Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: GÆS : Udrugning af æg  (Læst 30062 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jkso93

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
GÆS : Udrugning af æg
« Dato: 18 Marts , 2010, 20:08 »
Hej Alle,

Fedt forum og første indlæg herfra :)

Jeg er blevet ejer af Hr og Fru Broget dansk landrace. Gåsen er gået i æglægning for en lille uges tid siden og det er nu blevet til 6 æg.
Jeg har læst mig frem til at det kan være klogt at fjerne de første 5-6 æg grundet manglende befrugtning, så indtil videre er de første 3 er blevet til spejlæg.

Nå, men mit spørgsmål er:

Hvis gåsen selv udruger f.eks. 4-6 gæslinger og jeg udruger tilsvarende i en rugemaskine på ca samme tidspunkt, vil gåsen så acceptere alle gæslingerne (inkl dem jeg har udruget) eller vil hun kun tage sig af sine egne?

Kan man sætte gæslinger til en skrukhøne og vil hun passe dem ?

Til jer der har gæs, kom endelig med gode råd og tips.

Hilsen
Johnny.
0,3 Lys Sussex
0,2 Dværg af ubestemmelig herkomst
0,6 Isa Warren
1,0 Sølvrandet Wyandott
0,0,12 kyllinger - en god blanding
6,7 Dorking - teenagere
0,0,4 Kæmpe Jersey
1,1,2 Gråbroget Dansk gås

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: GÆS : Udrugning af æg
« Svar #1 Dato: 18 Marts , 2010, 20:18 »
Gåsen vil gerne acceptere gæslingerne - jeg gjorde det sidste år, at gåsen udrugede lidt gæslinger ud selv og samtidig kom der nogle ud fra maskine, inden problemer i det.

Ifølge dansk lovgivning så må svømmefugle og høns ikke gå sammen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: GÆS : Udrugning af æg
« Svar #2 Dato: 18 Marts , 2010, 20:54 »
Jeg bruger lige din tråd Jonny, til suplerende spørgsmål.

Mit gåsepar går inde i et volierer i drivhuset endnu, fordi søen er frosset. Gåsen har lagt 3 æg, 3 forskellige steder, gravet godt ned i muderet under halmen.
Gemmer den dem for evt. rovdyr, for så senere at samle dem i en rede, eller er den bare useriøs?
I så fald vil jeg samle dem sammen og prøve at få dem ruget ud. Jeg er overbevist om at de er befrugtet, jeg går jo inde ved dem hver dag, og ser hvad de fordriver tiden med.
Hilsen
Peter

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: GÆS : Udrugning af æg
« Svar #3 Dato: 18 Marts , 2010, 20:59 »
Gåsen plejer at lave een rede, hvor æggene blivet dækket til igen hver gang hun har lagt et nyt æg og forladt reden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: GÆS : Udrugning af æg
« Svar #4 Dato: 18 Marts , 2010, 21:25 »
Det er måske heller ikke de optimale forhold med kun 9 kvardratmeter bur, hvor de 7 meter er med fliser, dog med et tykt lag halm. Og så i selskab med 8 moskusænder.
De har dog fundet de 2 kvardratmeter uden fliser. Det er der ægene bliver gravet ned.
Hilsen
Peter

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: GÆS : Udrugning af æg
« Svar #5 Dato: 18 Marts , 2010, 21:29 »
Jeg tror ikke at selskabet med Moskus ænderne fremme sagen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: GÆS : Udrugning af æg
« Svar #6 Dato: 18 Marts , 2010, 21:38 »
Det tror jeg bestemt heller ikke, så jeg tror jeg vil finde et nyt opholdssted til moskusænderne, inden jeg tar på ferie en uge fra mandag. For de kan ikke komme ud i søen endnu, den er stadig tilfrosset.

Gæssene vil jeg lade blive inde til der er gæslinger.
Hilsen
Peter

Offline jkso93

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: GÆS : Udrugning af æg
« Svar #7 Dato: 18 Marts , 2010, 21:49 »
Gåsen vil gerne acceptere gæslingerne - jeg gjorde det sidste år, at gåsen udrugede lidt gæslinger ud selv og samtidig kom der nogle ud fra maskine, inden problemer i det.

