Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad skal der til - lokalklubber  (Læst 76565 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jørgen Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 291
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #15 Dato: 18 Februar , 2011, 00:44 »
MEn for at gentage Mariannes spørgsmål...

Hvad skal der til for at I kunne være interesseret?

Og det jo så lidt det samme som: Hvorfor er folk ikke interesseret???
Det er de ikke bla fordi at høns i haven er et indgroet begreb for de fleste danskere. Det er bare noget man har. "Hvorfor skulle man dog bruge tid og penge på en klub for at ha 4 høns i baghaven? Får jeg noget ud a det ud over at blive registreret som hønseavler? Nææh."
Og egentlig har folk lidt ret.

Mvh    Jørgen

Offline Ingrid

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 461
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #16 Dato: 18 Februar , 2011, 00:54 »
Jeg tror faktisk ikke, at det drejer sig om fordomme her.
Jeg tror der er behov for fornyelse og mere åbenhed. Hvis alle de små klubber skal kunne bestå, må de åbne sig. Mange reklamerer på ingen måde for sig selv.
Hjemmesider (der opdateres) er et must i vore tider. Vi er blevet så vant til at se på nettet først - og derefter tage personlig kontakt. Det bliver man nødt til at indordne sig under.
Flere steder ser man bare et tlf-nr: "meld dig ind - ring til .......". Det duer ikke. Man vil vide, hvad man melder sig ind i. Formål, arrangementer, mennesker, holdninger osv.
Hvad får jeg ud af det? (- andet end socialt samvær).
Med chance for at blive dybt upopulær var det måske en ide at slå nogle små lokalklubber sammen. Så kunne der laves opdaterede hjemmesider, foredrag, rundvisninger og andre sjove og interessante  arrangementer.
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #17 Dato: 18 Februar , 2011, 06:41 »

Med chance for at blive dybt upopulær var det måske en ide at slå nogle små lokalklubber sammen. Så kunne der laves opdaterede hjemmesider, foredrag, rundvisninger og andre sjove og interessante  arrangementer.

Her i sdr. jylland er stort set hele den gamle kreds slået sammen til en klub..... det er den så ikke blevet mere aktiv af... men det bliver den... hvis jeg og et par stykker andre får lov at komme lidt til roret :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #18 Dato: 18 Februar , 2011, 07:14 »
Jeg  haaber i alle forstaar alt jeg skriver, men jeg er Norsk, og jeg bor i Wales, saa maaske er mit Dansk litt vanskeligt at forstaa iblandt? 
Jeg forstår det fint :).

Jeg har måske lidt det indtryk, at hønseklubber kun er "for gamle mænd", og det er måske helt forkert, men det er nu engang det indtryk jeg har. Som Ingrid også skriver, så er en opdateret hjemmeside et must, og de sider jeg har besøgt, har måske nok manglet nogen opdatering og information.

Jeg er også kun til hyggehøns, og vil ikke melde mig ind i en fjerkræklub, hvis der kun diskuteres raceavl og udstilling.

Til Fuglebjergudstillingen var det også mest "gamle mænd" (undskyld udtrykket) der gik rundt og kiggede på høns, og for mig som er helt ny i udstillingsverdenen, savnede jeg meget mere information på udstillingen: Hvad betyder 97 point? Hvad betyder kåringspræmie? Hvad betyder ærespræmie? Hvorfor er denne høne diskvalificeret?

Jeg savnede stande fra fx lokalklubber der ville fortælle om deres høns og deres racer, men der var ingen at spørge til råds sådan lige umiddelbart, set fra mine nybegynder-øjne.

Jeg savnede også mere "familievenlige" tiltag, som fx en hønemor med kyllinger, klappehøns, ægudstilling, "hvordan kommer du i gang" udstilling/stand osv.

Programbladet til en 20'er kunne godt være inkl. en ordforklaring til nye hønsefolk. - Jeg fik "intet" ud af programmet, ærligt sagt.

Og så lige for at runde af, så var der en stand for en fugleforening på samme udstilling. Her var det en ældre herre der sad ved bordet, men der var ikke meget kontakt at hente der, selv om jeg spurgte ind til fuglene i volieren. Lidt trist, og et lidt broget indtryk man fik at fugleforeningen ("gamle mænd" der diskuterer avl og farver og intet andet, kommer ind i billedet igen).

