Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Artsbestemmelse  (Læst 6426 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

DeciBit

  • Gæst
Artsbestemmelse
« Dato: 01 August , 2018, 13:09 »
Hej.

Kan nogen artsbestemme disse høns? Det kan være at det er flere forskellige. Jeg vil gerne anskaffe nogle flere, da ræven har taget de fleste efterhånden.





Mvh
Lauge

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Artsbestemmelse
« Svar #1 Dato: 03 August , 2018, 20:06 »
Mon ikke der menes race?
For arten er jo høns: Gallus gallus domesticus.
Og det er uanset om de racehøns. blandinger eller hybrider.

De ligner forøvrigt silkehønsekrydsninger.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

DeciBit

  • Gæst
Sv: Artsbestemmelse
« Svar #2 Dato: 03 August , 2018, 20:59 »
Meningen var vel tydelig. Jeg kunne også give dig et kursus i takt og tone - og stavning.

Men tak for dit svar alligevel. Nu vil jeg ud og købe 10 stk godt og grundigt blandede artshøns.
Bevar mangfoldigheden.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Artsbestemmelse
« Svar #3 Dato: 03 August , 2018, 22:41 »
Kære DeciBit, Lene Lestat kan godt virke lidt firkantet, men hun er mægtig dygtig inden for det med høns og ønsker os alle det bedste og vil gerne have, at tingene er på den rette hylde og at vi lærer at kalde ting ved deres rigtige navn. Så …… jeg kan osse godt stave forkert eller beskrive høns forkert, men så bliver jeg venligt men bestemt mindet om hvad der er op eller ned i det jeg skriver og det er vel ok - så alle ved hvad vi taler om. Venligst Hans-Kurt

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Artsbestemmelse
« Svar #4 Dato: 04 August , 2018, 05:41 »
Nogle er mere nærtagende end andre.
DeciBit blev i hvert fald fornærmet over den venlige rettelse og meldte sig straks ud af Fjerkræ Forum efter sit meget korte besøg her.
Det kan vi ikke rigtig gøre noget ved.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Artsbestemmelse
« Svar #5 Dato: 04 August , 2018, 09:31 »
Nu forhindrer viden på eet område jo ikke høflighed.. ::)
Og det kunne jo være, at det nye medlem har en viden på andre områder end lige netop at skelne begreberne art og race. Den viden får hverken Lene eller vi andre så del i, i fremtiden.
Havde jeg været dommer i kampen - omend den var kort - havde jeg givet Lene et gult kort for unødvendig arrogance og sarkasme i sit svar.
Og jeg kan godt forstå, det nye medlem skred..
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Artsbestemmelse
« Svar #6 Dato: 04 August , 2018, 15:32 »
Øh, ja jeg har også fået en over næsen af Lene og det var bestemt ikke rart. Jeg er ikke klar over hvorfor hun er så hård i sine udtalelser - for det er jo ikke nødvendigt her på sigtet. Vi er her jo alle frivilligt og for at lærer af hinanden og venlighed koster som bekendt ikke noget - men fremmer det gode forhold mennesker mellem.
Så Lene - måske du skulle dæmpe dig lidt, det er ærgerligt at potentielle nye bruger her på DFfR bliver skræmt væk, fordi du tiltaler dem så hårdt som du godt kan finde på at gøre. Bare et godt råd, du er jo dog administrator - det kræver måske at du er lidt flink og fleksibel over for os uvidne  perroner.

Offline Djernis

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 16
Sv: Artsbestemmelse
« Svar #7 Dato: 04 August , 2018, 18:47 »
Kommunikation på skrift kan jo være en svær størrelse, når man ikke kan fornemme tonefald, mimik, osv.
Jeg plejer selv at tage det udgangspunkt at folk kun vil mig det godt, medmindre der direkte står noget andet.
Jeg syntes umiddelbart Lenes svar er ok, måske ikke særligt pædagogisk, men det skal verden heller ikke være 😇

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Artsbestemmelse
« Svar #8 Dato: 04 August , 2018, 19:21 »
Jeg bliver jævnligt irriteret over tonen i Lenes indlæg, men jeg kan ikke forestille mig, at hun mener det så slemt, som det lyder.
Som Hans-Kurt skriver, så er det ikke nødvendigt, og det er rigtig ærgerligt, hvis folk falder fra p.g.a. det.
Der er ingen tvivl om at Lene ved rigtig meget om racehøns, og det er fint at hun vil dele det med os. Men det ved de nye ikke.

