Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad skal der til - lokalklubber  (Læst 76542 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Hvad skal der til - lokalklubber
« Dato: 17 Februar , 2011, 20:52 »
Det er mit indtryk at en del danske lokale fjerkræklubber mangler medlemmer.

Hvad ville der skulle til, før du ville melde dig ind i en lokal klub, hvis du ikke er det i forvejen ? Eller hvad gjorde at du meldte dig ind?

Handler det kun om udstilling, eller hvad ?

Hvad kan klubberne gøre for at tiltrække flere medlemmer efter din mening ?
Mvh Marianne

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #1 Dato: 17 Februar , 2011, 21:28 »
Jeg er ikke medlem af nogen klub, og ved egentlig ikke, hvad der evt. skulle til. Mit indtryg har altid været, at klubberne var for racefolk, og meget med udstilling for øje, så jeg har faktisk aldrig overvejet at melde mig ind. Jeg har høns fordi jeg synes det er hyggeligt, og så kan jeg godt lide at spise kødet og æggene, og køber generelt meget få madvarer i butikker. Så det er ikke fordi jeg bevidst har valgt fra, at være medlem, så måske, det er en overvejelse værd.
Hilsen Lone

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #2 Dato: 17 Februar , 2011, 21:39 »
Jeg har det på samme måde, at klubberne giver det indtryk at de er for folk som går meget op i racerenhed og udstilling, hvilket jeg slet ikke interesserer mig for.
Min "klub" er hønseforum. Et sted hvor jeg kan få eller finde alle de oplysninger som jeg har brug for til mit lille have-hygge-hønse-hold.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #3 Dato: 17 Februar , 2011, 21:44 »
Jeg er medlem af to klubber. mest fordi jeg har en plan om på sigt at være med tila t udvikle klubberne.
Også for at kunne udstille, men udstilling for mig er altså bare en gang hygge....

Årsagen til at jeg meldte mig i klub nr. 2 var faktisk udelukkende for at mænge mig ind og være med til at sørge for at klubben udvikles istedet for at afvikle... og lige pt virker det som lidt af en mundfuld da jeg faktisk ikke har hørt det mindste fra klubben siden jeg meldte mig ind. Og det er undskyld mig, fanme ikke særlig medlemsvenligt.

Går og vente på at der bliver indkaldt til generalforsamling... for har allerede skrevet en roman jeg gerne vil fremlægge... foruden den hjemmesiden jeg har lavet til klubben som jeg faktisk ikke engang ved om de har set endnu.

Den første klub jeg blev medlem af er en mere aktiv klub, men kvartalsblad og prdage og andre arrangementer. J´Her blev jeg medlem fordi farfar har været medlem :)

Så denne tråd er super... det giver sikkert mere stof til min roman ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #4 Dato: 17 Februar , 2011, 21:54 »
Også her holdes hønsene fordi det er en skøn hobby, som giver et supplement til husholdningen, i en kvalitet der ikke kan købes i forretningerne.

Selvom jeg sætter pris på racerene høns ville jeg aldrig kunne finde den fornødne tid til at dyrke raceavl, og derfor synes jeg ikke at jeg har andre behov for medlemskab, end hvad jeg kan få dækket ved at være aktiv her på dette forum.
Mvh
Erik Andersen

Offline Klausen

  • Bruger
  • Indlæg: 224
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #5 Dato: 17 Februar , 2011, 22:04 »
Tror nu det er fordi folk har den indtryk af den lokale fjerkræklub, at den kun er for "gamle mænd" og folk der kun vil udstille med det er nu ikke lige det der er hovedformålet med klubberne efter min erfaring, den er for alle og der er meget hjælp at hent blandt de "gamle mænd" også selv om man ikke lige er til udstilling.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #6 Dato: 17 Februar , 2011, 22:08 »
MEn for at gentage Mariannes spørgsmål...

Hvad skal der til for at I kunne være interesseret?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Susanne

  • Gæst
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #7 Dato: 17 Februar , 2011, 22:34 »
Jeg blev medlem af en lokalklub sidste sommer.