En lang smøre... Skriveriet løb lige af med mig ::).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #19 Dato: 18 Februar , 2011, 07:27 »
@ Tanja

Joankino og jeg var på Fuglebjerg både lørdag og søndag " er vi gamle mænd" ?

Ligeledes futtede der mange rundt med Fuglebjerg trøjer, som man altid kan spørge, der sad også en ved indgangen, som man også har lov til at spørge.

"Hvad betyder 97 point? Hvad betyder kåringspræmie? Hvad betyder ærespræmie? Hvorfor er denne høne diskvalificeret?"

God ide med en lille forklaring i kataloget om det.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #20 Dato: 18 Februar , 2011, 08:22 »
Man må jo prøve at vende blikket indad - hvorfor meldte man sig i grunden selv ind i sin tid ?

Jeg har selv haft fjerkræ "altid", var medlem af hovedforeningen som ung, og slugte "det grønne blad" hver gang, gik lidt i stå et stykke tid, og meldte mig så ind i både hovedforening og lokalklub, da jeg stiftede familie, og fik eget hønsehus.

Så jeg meldte mig ind, fordi jeg havde et behov - og mon ikke mange har det sådan !

Der sker også altid en vis medlemstilgang, når kommunerne vil forbyde hønsehold - det er jo også en slags behov - vi er stærkere sammen !

Men næsten alle her på forum er en slags fjerkrænørder på et eller andet plan, og lokalklubberne består jo også af den slags mennesker, selvom man som udefrakommende kan synes, at det hele handler om udstilling.

Hvis man ser klubbernes arbejdsplan for året så er der normalt nok kun 1 eller højst 2 udstillinger, og så er der besøg rundt hos medlemmer eller andre klubber, foredrags- eller klubaftener med forskellige emner på programmet - så der er masser af mulighed for at deltage efter interesse.

Som Wanda siger, så er der jo også masser af mulighed for selv at påvirke en lokalklub - bl. andet med forslag til aktiviteter - det er altid de aktive, der sætter dagsorden.

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Susanne

  • Gæst
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #21 Dato: 18 Februar , 2011, 08:46 »
Men der står garanteret også i vedtægterne " at enhver kan optages som medlem i klubben"

Fordomme er der nok af.

Ja, enhver kan optages i klubben. Jeg prøvede bare at beskrive, hvorfor - udfra mit synspunkt - det føles mest naturligt at være medlem, hvis man selv har interesse for raceavl. Både udfra den virkelighed, man møder i klublivet og udfra formålet med klubberne.

Og at jeg godt kan forstå, (som Jørgen Hansen skriver) at hvorfor noget så naturligt som at have fire høns i baghaven skulle give anledning til et klubmedlemsskab?  

Og jeg mener efter bedste evne, at jeg udtrykker mig fordomsfrit.

Klubberne er omdrejningspunktet når det gælder raceavl (lokal- specialklubber og Dffr) Uden klubberne ville raceavl stort set uddø. Formålet med at få flere medlemmer er vel at fremme raceavls-arbejdet?

Et vigtigt og fint og ordentligt formål!

Og jeg tror også, der skal nytænkning til. Der er allerede mange gode tanker og forslag her i tråden, men den slags tager tid. Og engagerede mennesker  /o



« Senest Redigeret: 18 Februar , 2011, 08:48 Fra Susanne »

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #22 Dato: 18 Februar , 2011, 09:24 »
Tak for dejligt mange svar og synspunkter  :) bliv endelig ved...

Kunne det være en ide om klubberne integrerede sig mere med f.eks. dette forum, således at der f.eks. var et 'hjørne' for de klubber der havde lyst til at være med ?

Men det ligger vist klart, at synligheden i hvert fald skal være større - og bredden skal tilstræbes.
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #23 Dato: 18 Februar , 2011, 09:26 »
Og interessen fra folk skal også være der.

Se endvidere denne tråd :
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=10685.0 som der ikke er svaret så meget på, måske fordi det altid er nemmere at fortælle om hvad andre skal gøre end at fortælle hvad man selv kan gøre.
« Senest Redigeret: 18 Februar , 2011, 09:36 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #24 Dato: 18 Februar , 2011, 09:37 »
Men helt sikkert P.R , opdaterede hjemmesider og forskellige arrangementer er olfert og amigo.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Enevoldsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #25 Dato: 18 Februar , 2011, 10:19 »
Jeg har aldrig end overvejet om jeg skulle melde mig ind i en lokal-klub.... før nu.
Mit indtryk er, som flere andre også har, at det er for dem med rene racer og som vil avle. Hvilket jeg syntes er fantastisk, men jeg selv har "kun" hybrider.
Jeg har for første gang i mit liv høns - har kun haft dem i ca 4 mdr. så stort set al snak om racer, farver er mere eller mindre volapyk for mig. Jeg er overbevist om, at jeg ville føle mig som en elefant i et spil kegler, hvis jeg var i en klub som nævnt.

