Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sorte pletter på hanekammen  (Læst 2776 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gneisti

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sorte pletter på hanekammen
« Dato: 16 April , 2014, 11:24 »
Vores (efterhånden aldrende) hane har fået nogle sorte pletter på kammen.
Hønsene ser ud til gerne at ville hakke/pille i dem og nogle gange står han helt stille og lader dem få lov, så tager de stort set al skorpen og det sorte.

Nogen idé om hvad det kan være?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Sorte pletter på hanekammen
« Svar #1 Dato: 16 April , 2014, 11:45 »
Hvis du kunne sætte et billede ind, ville det gøre det noget nemmere at komme med et bud på årsagen
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gneisti

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Sorte pletter på hanekammen
« Svar #2 Dato: 16 April , 2014, 12:10 »
Har prøvet at tage lidt billeder.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Sorte pletter på hanekammen
« Svar #3 Dato: 17 April , 2014, 05:38 »
Av ja - det er nogle store plamager. Du er sikker på, at det ikke er sår efter en skade, hvor hønerne så holder såret ved lige ved at pille skorpen af?. Han kan jo have hængt fast i et eller andet, som har revet kammen

Dårligt blodomløb i kammen eller frostskader er det ikke, for så ville angrebet starte i takkerne, men det kunne være en svampeinfektion.

Det er kun et gæt, da man behøver et nærbillede af kammen, for at kunne se, hvordan sårene/plamagen ser ud.
« Senest Redigeret: 17 April , 2014, 08:08 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gneisti

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Sorte pletter på hanekammen
« Svar #4 Dato: 17 April , 2014, 08:03 »
Jeg tænker ikke set som sådan ligner sår og er på begge sider af kammen. Men det kan jo være det er noget hønsene holder åbent.

Men jeg vil se om jeg ikke kan komme til at tage et nærbillede af det, så man kan se strukturen i plamagen.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Sorte pletter på hanekammen
« Svar #5 Dato: 17 April , 2014, 08:08 »
Jeg vil meget gerne se et nærbillede af kammen /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline kvedsmand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Sorte pletter på hanekammen
« Svar #6 Dato: 29 April , 2014, 09:47 »
Jeg har en rimelig stor flok høns. Da vi ikke har ræve, her på Bornholm, kan de hvis de ønsker det , være fritlevende og det gør 70-80 % på trods af at de har rigelig adgang til hønsehuse...flere af disse haner har , i perioder..(specielt i løbet af vinteren) sorte plamager på kammen så jeg tror at det kan være kulde-skader....min erfaring er at det går over af sig selv...exempelvis gav jeg en hane, som var meget "angrebet", væk og han blev "tvangs-flyttet" til et hønsehus...hans pletter forsvandt på 14 dg. Det kan måske være mobning..men jeg tror det ikke da de har 10.000 m2 at være på
1,3,15-20 Moskus , 5,20-25,30-35 Brun dk landrace, 1 kast. hankat og 3 staldkatte