Ifølge dansk lovgivning så må svømmefugle og høns ikke gå sammen.

Er det bedst at sætte de maskinudrugede gæslinger til så hurtigt som muligt eller bør man vente nogle dage?

Er det bedst om aftenen i skjul af mørket eller skal man blot lukke de "nye" gæslinger ind til gåsemor og hendes egne gæslinger?

/J.
0,3 Lys Sussex
0,2 Dværg af ubestemmelig herkomst
0,6 Isa Warren
1,0 Sølvrandet Wyandott
0,0,12 kyllinger - en god blanding
6,7 Dorking - teenagere
0,0,4 Kæmpe Jersey
1,1,2 Gråbroget Dansk gås

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: GÆS : Udrugning af æg
« Svar #8 Dato: 18 Marts , 2010, 21:54 »
Det kan gøres lige når de har forladt rugemaskinen, der er ingen fordel i at de bliver et par dage, tværtimod.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: GÆS : Udrugning af æg
« Svar #9 Dato: 18 Marts , 2010, 22:02 »
Jeg har sommetider taget gæslingerne fra gåsen i en kasse og blandet med de nye, efter 10 min når gåsemor er godt tosset får hun dem alle igen, så er det ligesom hun ikke rigtigt får set på gæslingerne, men bare VIL hà dem.

Offline jkso93

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: GÆS : Udrugning af æg
« Svar #10 Dato: 19 Marts , 2010, 09:03 »
Jeg har sommetider taget gæslingerne fra gåsen i en kasse og blandet med de nye, efter 10 min når gåsemor er godt tosset får hun dem alle igen, så er det ligesom hun ikke rigtigt får set på gæslingerne, men bare VIL hà dem.

Umiddelbart lyder det som en rigtig god idé. Troede bare hun kunne se forskel 5 og 10 gæslinger :) Men den metode skal prøves.

Tak for hjælpen alle.

/J
0,3 Lys Sussex
0,2 Dværg af ubestemmelig herkomst
0,6 Isa Warren
1,0 Sølvrandet Wyandott
0,0,12 kyllinger - en god blanding
6,7 Dorking - teenagere
0,0,4 Kæmpe Jersey
1,1,2 Gråbroget Dansk gås

Offline jkso93

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: GÆS : Udrugning af æg
« Svar #11 Dato: 01 April , 2010, 13:29 »
Et lille tillægsspørgsmål.... jeg går jo og venter spændt på at Fru Gås smider sig på reden. Hvor mange æg kan jeg forvente hun lægger, før hun giver sig til at ruge ?

/J.
0,3 Lys Sussex
0,2 Dværg af ubestemmelig herkomst
0,6 Isa Warren
1,0 Sølvrandet Wyandott
0,0,12 kyllinger - en god blanding
6,7 Dorking - teenagere
0,0,4 Kæmpe Jersey
1,1,2 Gråbroget Dansk gås

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: GÆS : Udrugning af æg
« Svar #12 Dato: 01 April , 2010, 13:59 »
Hos mig ligger 15-20 æg, før de begynder at ruge.....en gås kan jo have mange æg under sig.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: GÆS : Udrugning af æg
« Svar #13 Dato: 02 April , 2010, 06:36 »
Jeg tillader mig igen at bruge din tråd. Jeg har et spørgsmål der relaterer:
Lige inden jeg tog på ferie 21 marts kom gæssene ud efter 3 måneder indendørs. Den havde da lagt 6 æg, som er blevet vendt daglig.
Nu har den udenfor en rede også med 6 æg.
Kan jeg smide de først 6 ned i reden, eller vil hun afvise ? 
Ellers er alternativet jo at sætte en rugemaskine i gang samtidig med hun lægger sig.
Hilsen
Peter

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: GÆS : Udrugning af æg
« Svar #14 Dato: 02 April , 2010, 07:33 »
Jeg tænker ikke at gåsen afviser æggene, men æg fra gæs bliver hurtigt "gamle", de holder sig ikke lige så længe som f.eks. hønseæg, noget andet er at de første æg fra gæs sjældent er befrugtet ordenligt.
Man skal lige være obs på, at gåseæg ikke tåler at stå op, de skal altid ligge ned, det er pga. vægten i selve ægget.