Det er slet ikke sikkert at jeg har ret i den antagelse, men det er sådan jeg ser det nu, og derfor er jeg ikke medlem af en lokal-klub.
Så for at jeg seriøst skulle overveje sådan et medlemsskab, så skal jeg meget mere føle, at det også er for sådan én som mig - med hybrider udelukkende for hyggens skyld. Og det budskab syndtes jeg ikke er så indlysende - som flere andre også påpeger.
 :)
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Ingrid

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 461
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #26 Dato: 18 Februar , 2011, 11:14 »
Det ville helt sikkert være stort, hvis klubberne blev præsenteret og integreret i dette Forum.  /o
På den måde ville de nå ud til mange af de "almindelige hygge-høns-ejere".
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Thomas Poulsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 304
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #27 Dato: 18 Februar , 2011, 13:24 »
En klub er for alle i området, her kan man få hjælp til andet end udstilling, det kan f.eks værer medicin, udrugning, og hjælpe i klagesager mod ens høns! generalt socialt samvær som vi alle nyder ;)

MEN, jeg venter i længsel på at der bliver generations skifte inden for fjerkræklubber! Jeg har lige meldt mig ud af bestyrelsen i Struer efter 6 år... jeg har fået lavet en del tiltag, fået gang i en del aktive medlemmer, men det er et hårdt slid at fornye alting... så jeg holder en pause indtil der er fornyet energi. Nu vil jeg bruge energien på welsumer klubben, og min hjemmeside raceavl.dk - der efterhåneden er blevet en succes med bevarelse af forskellige varianter af fjerkræ  /o

Højdepunktet var vores udstilling i november, største hønseudstilling siden opstarten i 1921. /o

ting jeg har indført:

Nye præmieregler (samme system som på LU)
Haneudstilling
PR dag
tidlig og sen vaccination
Hjemmeside

Andre ting som jeg fik stemt ned af den øvrige bestyrelse

Medlemsmøder; hvor der kunne snakkes socialt og om hvad der sker hjemme i ens hønsegård (blev taget op igen på generalforsamlingen i år, så nu sker der forhåbentlig noget)

Medlemsblad en gang om året, skulle også kunne gives til nye medlemmer, med info om, bestyrelse, udstillingen, kalender, hønseracer i klubben osv. (blev taget op på generalforsamlingen, og nu sker der forhåbentlig noget)

Det de fleste klubber lider under er at der er en bestyrelse der sidder på det hele, dette kunne løses ved at man laver udvalg! f.eks pr-udvalg, udstillingsudvalg, banko udvalg... så kunne man placerer sig de steder hvor man er bedst og ikke blande sig i det man var ekstrem dårlig til.



Jeg har en god tro på at de 3 nye bestyrelsesmedlemmer i struer gør det godt, de må tage kampen op mod de 2 gamle ;)

« Senest Redigeret: 18 Februar , 2011, 13:41 Fra Thomas Poulsen »

Offline Thomas Poulsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 304
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #28 Dato: 18 Februar , 2011, 13:40 »
fejl ;)

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #29 Dato: 18 Februar , 2011, 13:42 »
Den med at tage kampen op kan være farligt, et par gamle der bliver sure, fordi det ikke skal være som det plejer, kan trække en del med sig af dem de har siddet i forening med i en menneskealder.

Nye ideer skal man nok prøve med et stille og rolig og konstant pres at få få indført, kom med en halvfærdig ide og lad dem strikke den færdig så det er deres ide, vupti så er der gevinst.

Jeg har utallige gange løbet ind i sætningen, det plejer vi at gøre sådan, hvorfor, fordi det er nemt når det har været gjort 100 gange før, men det fører ingen steder hen.

Jeg har også lige meldt mig ind i den lokale, kunne desværre ikke komme til generalforsamling, men kan da se
at der ikke er sat aktiviteter på hjemmesiden endnu, og da det stort set er den eneste kommunikationsvej der er
det vel egentlig lidt sløvt.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)