Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ænder i villahaven  (Læst 3799 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kirkebakken10

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Ænder i villahaven
« Dato: 01 Marts , 2019, 20:46 »
Hej, vi bor midt i et villakvarter med en fælles sø i baghaven. Den bliver brugt flittigt af både ænder og gæs der ‘bor’ i sivene over sommeren. På det sidste har vi snakket om man kunne anskaffe sig en ‘kæleand’ der permanent boede ved søen. Vi har en stor have men ikke rigtigt plads til en fuld andegård. Derfor spørgsmålet. Kan man anskaffe sig en eller 2 ænder der bare ‘bor’ ved søen? Hvad skal der til fra vores side for at dyrene har det godt? Og hvis det kan lade sig gøre - er der en race som kan anbefales? Håber nogen kan hjælpe. Vi har iøvrigt 3 børn der er vilde med projektet.

Offline torsholt

  • Bruger
  • Indlæg: 36
Sv: Ænder i villahaven
« Svar #1 Dato: 02 Marts , 2019, 13:36 »
Anders and er ikke opfundet ud af ingenting, ænder er utroligt kloge og har udpræget personlighed.  Mine erfaringer er med moskusænder og jeg ville råde jer til at få nogle daggamle ællinger, som I kan præge og gøre tamme.  En varmelampe og en papkasse i bryggers er alt hvad der fordres.  I godt vejr efter nogle uger kan I begynde at sætte dem på græs med en lille midlertidig indhegning og flytte dem i et lille hus, hvor I kan lukke dem ind om natten.  Det er nok nødvendig at gøre det fremover, da ræven også går aftentur i villakvarterene.  Søens faste beboere vil nok nemmere acceptere unge nye tilflyttere end hvis I anskaffer ældre dyr.  Jeg ville så begynde at åbne gradvist for indhegning som de bliver større og følge dem til søen.  Hver aften ville jeg lokke dem ind med godbidder, moskusænder er nemme at drive med, men hvis de vil blive i søen , så er det dem der bestemmer.  Men fra start af må I nok se i øjnene at I kan miste dem og undgå at blive følelsesmæssigt alt for påvirket af hvis det sker.  Når ænderne bliver voksne kan det godt blive nødvendig at stække dem, dvs. at klippe svingfjerene af den ene vinge en gang om året, da de kan finde på at flyve op på hus tagene for at overnatte, det er ikke sikkert at naboerne syntes om det.  Det er en oplevelse at have ænder og jeg syntes at man skal have flere, da det ikke er naturligt kun at have en eller to, ænder lever i flok og føler sig trygge ved det.  Så mit råd er: skynd Jer at komme igang 

Offline Kirkebakken10

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Ænder i villahaven
« Svar #2 Dato: 02 Marts , 2019, 20:05 »
Jamen sikke et fantastisk svar. Der er vist ingen vej uden om. Vi må til at holde moskusænder! Jeg glæder mig allerede til at komme igang! Tak for hjælpen...

Online Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Ænder i villahaven
« Svar #3 Dato: 03 Marts , 2019, 20:18 »
Husk at ænder spiser meget og derfor kommer der også meget den anden vej. Moskusænder, især andrikken er ikke til små børn, efter min mening. Han har nogle grimme klør på benene, som han bruger når/hvis han føler sig truet. Jeg har selv været såret af dem ifm en slagtning.

Alle dyr er mægtig søde og kære som små, men det får jo en ende en dag, så tænk Jer godt om, før I starter dyrehold op i en villa have. Om I kan hold dem så tamme, at de kommer hjem igen efter en tur i søen, det kan jeg godt være i tvivl om. Der sker vel en fodring af ænder i den så af de omkringboende og sker det, tror jeg ikke de bliver hos Jer.

Undskyld pessimismen.  :'(

Offline 8035k0v

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Ænder i villahaven
« Svar #4 Dato: 10 April , 2019, 08:53 »
Vær opmærksom på, hvordan lovgivningen (mener fødevarestyrelsen har en holdning) vil tolke jeres investering i at berige dyrelivet omkring en fælles sø.

