Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Scan Labelle  (Læst 6260 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hansens

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Scan Labelle
« Dato: 12 ſeptember , 2015, 19:42 »
Hej alle
Jeg har en lille sted, hvor min kone, børn pg jeg godt kunne tænke os at lave en del af vores mad selv. Vi har derfor æglæggende høns, tre grise, ænder, gæs og frugt og køkkenhave. Det er altsammen meget godt og idealistisk. Jeg vil dog gerne supplere med nogle høns der er egnet til slagtning. Der er ikke meget kød på vores gamle danske landrace, men plukkearbejdet er det sammen, som hvis det havde været en race med lidt mere kød på. Derfor har jeg kigget lidt omkring og fundet en Fransk Skovhøne eller Scan Label (Labelle), som måske er velegnet. Jeg kender ikke meget til denne og kan i skrivende stund faktisk heller ikke få fat i den. Er der nogen her, der har erfaringer de vil dele, gode som dårlige? Og hvis I ikke skyder racen helt i sænk, måske oven i købet nogen der har eller kender nogen der har æg eller kyllinger der kan erhverves?

vh

Nikolaj

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Scan Labelle
« Svar #1 Dato: 12 ſeptember , 2015, 21:17 »
Scan labelle er en hybrid og kan derfor ikke opdrættes af private. Desuden er jeg stor modstander af hybrider alene pga måden de produceres. Du kan læse bl.a. i denne tråd http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=42950.0 eller du kan bruge søgefunktionen og søge efter mere. Når du skriver at I har et idealistisk syn på det, så tænker jeg at du nok helst ikke vil støtte en industri, der mishandler og vanrøgter deres dyr i høj grad.

Der findes mange gode slagteracer, som kan købes hos private avlere, hvor man har større chance for at tjekke om dyrevelfærden er i orden. Gode slagteracer er fx maran, sussex, la bresse, plymouth rock, brahma, orpington, new hampshire og flere andre.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Skovlund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Scan Labelle
« Svar #2 Dato: 12 ſeptember , 2015, 21:28 »
Hej Pia,
Det var lige det jeg mente med at skyde racen i sænk. Ja vi er idealistiske og vil under ingen omstændigheder støtte sådan en produktion. Vi vil have kvalitet, fra dyr der har det godt.
Jeg finder en "rigtig race" i stedet.
Tak for dit input.
Vh
Nikolaj

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Scan Labelle
« Svar #3 Dato: 13 ſeptember , 2015, 07:01 »
Gå efter en af de gamle kombinationsracer.  De giver både et fornuftigt antal æg og en god slagtekylling. Find den lokale fjerkræklub og tag på deres udstilling her i vinter og snak med de lokale udstillere,  så er du klar til foråret
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Scan Labelle
« Svar #4 Dato: 13 ſeptember , 2015, 21:27 »
Der er heldigvis også rigtigt mange smukke og dejlige kombi racer. Som nemt kan opfylde behovet, samt også kunne reproducere sig selv, med de samme egenskaber.

Info jeres race hedder rigtigt danske landhøns og ikke dansk landrace.
« Senest Redigeret: 13 ſeptember , 2015, 21:29 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Scan Labelle
« Svar #5 Dato: 13 ſeptember , 2015, 21:30 »
Ps. Danske landhøns har da fint kød, så måske skal man tænke kvalitet fremfor kvantitet
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline reri

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
  • Ønsker mig Dorking høns
Sv: Scan Labelle
« Svar #6 Dato: 13 ſeptember , 2015, 21:50 »
Da det nu er til slagt, så kunne I måske overveje at holde Sussex til æg og avl, og så måske krydse med eks. Indiske Kamphøns til de kyllinger I vil slagte. Det skulle give et særdeles fyldigt bryst. Faverolles og Sussex kryds skulle også være godt (Faverolles er en udpræget kødsauce).
Men Sussex er i sig selv også en god spisefugl. Vores fuldvoksne hane havde en slagtet vægt på 2700 g :)

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: Scan Labelle
« Svar #7 Dato: 13 ſeptember , 2015, 21:56 »
Er det godt eller skidt at en race er kødsauce? :) undskyld kunne ikke lade være. ;)
Mvh Mette

Offline reri

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
  • Ønsker mig Dorking høns
Sv: Scan Labelle
« Svar #8 Dato: 13 ſeptember , 2015, 22:41 »
Haha. Autocorrect på telefonen er sjov nogle gange. Der skulle stå kødrace! :D

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Scan Labelle
« Svar #9 Dato: 13 ſeptember , 2015, 23:25 »
Faverolles er en rigtig god race til slagt og slet ikke en ringe æglægger. De lægger middelstore lyst beigefarvede æg. Fuglen er meget kødfuld og vokser hurtigt til. Og så er de rolige og nemme at omgås.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Scan Labelle
« Svar #10 Dato: 25 ſeptember , 2016, 14:24 »
Da det nu er til slagt, så kunne I måske overveje at holde Sussex til æg og avl, og så måske krydse med eks. Indiske Kamphøns til de kyllinger I vil slagte. Det skulle give et særdeles fyldigt bryst. Faverolles og Sussex kryds skulle også være godt (Faverolles er en udpræget kødsauce).
Men Sussex er i sig selv også en god spisefugl. Vores fuldvoksne hane havde en slagtet vægt på 2700 g :)
Rart at vide at man ikke er en eneste der leger med disse tanke mht en god slagteblanding :)