Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Forskellige racer sammen ?  (Læst 5612 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Marolle

  • Gæst
Forskellige racer sammen ?
« Dato: 07 Marts , 2018, 12:28 »
Vi købte 3 isa warren i oktober sidste år.
Vi er blevet rigtig glade for at have høns og vil gerne have lidt flere, og gerne nogen der ligger forskellige farve æg, da det bl.a. også er sjovt for vores datter.
Men hvordan gør man hvis man vil have flere ind i flokken? hvis vi køber 2 nye høns, 2 forskellige racer, kan man det ?

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Forskellige racer sammen ?
« Svar #1 Dato: 07 Marts , 2018, 19:50 »
Ja, det kan du godt. Det er bedst at købe min 2 nye der kan støtte hinanden i den svære fase, hvor de skal finde deres plads i flokken. Der er en grund til udtrykket "hakkeorden", det må være opfundet ud fra det der sker i en hønseflok.
Alle høns skal finde deres plads før der bliver ro og så vil der altid være lidt hakken af hinanden alligevel.
Hvis du kan holde dyrene adskilt - men så de kan se og høre hinanden den første tid, vil det være godt.
Sætter du den bare sammen bliver der slåskamp, så fjerene fyer rundt.
Når du så en dag lukker dem sammen, så sørg for de er godt fodret alle mand og måske det kan ske i det fri, så der er mulighed for at flygte lidt væk - hvis det er nødvendig.

Marolle

  • Gæst
Sv: Forskellige racer sammen ?
« Svar #2 Dato: 08 Marts , 2018, 17:00 »
Tak for dit svar  /o

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: Forskellige racer sammen ?
« Svar #3 Dato: 08 Marts , 2018, 19:40 »
Og bare lidt information. Hvis dine isa warren er vaccineret med levende vaccine så kan eventuelle dyr der ikke er blive syge ved at gå sammen med dem.
Ellers kan jeg kun sige at min brogede flok med 10 forskellige racer hygger sig vældigt sammen :)
Og her virker det bedst at sætte nye dyr ind hos de andre om aftenen og så lade dem selv finde deres plads.
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Marolle

  • Gæst
Sv: Forskellige racer sammen ?
« Svar #4 Dato: 08 Marts , 2018, 20:19 »
Hvordan finder man ud af det ?

Vi købte dem hos bangs.
Vi regner med at købe nye fra danhøns da de er tættere på.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Forskellige racer sammen ?
« Svar #5 Dato: 09 Marts , 2018, 05:08 »
Alle høns fra Bangs og Danhøns er vaccinerede  ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Marolle

  • Gæst
Sv: Forskellige racer sammen ?
« Svar #6 Dato: 09 Marts , 2018, 08:04 »
Ok og er det samme vaccine ? Så de kan godt gå sammen ?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Forskellige racer sammen ?
« Svar #7 Dato: 09 Marts , 2018, 08:20 »
Til info, så er det fejlagtigt at kalde f.eks. isa for race, da de er krydsninger af forskellige linjer af høns. Så de er F1 krydsninger også kaldet for hybrider. Og at de forskellige hybrider er masse producerede på store rugerier i kun det koncept, som hedder penge og høj ydelse.
Og langt de fleste høns, som forhandlerne sælger er heller ikke racer.(også selvom de desværre reklamerer tykt med det og at de kalder dem for racer) -
Så vil man have racehøns, så skal man købe dem hos de private opdrættere i stedet for.
Og her vil det være en rigtigt god ide at kontakte sin lokale fjerkræ eller hvis den ønskede race har en specialklub.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Forskellige racer sammen ?
« Svar #8 Dato: 09 Marts , 2018, 13:38 »
Ok og er det samme vaccine ? Så de kan godt gå sammen ?

Ja
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Marolle

  • Gæst
Sv: Forskellige racer sammen ?
« Svar #9 Dato: 19 Marts , 2018, 10:14 »
Lige en lille opdate.

Vi har nu købt 2 nye høns i lørdags hos Danhøns.
Vi fik 2 Maran høner, 20 uger gamle. De er jo allerede størrere end de 3 vi har forvejen.

