Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kyllingerne dør.  (Læst 4770 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline momik

  • Bruger
  • Indlæg: 47
kyllingerne dør.
« Dato: 14 April , 2019, 10:37 »
Vi har 12 kyllinger 10 dage til 16 dage gamle, alle har været livlige, spist osv. De går i en kasse med kyllingemor, foder (versele laga startfoder), lidt knust kul, knuste skaller og lidt sand og vand. 3 dage har de fået lidt fintklippet purløg og i går en anelse grønkål med). de går på avis med easystrø.
De står i stuen.
Her til morgen ligger to døde, een af de største og den mindste, lidt blod fra rectum, der hvor de ligger. Der er flere, der skider blod, kan vi se, og mindst 3, der står og hænger.
Vi har tømt kassen, sprittet alt, skoldet og skyllet skåle osv.
Kan høre, nogle spiser osv som vanligt. men det må være noget smitsomt, på den måde , de dør?
Der er vel ikke noget at gøre?
Det er bare så trist at se, synd for kyllingerne og nu havde jeg glædet mig i så mange år til at få høns.
venlig hilsen Bente

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: kyllingerne dør.
« Svar #1 Dato: 14 April , 2019, 11:41 »
De har coccidiose - ingen tvivl om det.

Coccidiose er en stor kyllingedræber. De skal omgående i behandling - ellers dør alle - medicinen er receptpligtig.

http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Sygdomme/Coccidiose
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline momik

  • Bruger
  • Indlæg: 47
Sv: kyllingerne dør.
« Svar #2 Dato: 14 April , 2019, 11:55 »
Tak Helle, ja jeg var bange for det. Men hvor kommer smitten fra? Vi har ikke været i nærheden af andet fjerkræ, de får versele laga, har læst, at det indeholder noget mod coccidiose. Derfor valgte vi det. Alt inventar, de har, er nyt. Midt i det hele kan jeg så være glad for, at de ikke er kommet ud i hønsehuset endnu. Det er bare så trist. Var så glad for at de havde det godt og de alle kom godt i gennem den første tid.
Prøver at ringe til en dyrlæge.

Offline momik

  • Bruger
  • Indlæg: 47
Sv: kyllingerne dør.
« Svar #3 Dato: 14 April , 2019, 13:42 »
Endnu en gang tak Helle.
Så har dyrlægen været her, de har fået noget medicin i drikkevandet og vi har fået mere, som vi kan komme i, når vi skifter vand i morgen.
prøver at give den der ser mest skidt ud et par dråber vand i næbet.
Håber de klarer det.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: kyllingerne dør.
« Svar #4 Dato: 14 April , 2019, 13:55 »
Startfoder med coccidiostat er ikke nogen 100% garanti mod coccidiose. Jeg har gennem årene hørt om en del udbrud i maskinudrugede kyllinger, der spiste startfoder med coccidiostat.

Coccidiose bryder næsten altid ud i maskinudrugede kyllingeflokke, som ikke fra dag 1 har haft mulighed for at rende rundt i naturligt miljø sådan som kyllinger med en skrukhøne gør, hvor de hurtigt og effektivt får opbygget et immunforsvar mod coccidierne.

Når sygdommen bryder ud, er det som sagt meget vigtigt, at man får iværksat en medicinsk behandling meget, meget hurtigt. Hvis coccidierne når at lave for store skader på tarmen på de kyllinger som overlever, vil arvævet kunne være så massivt, at de alligevel ikke når voksenalderen.

FLOT - at I så hurtigt har reageret og fået fat på en dyrlæge - endda på en søndag  /o Det giver i hvert fald en meget bedre chance for overlevelse uden men. De kyllinger som er stærke nok til at overleve, vil live op meget hurtigt, når medicinen rammer organismen.
Pøj, pøj med dem
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: kyllingerne dør.
« Svar #5 Dato: 14 April , 2019, 13:57 »
Det er en rigtig, rigtig god ide at give de svageste medicin-vandet i næbbet og gerne mange gange i løbet af i dag, indtil de igen er så stærke, at de drikker selv
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline momik

  • Bruger
  • Indlæg: 47
Sv: kyllingerne dør.
« Svar #6 Dato: 14 April , 2019, 14:17 »
tak igen, vi er jo totalt uerfarne med høns og kyllinger, bortset fra de tusinde guldkorn, vi har læst os til her /o. Jeg havde nærmest opgivet i morges.
Ja, fortsætter med at forsøge at give dem vand i næbet.
Skal nok orientere om, hvordan det går.

