landhøns og Brakler er nogle er de absolut smukkeste høns der findes!
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline TroelsRasmussen

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Lette racer - som ikke flyver
« Svar #3 Dato: 01 Oktober , 2017, 21:07 »
Nøgenhalse!

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Lette racer - som ikke flyver
« Svar #4 Dato: 04 Oktober , 2017, 10:39 »
Ja, landhønsene er en mulighed  /o Men de må gerne være nogen som også er gode til slagt. Nøgenhalse kan jeg altså ikke med - synes virkelig de er grimme - Sorry  :o ;)

Hvad med sådan nogen som italienere? Eller sussex? den sidstnævnte er måske en middeltung race? andre foreslår også la bresse
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Lette racer - som ikke flyver
« Svar #5 Dato: 04 Oktober , 2017, 17:28 »
Mine landhøns er fremragende flyvere og 'hoppere', de er ikke nemme at holde inde eller ude for den sags skyld.
Faktisk var de tæt på at miste knoppen allesammen, fordi jeg ikke kunne holde dem ude af min køkkenhave. Men nu har jeg fundet en metode, der virker nogenlunde, så de får en chance til.