Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høne med dårlig øje!  (Læst 2259 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Znowflake

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Høne med dårlig øje!
« Dato: 10 August , 2018, 16:25 »
Jeg opdagede i går at en af hønsene så ud til at lukke det ene øje, og i dag render den rundt med øje lukket ret meget. Ser ellers ud til at have det fint.
Hvad kan jeg gøre for at afhjælpe problemet?


Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Høne med dårlig øje!
« Svar #1 Dato: 10 August , 2018, 16:46 »
Du må have hønen op og få kigget på øjet. Der kan jo sidde et irriterende fremmedlegeme.
Prøv at skylle øjet i en mild saltvand nogle gange i løbet af dagen - endelig ikke kamillete.

Er der betændelse eller skum ved øjet, skal der muligvis en medicinsk øjensalve til
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Høne med dårlig øje!
« Svar #2 Dato: 10 August , 2018, 19:53 »
Jeg har oplevet det samme med mine Dværgwyandotter. Jeg observerede, at min skrukhøne, som havde kyllinger, havde lukket det ene øje sidst på eftermiddagen. Jeg tænkte naturligvis, at der var noget galt, men gjorde i første omgang intet. Næste dag gik hun også rundt med kyllingerne med lukket øje. Lidt senere åbnede hun øjet, og fortsatte med begge øjne åbne.
Min "kvikke søn" mente, at årsagen var, at hønen var træt og stresset pga kyllingerne, og fugle er i stand til at lukke den ene hjernehalvdel ned for at "slappe af". Det lød meget troværdigt, for det er også den måde vilde fugle om natten er opmærksom på, hvad der sker omkring dem.
« Senest Redigeret: 10 August , 2018, 20:18 Fra Gok »