Offline momik

  • Bruger
  • Indlæg: 47
Sv: kyllingerne dør.
« Svar #7 Dato: 15 April , 2019, 08:23 »
Lige en up-date: De 10 kyllinger er alle stadig i live, og de 2 vi er mest bekymrede for, er begge på benene i dag og spiser og roder. De fik et par dråber vand i næbbet med en lille sprøjte næsten hver time i går og den ene fik igen i morges. Nu skal de selv drikke.
En enkelt klat i løbet af natten med blodtilblandet afføring.
Tænker, at gøre kassen ren, og så lade dem "passe sig selv". De får dog medicin i vandet i dag igen.
Tak, hvis vi ikke havde fået hjælp, havde de alle været døde. Der er meget stor forskel på at se dem i dag i forhold til det chok, vi fik i går morges.
De spiser i går og her til morgen rigtig meget knust kul, er det en tilfældighed, eller er det godt for maverne?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: kyllingerne dør.
« Svar #8 Dato: 15 April , 2019, 12:32 »
Hvor er det dejligt at høre - og ja, kyllingerne er kun i live, fordi I handlede så hurtigt og fik dem i behandling  /o

Høns er rigtig gode til at vælge 'ting' at spise, som deres organisme har brug for. Kul er rigtig godt mod en dårlig mave, så de små gør lige som de skal.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline momik

  • Bruger
  • Indlæg: 47
Sv: kyllingerne dør.
« Svar #9 Dato: 15 April , 2019, 21:41 »
Har funderet meget over, hvorfor mon det gik så galt, tror det er sammenfald af flere faktorer.
De har ikke opbygget et stærkt immunforsvar, som Helle skriver, og så har de været lige mange nok i kassen, og måske lidt fugtigt, selvom, kassen hyppigt bliver gjort ren og låget taget af om dagen.
Heldigvis trives de resterende 10 alle her til aften og de to, der havde det dårligst, er helt med på at mase sig frem til det nyfyldte fodertrug. Dejligt at se.
Hvornår kan vi flytte dem ud i hønsehuset (med varme, på begrænset plads osv) uden vi risikerer at bringe smitten derud?
Og hvornår kan de tåle at blive flyttet, der er jo koldere selvom de har kyllingemor og varmelampe. En varmeblæser fra drivhuset kan de også have, hvis det bliver koldt om natten igen.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: kyllingerne dør.
« Svar #10 Dato: 16 April , 2019, 08:36 »
Det ser ud til at vi får pænt lune dage med solskin i påsken, så jeg synes, det vil være en god ide, hvis I under kontrollerede forhold lade kyllingerne komme ud nogle timer om dagen. I kan så tage dem ind i deres kasse om natten. På den måde vænner de sig skånsomt til alt det nye derude i deres naturlige miljø.

Jeg klækker aldrig kyllinger før omkring maj, fordi jeg vil have, at mine maskinudrugede kyllinger kommer ud fra de er en 5-10 dage gamle. I starten går mine endnu ikke fuldbefjerede kyllinger i dette græsningsbur, hvor jeg i den ene ende har sat en kyllingemoder, som kyllingerne kan gå ind under, når de har brug for ekstra varme og hvile Min erfaring er, at kyllingerne meget lidt bruger skjulet med kyllingemoderen, da de piler rundt og har travlt med at opleve, mærke, lytte, skrabe, støvbade og spise hele tiden, hvilket giver en god varme i kroppen. Når solen ikke varmer mere hen ad eftermiddagen tager jeg kyllingerne ind for natten.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline momik

  • Bruger
  • Indlæg: 47
Sv: kyllingerne dør.
« Svar #11 Dato: 16 April , 2019, 19:14 »
10 livlige kyllinger siger tak for ideen /o
De har været ude i et drivhus 3 timer i middags. Alle har det godt, dog er den, der var værst angrebet stadig mindre aktiv, men den spiser, drikker osv.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: kyllingerne dør.
« Svar #12 Dato: 16 April , 2019, 20:23 »
Det er så dejligt, at det går fremad med dem - det var ikke sket, hvis I ikke havde påbegyndt behandlingen samme dag.

Det er en rigtig god ide med drivhuset - snart vil det være godt, hvis de kan få lidt mere plads. Det giver gode muskler at kunne løbe stærkt og langt :D Pas på når udetemperaturen kommer op på de lovede 17-18 grader i påsken og med sol. Det bliver meget hurtigt stegehedt i drivhuset.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline momik

  • Bruger
  • Indlæg: 47
Sv: kyllingerne dør.
« Svar #13 Dato: 20 April , 2019, 20:00 »
Lige en afrunding for dem, der er interesserede.
Alle 10 kyllinger har det rigtig godt, de er livlige og overfalder nærmest skålene, når der kommer guf (kogt æg og grønt, finthakket).
Venlig hilsen Bente

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: kyllingerne dør.
« Svar #14 Dato: 20 April , 2019, 21:08 »
Jeg er meget interesseret  ;) Mange tak for update.

Lige så hurtig en dræber coccidiose er - lige så hurtigt kan den kureres, hvis man behandler i tide.

Jeg håber, der venter jer en herlig sommer med de 10 heldige kyllinger  :)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14