Offline Djernis

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 16
Sv: Artsbestemmelse
« Svar #9 Dato: 04 August , 2018, 20:09 »
Igen vil jeg vove den påstand at du ikke kan fornemme tonen i noget der står skrevet, så du burde ikke blive irriteret.
Jeg kan godt knibe mig i armen når der bliver diskuteret racehøns/hybrider, men jeg forstår godt at de som holder racehøns værner om deres interesse. Hvor os der bare har have/hobby høns ikke helt kan forholde os til det, men det er jo en anden diskussion 🙂
Jeg har fulgt dette forum i 3-4 år (mest som gæst) og jeg har ikke oplevet Lenes svar som ubehøvlede, hun er kontant og har nogen klare holdninger. Men det er vel også ok, selvom man er administrator.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Artsbestemmelse
« Svar #10 Dato: 04 August , 2018, 22:42 »
ja, jov og det er nok rigtigt, det der er skrevet. Men alle steder skal man vel opfører sig ordentligt overfor andre og som det nævnes, så er det svært at udlægge hvad der skrives af den enkelte, da vi er forskellige. Noget der er skrevet kort og præcist kan af nogle opfattes som hovsisnogsi og af andre som en god forklaring. Det er sku ikke nemt  ::)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Artsbestemmelse
« Svar #11 Dato: 29 November , 2018, 12:23 »
Ja, jeg brænder for racefjerkræ. Og ja, jeg synes at man skal kalde en spade for en spade.

Og ja, jeg kan rette folk og oplyse om de rigtige farve og racebetegnelser eller rette, når der ikke er tale om racer.

Da jeg mener at det er væsentlig i valget om hvilket fjerkræ man vil have og ikke mindst, så er flertallet nok også interesseret i at lære mere, men der kan jeg jo selvfølgelig godt tage fejl.

OG NEJ, jeg hverken kan eller vil bestemme hvilke høns folk skal have, men jeg synes det er vigtigt for folk at vide hvad der er hvad.
For der er alt for mange som dagligt bliver snydt.... og at snyde folk er ikke i orden....   

« Senest Redigeret: 29 November , 2018, 12:25 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Artsbestemmelse
« Svar #12 Dato: 29 November , 2018, 12:36 »
For øvrigt så synes jeg nu at mit svar til DeciBit er ganske neutralt. Og jeg prøver også på at lave indlæg som er neutrale, hvilket så mellem linjerne for nogle virker hårde....
Men okay det er svært om end umuligt at tilfredsstille alle......

Men ja det skal jo være hyggeligt og lærerigt herinde, og det gælder begge veje. For det skal jo også være sjovt at bruge tid på at besvare diverse spørgsmål. Og hvis det ikke er det, og folk bare alligevel synes at man er bedrevidende, kloge åge, snob eller endda racist/nazist.... 
så går det sjove lidt af.
Og det er nok derfor jeg ikke er så meget herinde mere, for folk har ikke rigtigt behov for at lære om racefjerkræ, avl, farver, og udstilling herinde-
« Senest Redigeret: 29 November , 2018, 12:54 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Artsbestemmelse
« Svar #13 Dato: 29 November , 2018, 12:52 »
Ps. så er jeg kun moderator...

Og til oplysning, så vil jeg egentlig gerne slettes som det i de forskellige grupper, da jeg af tids og interesse mæssige årsager ikke er så meget på dette Forum mere.
« Senest Redigeret: 29 November , 2018, 14:32 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Artsbestemmelse
« Svar #14 Dato: 29 November , 2018, 22:07 »
Så hel og lykke med det du nu beskæftiger dig med og tak for de indlæg jeg har læst af dig.
Venligst Hans-Kurt