Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Muskosænder  (Læst 6819 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Gartneren

  • Gæst
Muskosænder
« Dato: 10 Juni , 2009, 22:01 »
Vi har en have på ca 500m2. Ikke meget, men nok til at blive irriteret over snegle i alle afskygninger, ikke kun dræbersnegle. Kan det svare sig at anskaffe sig et par muskosænder til at gå rundt i haven, og i så fald hvordan sikrer vi os at de bliver i haven? Vi bor 800-1000m fra Utterslev mose, vil de ikke bare flyve derned og aldrig komme tilbage?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Muskosænder
« Svar #1 Dato: 11 Juni , 2009, 07:35 »
Velkommen her på forum, jeg er ikke selv andeekspert, men der er helt sikkert mange andre her på forum, der kan hjælpe dig.
Jeg er dog en slags snegleekspert.
Vi fik desværre også de snegle i haven for en tre år siden; det jeg gør, er at jeg går en tur frem og tilbage i tætte ture henover græsplænen, og så samler jeg sneglene op med en graveske, efterfølgende hakker jeg dem midtover med en spade og begraver snasket. Jeg går morgen og aften, når det er fugtigt. I begyndelsen hældte jeg salt på sneglene, men jeg har læst at det er en langsom og pinefuld død for dem, så det er jeg holdt op med, for selv ulækre, invaderende snegle skal vel aflives humant? Desuden bruger jeg ferramol ved de planter/bede, hvor jeg har planter, som sneglene typisk elsker, og endelig lægger jeg nogle ferramolbælter på strategiske steder. Det har betydet at vi stort set ikke har haft nogle snegle i år, jeg har set under ti.
Ferramol er ugiftigt for alle andre dyr og vækster end snegle, det er endda tilladt i økologiske brug, for det er jo bare en jern-forbindelse.
Jeg tror nu også mine høns spiser snegleæg og de helt små snegle.
Mht ænderne tror jeg, du kan stække dem, men det ved jeg ikke, hvordan man gør, så der må vi have nogle andre fra forum på banen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Muskosænder
« Svar #2 Dato: 11 Juni , 2009, 07:47 »
Mine moskusænder spiser snegle, og et par til din lille have ville sikkert hjælp på problemet.

Af ulemper skal du skal være opmærksom på, at de også klatter, hvor de går, tramper stauder flade og æder af de blomster og buske, de synes om. Alt efter din haves indretning og din haveholdning er det enten et grusomt svineri, eller helt okay ;D

Moskusænder er hyggelige, stilfærdige dyr, som logrer med halen, når de er glade. Det er ikke til at stå for.

De flyver godt, som du selv er inde på. Vores får stækket svingfjerene på den ene vinge. Det vil sige, at vingen foldes ud, og så klipper vi et stort hul /bue i fjerene. Vi gør det kun i den ene side, for så mister anden balancen, hvis den prøver at flyve. Det skal gøres engang om året, og når man har fået taget på det, er det ikke så galt. ;D

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Muskosænder
« Svar #3 Dato: 11 Juni , 2009, 07:49 »
 <I jeg vil da også byde dig velkommen, Muskosænder er en fin ide, men men du skal tænke på en have på 500m2  og muskosænder sviner rigtig meget, jeg havde muskosænder sidste så jeg ved hvor meget de sviner, jeg tror der står et sted her i forum at giver du dem en skål foder så kommer der en spand l+++ ud af den anden ende, så Mariannes råd med Ferramol er et rigtig godt råd.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Muskosænder
« Svar #4 Dato: 11 Juni , 2009, 08:51 »
Jeg gjorde det et år at jeg halverede en sodavandsflaske og gravede den ned og fyldte den med øl. Det tiltrækker snegle i stor stil og de dør når de falder derned og ikke kan komme op igen. Men men men ulempen er at det er sindsygt ulækkert at fjerne når den er fyldt op med snegle. Så det gør vi ikke mere, men der er heller ikke så mange snegle mere.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Muskosænder
« Svar #5 Dato: 11 Juni , 2009, 09:15 »
Vores have er på 3000 kvadratmeter..... og jeg droppede ænderne sidste år fordi de simpelthen svinede for meget. Skal jeg have ænder igen skal de have deres egen gård ....for de skider altså helst lige der hvor vi skal sætte fødderne. men lukker man dem i gård så kommer de jo ikk i haven og æder snegle...og så er det jo ikk lige en løsning på dit problem.
Desuden var det kun mine ællinger der gad sneglende ...de voksne ignoredede dem totalt  :-\
Med venlig hilsen Søs