Den første nat, var de nye i vores gamle legehus. Hele søndag, har de været i hønsehuset og kunne gå ud i hønsegården. De gamle har været ude i haven om dagen som de plejer.
I går aftes, satte vi dem allesammen inde i hønsehuset. Vi gjorde det da var blevet mørkt, og de var helt stille og lagde sig bare til at sove.
Imorges da vi åbnede kl. 5.30, gik de 3 gamle ud i hønsegården, selvom en af de nye sad lige ved dør åbning.
De gamle er i haven her da det blev lyst og de nye er i hønsehus.

Her tidligere, prøvede jeg at lukke de nye ud i haven. De er meget forsigtige men gik hen til de 2 andre (den ene af de gamle gik ind og lægge æg), og spiste af nogen kogte ris jeg havde lagt ud. De gamle gik lige hen og tog lidt fat på de nye men slet ikke voldsomt. Ved ikke om det var fordi jeg var der.
Nu er de skilt ad igen, og vil prøve igen senere i dag at lukke de nye ud i haven med de andre.

Vi har også sprayet dem med hvidløgsvand allesammen, i håb om at de lugter mere ens, selvom vi ved der vil være hakke orden.

Tror I det er den rigtig måde at gøre det på ?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Forskellige racer sammen ?
« Svar #10 Dato: 19 Marts , 2018, 11:36 »
Det lyder som en rigtig fin og blid sammenføring  /o Det kan ikke undgås, at der bliver lidt hakkeri, men når ingen er blevet voldsomt overfaldet allerede nu, så kommer det ikke til at ske.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Marolle

  • Gæst
Sv: Forskellige racer sammen ?
« Svar #11 Dato: 19 Marts , 2018, 14:58 »
Det lyder som en rigtig fin og blid sammenføring  /o Det kan ikke undgås, at der bliver lidt hakkeri, men når ingen er blevet voldsomt overfaldet allerede nu, så kommer det ikke til at ske.

det håber vi !
Håber at det har de kunnet vænnet sig lidt til hinanden dufte og at vi har sprayet med hvidløgsvand på dem, at det har hjulpet lidt. Plus at de jo mødes ude i haven, hvor de kan løbe væk hvis det er nødvendigt.

Nu har jeg dem ude igen, og de klarer det så fint.
De gamle har lige været henne og nappe meget lidt i dem, hvis de ville have det de nye havde fundet.
Lige nu går de i hver sin del af haven, så krydser fingre for at der er lidt ro.


Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Forskellige racer sammen ?
« Svar #12 Dato: 19 Marts , 2018, 15:29 »
Der kan sagtens gå en uges tid, inden det nye hierarki er på plads. Jeg synes, du skal lade dem alle gå sammen hele tiden fra i morgen.

Høns genkender hinanden på adfærd, lyd og udseende - lugtesansen er den absolut svagest udviklede sans hos høns - af den enkle grund, at de ikke bruger den til noget, så glem alt det der med at få dem til at lugte ens. Det har ingen virkning, som på f. eks. hunde, der lugter til hinanden - det gør høns ikke  ;)
Jeg har læst flere steder, at folk mener at have gode erfaringer med ved sammenførsel at puste parfume, deo eller andet på fuglene, men jeg vil nu vove at påstå, at hønsene ikke får andet end svie i øjnene og eventuelt ondt i hovedet af de skrappe lugte. Hvidløg er mere skånsomt, men det har ingen virkning.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Marolle

  • Gæst
Sv: Forskellige racer sammen ?
« Svar #13 Dato: 19 Marts , 2018, 15:34 »
ja vi har nemlig læst det på nettet og tænkte at hvidløg var mest skånsomt.
Nå men så lader jeg være med at spraye mere på dem :)

De "snakker" også utroligt meget, når de er i nærheden af hinanden.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Forskellige racer sammen ?
« Svar #14 Dato: 19 Marts , 2018, 15:40 »
Jeg synes, det lyder ganske positivt, alt det du fortæller om deres møde med hinanden. De skal nok blive en harmonisk flok om ikke så længe
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14