Fordi jeg havde fået lyst til at snuse til det der "udstillings-halløj"  Ellers havde jeg ikke gjort det. Jeg havde ikke forestillet mig, at fjerkræklubberne var særlig meget rette mod havehønseholdere.

Og ganske rigtigt - i vores klub er der ingen medlemmer, der ikke udstiller eller er på vej til det. 

Klubbernes formål er at udbrede kendskabet til raceavl. Klubåret er tilrettelagt omkring udstilling - vaccination til udstilling - hønseaften, hvor man kan få vurderet sine dyr før udstilling - og selve udstillingerne med opstilling, afholdelse og nedtagning. Årets sidste aften bliver der uddelt pokaler til de dygtige medlemmer.

Derimellem er der almindelige klubaftener, hvor der snakkes om løst og fast - og hvor der helt sikkert også ville være/er plads til mindre ambitiøse hønseejere. Men det er som om udstillingsdelen er selve "kernen" i sammenholdet og fællesskabet.

Alle kan selvfølgelig melde sig ind - klubberne vil gerne have medlemmer, men jeg ved, at jeg ikke ville have følt mig hjemme, hvis jeg ikke kunne snakke med/stille spørgsmål, der gjaldt målrettet avl og senere udstilling.

Måske er det anderledes i andre klubber - det ved jeg ikke. Det skal sige, at jeg føler mig uendelig godt tilpas i min lokalklub, men hvis jeg ikke sigtede på at udstille, ville jeg 100 % sikkert "nøjes" med vores fine forum her.




Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #8 Dato: 17 Februar , 2011, 22:39 »
Jeg vil nu lige pointere at klubberne er for ALLE som har interesse for høns.

Medlemmer i en klub er fordelt ligesom medlemmerne her på Forum. Der er x antal som "bare" har høns, x-antal som avler, x antal som udstiller og x antal dommere.

I en klub drøftes der også om hønsehold osv. Og tips om hønsehold kan alle bruge, uanset om de har racehøns, blandinger eller hybrider.

Men tilbage til spørgsmålet om hvad der skal til, for at jeg vil være medlem........



Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #9 Dato: 17 Februar , 2011, 22:41 »
@ Susanne

Hvad er det dog for en klub, du er medlem af, HVOR alle medlemmerne udstiller ??

For i Sydhavsøernes Fjerkræ Klub er der flest medlemmer, som "bare" har høns for hyggens skyld.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #10 Dato: 17 Februar , 2011, 22:44 »
Hvad skal der til for at I kunne være interesseret?

Behov eller interesse i/for avls/foreningsliv.
Og for mange Forum-medlemmers vedkommende synes disse ting ikke at være til stede.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #11 Dato: 17 Februar , 2011, 22:49 »
Sammenholdet, jeg kender enormt mange flinke hønsefolk, og vi mødes rundt omkring i Danmark og snakker om vores fælles interesse, som er FJERKRÆ og hvad der til hører.

Men nu er jeg jo også med i en temmelig aktiv lokal klub, 3 special klubber og Dommeringen  ;)
« Senest Redigeret: 17 Februar , 2011, 22:54 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Susanne

  • Gæst
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #12 Dato: 17 Februar , 2011, 23:14 »
@Lene:

Min klub hedder Vendsyssel Fjerkræklub. Jeg har ikke tjekket for passive medlemmer, men de, som kommer til klubaftnerne udstiller alle som en  (eller regner med at gøre det i 2011 (Johanne og jeg))

Jeg ville lige finde vores formålsparagraf, men vores pr-folder på hjemmesiden er pt under ny udarbejdelse.

Jeg har i stedet fundet en anden tilfældig, nemlig Silkeborgs Fjerkræklub:

Her står : "Klubbens formål er at fremme Racefjerkræavlen i Silkeborg og omegn,
såvel hvad nytte som sport angår.
Dette gøres gennem at afholde udstillinger, medlemsmøder og andre sociale arrangementer "

Klart og tydeligt formål. Man ved, hvad man går ind til.