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Muskosænder
« Svar #6 Dato: 11 Juni , 2009, 09:24 »
Vi har også haft moskusænder :-\....... jeg vil foreslå jer at lave et pindsvinevenligt hjørne og så satse på at få et hunpindsvin til at flytte ind. De er aktive når I ikke selv bruger haven, de æder gerne snegle - og deres l... er bogstaveligt talt til at overse. Ved Utterslev Mose bør der være mange pindsvin og ellers kan du kontakte Pindsvinevennerne og bede om at få ét til udsætning.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

karina dj

  • Gæst
Sv: Muskosænder
« Svar #7 Dato: 11 Juni , 2009, 11:56 »
Sikken enmasse herlige forslag... man skal lige huske at pindsvin ikke er sultent nok til at holde en hel have bare ½ sneglefri  ;)

Jeg kender nogen som har gjort sig noget så effektivt som at hegne hele deres have ind med sneglehegn. Det kan betale sig hvis haven ikke er så stor, og så er det en engangsinvestering...og hvis man går til den lokale smed kan man få zinken bukket noget billigere end alternativt at købe produceret sneglehegn  ;)

Skal ha det om hele urtehaven... no mercy! god jagt  :D

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Muskosænder
« Svar #8 Dato: 11 Juni , 2009, 17:29 »
Men moskusænder er nu stadig den mest nuttede løsning... bortset fra svineriet altså.

Vores går heller ikke frit i haven...

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Muskosænder
« Svar #9 Dato: 11 Juni , 2009, 17:30 »
Jeg er lige startet med moskusænder, netop også af hensyn til snegle. Vi har gjort det at der hvor "køkkenhaven" er, har vi hegnet ind og lavet højbede. Højbedene er lavet fordi det ligger meget lavt og i våde perioder er ris vist det eneste som kan gro der. Hvis det var lidt varmere altså. Men med højbede så virker det fint. Der er net over højbedene, for ellers bliver de brugt af naboens katte til toilet. Så det er planen at mellem højbedene skal ænderne "patruljere" og sørge for at sneglene ikke kravler op i højbedene, men ellers holde sig i køkkenhaven med tilhørende andegård.

Så må vi se om det virker efter planen...

Vi har også pindsvin i haven, og høns til at tage snegleæg (det gør de, jeg har  har set dem gå agurk når de har fundet en klynge), men det er langtfra nok til at holde sneglene nede.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Muskosænder
« Svar #10 Dato: 11 Juni , 2009, 17:57 »
Nej jeg er også bange for at sneglene kommer nu efter de våde dage vi har haft. Jeg har fået ødelagt min ryg ved at gå og samle snegle ind morgen og aften  >:(

Ville godt have ænder, men synes de sviner for meget ! Mine 2 isa brown høns var glade for sneglene sidste år men i år vil de ikke røre dem.  ???  :P

Såh ??
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Kim Thomasen

  • Gæst
Sv: Muskosænder
« Svar #11 Dato: 13 Juni , 2009, 13:51 »
Vi har en have på ca 500m2. Ikke meget, men nok til at blive irriteret over snegle i alle afskygninger, ikke kun dræbersnegle. Kan det svare sig at anskaffe sig et par muskosænder til at gå rundt i haven, og i så fald hvordan sikrer vi os at de bliver i haven? Vi bor 800-1000m fra Utterslev mose, vil de ikke bare flyve derned og aldrig komme tilbage?
Hej
Du er velkommen til at kikke forbi vores have  ,så kan du selv bedømme hvor meget de sviner - vi har 3 stk. moskusænder året rundt, og de spiser ikke meget af mine blomster - men snegle har jeg ikke mange af mere- og ja der hvor der kommer noget ind kommer der også noget ud.