Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dværg Wyandotter lægger ikke æg  (Læst 2597 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Line9000

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Dværg Wyandotter lægger ikke æg
« Dato: 06 Juni , 2018, 14:46 »
Hej med jer
Jeg skriver, fordi jeg som relativt ny hønseejer har brug for råd. Jeg har siden marts haft to Dværg Wyandotter. De lægger dog desværre ikke nogen æg! De har hønsehus med både mulighed for sol og skygge samt siddepinde og redekasser, og om dagen har de løbegård på græsset. De får vand (hver anden dag med hvidløg og æblecidereddike) og æglægningspiller - og de har adgang til skaller og sand. Indtil for to uger siden fik de også korn og solsikkekerner, men jeg kan forstå, det kan fremme æglægningen kun at give dem piller. Hønsene er ifølge sælger fra sidste år og lagde æg, da de var hos ham. Alle råd er meget velkommen, og på forhånd stor tak 🙂

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Dværg Wyandotter lægger ikke æg
« Svar #1 Dato: 07 Juni , 2018, 20:10 »
Har du slet ingen æg fået..?. det er helt normalt at hønen lige når den flyttes lægger æg 1-2-3 dage derefter da de jo er dannet og færdige. Derefter holder de (stress)pause men som regl kun nogle uger, til de er faldet til... ???
Det lyder meget fint det du beskriver. Men LIDT korn mm skader ikke hvis du tager korn, fra dem skal de heller ikke gå på græs- det æder de jo også. det gør ikke den store forskel. (Min erfaring)
Enten er de ældre end sælger siger eller også holder de bare☀️ Sommerferie. Håber de snart starter igen☺️🐓.
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Line9000

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Dværg Wyandotter lægger ikke æg
« Svar #2 Dato: 07 Juni , 2018, 20:19 »
Mange tak for dit svar :)
Nej, slet ingen æg - heller ikke lige da jeg havde hentet hønsene.
Okay, så vil jeg give dem lidt korn osv. igen - og det har gået på græs de fleste dage, så det har de jo nok også spist. Vil det være bedst ikke at lukke dem ud på græs for at starte ægproduktionen?
Ellers må det vel næste være, at de er ældre, end sælger siger. Jeg vil jo ikke af med dem, men det ville da også være rart at få lidt æg :)

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Dværg Wyandotter lægger ikke æg
« Svar #3 Dato: 07 Juni , 2018, 20:57 »
Yngre eller ældre... måske???
Noget tyder ihvertfald på st de ikke har lagt lg hos sælger lige da du overtog dem, ellers var der helt sikkert kommet 2-6 æg.
Øv... ja bare gi dem det mad du vil, så kommer æglægningen måske igen lige pludselig. Hvis ikke de er for gamle.🤞men hold lidt ingen ik for meget hver dag.
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Line9000

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Dværg Wyandotter lægger ikke æg
« Svar #4 Dato: 07 Juni , 2018, 21:01 »
Igen mange tak for råd, og jeg krydser fingre :)

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Dværg Wyandotter lægger ikke æg
« Svar #5 Dato: 07 Juni , 2018, 22:26 »
Hvilken farve har deres kam og andre hoveddele? Hvis de er stærkt røde, lægger de sandsynligvis også æg - de kan også gå og gemme æggene for dig et putsted i haven.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Monrath

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
  • Skruk nybegynder der forsøger at blive klogere :)
Sv: Dværg Wyandotter lægger ikke æg
« Svar #6 Dato: 12 Juni , 2018, 13:27 »
Hvad sagde  sælger om de to høner?

Hvordan ser kammen ud på dem, er de blege eller røde fx?

Lad dem endelig gå ude og græsse, jo bedre livskvalitet jo bedre trivsel jo bedre.

Mine holder pauser når de fælder eller ikke er i trivsel.

Jeg giver mine snittet salat, grønkål, tørrede  melorme osv..

Jeg kan svømme i æg fra mine hahaha.

Håber du snart får æg.
Søger viden 😊