Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad fejler hønen????  (Læst 1421 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Znowflake

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Hvad fejler hønen????
« Dato: 17 Maj , 2018, 18:26 »
Vi har lige fået nye høns for 5 dage siden, og i dag lagde jeg mærke til at den ene høne stod for sig selv i den udendørs del af hønsegården.
Observerede hende over nogle timer. Haledelen er nede og hun sidder en del med lukkede øjne - en gang stod hun med hoved gemt. Stod også på et ben. Er ikke rigtig interreseret i mad (prøvede med lidt grønt). De andre kommer stormende når jeg går derind, men hun stå bare for sig selv. Jeg prøvede at tage hende op og mærke lidt hist og her, men siden jeg er ret ny i hønsefaget, har jeg ikke rigtig nogen anelse om hvad jeg mærker efter! Har læst op på forskellige ting, men er lidt ligesom at læse lægeleksikon - pludselig fejler man alting  :o
De får ikke andet en hønsefoder og grønt fra haven - de gider ikke spise andet.
Vi har lige fået dem, så vil helst ikke allerede have en høne der dør fra mig  :(
Hvad kan det være og hvad skal jeg gøre/se efter?????

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hvad fejler hønen????
« Svar #1 Dato: 17 Maj , 2018, 20:09 »
Det er højst sandsynlig et æg, der er svært at komme af med (læggenød) - især fordi det er unge høner. Du skal lade hende være i fred, så du ikke bryder hendes dybe koncentration i at få ægget ud. Sådan en læggenød kan tage mange timer - i langt de fleste tilfælde ender det godt og hønen får lagt sit æg. Mens presseriet står på, er hønen sjældent interesseret i mad, vand, samvær med vennerne osv. Måske du bliver nødt til at hjælpe hende ind i hønsehuset her i aften og jeg vil næsten tro, at ægget ligger der i morgen tidlig - gør det ikke det, må du skrive igen
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14