Og hvis jeg går to-tre år baglæns, hvor jeg havde et par hellevadhøns, en enkelt dværghøne, et par fejlfarvede silkehøns og en araucana - altsammen for hyggens skyld, ville jeg - hvis jeg læste sådan en formålsparagraf - holde mig langt væk.

Så - for at svare mere konkret på spørgsmålet - skulle der måske satses mere på alle slags hønseejere. Det skulle være af ægte interesse og med respekt for hinandens måder at holde høns på.

Og det skulle i hvertfald fremgå af formålsparagraffen, at du er lige velkommen hvadenten du har en flok hybridhøns eller om du vil avle målrettet med en race.




thorleif

  • Gæst
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #13 Dato: 17 Februar , 2011, 23:16 »
Jeg bor i et andet land, hvor tingerne er meget forskellige ifra hvordan i har det i Danmark. Jeg er medlem i Croad Langshan-klubben fordi det ser jeg som eneste vej fremover naar det gaelder avl af "min"  race. Igennom klubben faar jeg kontakt med folk der goer detsamme som mig, forsoeger at conservere en meget flot og verneverdig race. Naar man ser paa billeder (ofte mere end 100 aar gamle) af Croad Langshan, og man saa ser paa sine egne dyr, og paa andre medlemmers fugle, saa ser jeg tydelig hvilket kaempe-arbejde 1.000vis af individer har giort for aa sikre at racen beholder sine egenskaber og, ikke mindst, sit udseende. De smaa ting, som fod og ben-farve, hoved, fjer, alt er ligesom det var for 100 aar siden. Fordi alle medlemmer ALTID har hat en ting som opgave: at beholde racens egenskaber. Og uden klubben vilde det aldrig gaaet. Udstilling er meget vgtigt, da det er "kontrollen" paa at racen beholder sit preg. Der er dog mange, som mig, der ikke stiller ud, men mine dyr er under fuld kontrol, da en  lille del af dem enten bliver solgt til folk der stiller ud, eller avler med dyr de har koebt/byttet med mig. Jeg selger mine bedste potensielle avlsdyr til andre medlemmer, eller folk der har til hensigt at tilmelde sig  klubben. Da veldig faa medlemmer har mer end 10 hoener de opdretter ifra, og mange kun har 2-3, har klubben en vigtig opgave som "over-administrator" og stimulator. Lokal-klubber har herovre en helt anden rolle. Min lokale klub er nu foerste stop for den lokale kommune naar det gelder udforming og haandhevelse af love og regler. Kommunens folk ser at her er en organisation af folk med en hobby, som vil drive med sin hobby til bedste for dyr, naboer, boern, idetheletaget hele lokalmiljoet. Den lokale klub vil ogsaa arrangere udstillinger og tage del i landbrugs-show, holde aabne dage, samt arrangere udflugter (med fugler) til skoler og boernehaver. Naar jeg flytter til Danmark vil jeg helt sikkert tage kontakt med den lokale forening, samt Landsforeningen, og melde mig ind. Det skal man da vel bare? Jeg vil ha min hobby, og hygge mig med den, og den lokale klub, og naturligtvis Landsforeningen vil vaere der for mig, og jeg vil vaere der for dem, for ingen klub kan vel fungere uden medlemmer. Og for at klubberne skal kunde hjelpe sine maal-grupper, folk der holder hoens, saa maa man vel ogsaa forvente at alle de der har nogen hoens i bag-gaarden en medlem? Uden faelleskab - ingen styrke.
Jeg  haaber i alle forstaar alt jeg skriver, men jeg er Norsk, og jeg bor i Wales, saa maaske er mit Dansk litt vanskeligt at forstaa iblandt?  

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #14 Dato: 17 Februar , 2011, 23:19 »
Men der står garanteret også i vedtægterne " at enhver kan optages som medlem i klubben"

Fordomme er der nok af.
« Senest Redigeret: 17 Februar , 2011, 23:43 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub