Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Næsten ingen Æg, og hønse plukker hinanden  (Læst 3260 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kenneth-hp

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Næsten ingen Æg, og hønse plukker hinanden
« Dato: 12 Oktober , 2018, 19:43 »
Hej allesammen!

Min kæreste og jeg er flyttet på landet og vi er begyndt at have høns.

Da vi flyttede ind blev der 2 dværg høns og en dværg hane. Vi kender ikke alderen af dem, men de er her kun som hygge nu, (de ligger ikke æg og har ikke gjort det i 3 måneder)

Nå, men vi ville gerne udvide flokken så vi fandt nogle Isa Waren så vi kunne nyde godt at friske æg hver dag. Det gik også rigtig godt med at få dem ind i gården og ligeledes da de skulle ud og gå frit. Der kom fint med æg og der var ikke så meget hakken.

Vores Hane begyndte dog kort tid efter at se sløj og og efter noget tid valgte vi at aflive ham da han var helt drænet for energi.

Vi sad stadig og kiggede efter flere høns og stødte på nogle røde Lohman som så ud til de godt kunne bruge et nyt sted hvor de kunne komme ud og udfolde sig. Jeg fik hentet en stak og de var noget forplukket, men de så ud til at de var klar til et godt liv.

Da de gik inde i gården de første par dage var der fint med æg fra dem alle, men lige på dagen hvor de kom ud i haven og gik frit, stoppede stort set alle med at lægge æg (fra 11 til ca 2 æg om dagen). Det undrede os og vi gennemgik deres normale være område grundigt for at se om der var lagt æg andre steder. Der var ingen.

Vi fandt så endelig en ny hane (Vorwerk) vi gerne ville have og han kom ned til flokken sammen med 2 søskende. Selv i de dage hvor de var lukket i hønsegård var der heller ikke gang i æg lægningen. Nu er de atter ude på frie fødder, stadig ingen æg, men nogle af Isa'erne er begyndt at hakke 2-3 af lohman'rne, og en af dem var MEGET rød, næsten til blods her til aften. De Lohman som bliver hakket er også meget efter de nye Vorwerker samt vores Moskus ænder. De 2 nye Vorwerker høner har jeg også skulle hjælpe ind på pind de sidste par nætter, det er som om de ikke selv gider finde der ind når natten kommer. (De har selv fundet der ind de første par nætter)

Det skal siges det hele er sket over 4 måneder.

I forhold til æg lægning tænker vi nok det er de ændringer der er sket i gården. De for æglægningsfodder, skaller, majs og korn som de lyster, samt de går frit fra morgen til aften. Skal vi ikke regne med det bare er omvæltningen ?

Ang hakken er jeg lidt bekymret da den ene Lohman som sagt er nået til næsten at bløde. Jeg har prøvet at spraye med Hjortaksspray (fik vi anbefalet) her til aften og håber det hjælper, Ellers er vi MEGET åbne for hjælp da vi helt ikke vil skulle aflive nogle. Nogle gode fif ?

Mvh Kenneth

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Næsten ingen Æg, og hønse plukker hinanden
« Svar #1 Dato: 15 Oktober , 2018, 23:24 »
Det må siges at det lyder som en samling problemer i har fået.
Hvis alle dyr er genbrugsdyr i sted for unge hønniker er det meget normalt at de holde en pause i æglægning når de bliver flytted. De få æg I fik i starten var allerede på vej og nu er de i pause. Alt efter hvor gammelt de er kan det være at de begynder igen om nogle uger eller at de skifter fjer først. Og hvis de er mere end to år gammel kan det være længe inden de lægger igen. Industrihøns er gode til at lægge første år men det går hurtig ned med produktionen. En anden mulighed er at de spiser æg. De kan fjerne æg uden at du finder noget som helst af rester og ikke engang fugtig strøelse. Prøv at lægge et købeæg i deres hus. Hvis det forsvinder ved du at de spiser æg.

Du skriver om foder, men en vigtig ting at få dem i gang igen er lys. Dagene er blevet for kort nu, og jeg supplerer med lys for at holde dem i gang. Og så længe de ikke lægger æg er det vigtig at de får æglægningsfoder men ikke korn og mais. De bliver hurtig for fed af det.

Angående plukkeriet er problemet nok større. Du har købt høns som så forplukked ud. Og det var nok fordi de havde lært at plukke hinanden. De nye fjer smager meget godt og hvis de har fundet ud af det er det meget svært at få dem til at holde op med at spise dem. De hakker også i dyr med komplet fjerdragt for at få fat i fjer som de spiser. derfor er de efter Vorwerkerne og Moskusænder. Og de har nok også hakked i Isaer, som så gøre gengæld ved at hakke dem. Det er også derfor Vorwerkerne ikke vil ind, de kan ikke lide at blive spist. Så, hvad nu.

Det er ikke så let men du må finde den eller dem som spiser fjer. Det er lettest at se når de har spist og holder hvilepause. Dem som spiser fjer bliver ved med at gå rund og nippe af de andre. Hvis den er fundet tror jeg det er bedst at slagte den. Når de har gjort det i lang tid bliver de ved.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.