Jeg ved ikke om I har valgt jeres race endnu, men jeg har hørt fra mange - efter jeg selv anskaffede ænder, at der er en fordom at ænder larmer. Og ja, det kan de gøre - men det afhænger af racen.

Jeg har selv moskusænder - netop fordi jeg ikke vil have de larmer og ikke har tendens til at flyve væk. De hvæser derimod - og dette tolkes af nogle personer, som aggressivt. Det er forståeligt, men man skal også se på, hvordan anden - eller nok mest andrikken reagere med kropssprog. For jeg har en andrik, der hvæser af mig og kommer gående med logrende hale hen til mig. Det betyder ikke han er sur eller fjendsk, men mere at han lige skal kløs på halsen, hvorefter han spankulere ud til flokken igen.

Men for at nå til at kunne klø og tage fat på ænderne kræver det en villighed for skrammer ved håndtering. For i starten er de ikke tilfredse og vil nappe/ruske i, hvad de kan få fat i.

Min fremgangsmåde var, at starte med dem som ællinger, hvis de skulle være håndterbare/tamme:

1: Flad hånd med foder i, som de kunne spise, mens jeg sad på hug i nærheden af dem. Forvent at de ikke kommer de første mange gange.

2: Når det går nemmere med at fodre af hånden, så prøv at rykke hånden stille og roligt hen til dem, for at berøre. Vær opmærksom på, at de vil nappe (men efter fodring fra hånden ved man, hvilken begrænset smerte det giver, da ænder ikke har tænder, men mere rug overflade i næbet).

3: Når de er vant til berøring valgte jeg, at jeg også skulle kunne løfte på dem uden de bliver helt paniske - dette er for at lette arbejdet ved at kunne stække dem (og derudover har jeg to børn på 1½ og 5, der er vilde med ænderne, og som måske tænker at løfte på dem en dag).

4: Skulle man have en hund, så kan de også lære at omgås ænderne. Jeg havde og har stadig min hund med ude, når ænderne lukkes ind, fodres og der bliver muget ud. Dog skal man lige være opmærksom på andeklatter - de udgør en lækker godbid, hvis man er labrador. Noget som hunden og jeg ikke er enige om. Suk.

Ihvertfald er det nu lidt over 10 måneder siden jeg startede med ænder - og jeg har en lille andeflok, som ikke er bange og flyver vildt omkring, når min familie og hund befinder os i andegården. Ænderne har også været vant til at gå i vores have og ved bilerne - og de er nysgerrige. Jeg har haft flere gange, hvor de har stået og kigget ind af vinduet (også banket på). Derudover går de ved bilerne, så dem er de også vant til at undvige, når man kommer kørende.

Og når de en gang i mellem slipper ud af indhegningen, så bliver de i nærheden, for de føler sig mest trykke i det anderum/hus, som de er vokset op i, og de er gode til at finde hjem og gå i seng indenfor. Dog har de ikke lært sommer og vintertid - men er mere indstillet på at starte dagen, når man lukker op, og de går i seng, når det bliver mørkt.

Hvad angår et lille logi til læ for ræven, har jeg set nogle forskellige udformninger og størrelser. Jeg har muligheden for at lukke mine ind i en bygning, mens andre anvender legehuse eller et overdækket indhegnet areal på 1x2 meter. Mindre kan også gøre det. I princippet skal der "bare" være plads til foder, vand og strå/hø til rede/reder, som kan stå tørt. Jeg har erfaringer med, at ænderne ofte lægger sig samlet, hvis de ikke ruger, mens andrikken ligger lidt væk (omkring 0,5 meter fra ænderne).

En ting, som I skal være opmærksom på er, at hvis anden ikke kommer tilbage, så kan det betyde hun ligger på æg - og der kan gå ca. 35 dage før i ser hende igen (måske lidt mere). Oftest vil de ligge på rede, hvor de føler sig trykke og beskyttede, hvorfor andehuset, hvor hun overnatter er foretrukket.