Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: befrugtning med "delt hane mellem to hønseflokke  (Læst 2958 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
befrugtning med "delt hane mellem to hønseflokke
« Dato: 16 November , 2017, 12:30 »
Jeg må kun have en hane i min kommune, og i mit kommende hønsehold bliver jeg muligvis nød til at dele avlsdyrene op i 2 hvis en flere af de påtænkte racer lægger ens udseende æg.
Hanen vil derfor muligvis opholde sig 24 timer hos det ene hønsehold, og så 24 timer i det andet.

Vil det give problemer med befrugtning af æggene, eller bruger hønsene hanens sæd som "depot opbevaret"?

De påtænkte racer er:

La Bresse
Indiske kamphøns
Isa warren ( opstart, kun indtil jeg kan klække egne æglæggere)
Grønlægger  ( opstart, kun indtil jeg kan klække egne æglæggere)
Cream legbar
Mørklægger ( opstart, kun indtil jeg kan klække egne æglæggere)
Maran

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: befrugtning med "delt hane mellem to hønseflokke
« Svar #1 Dato: 16 November , 2017, 13:44 »
Når nu der spekuleres så meget på bedst muligt resultat, så undre det mig lidt at der bruges så mange hybrider (isa, grøn og brunlægger) da hybrider få det første er F1 krydsninger som endvidere er ud af "hemmelig" linjer og vil jo dermed være et meget stort og ustabilt sats i henhold til videre resultat.
Men disse skal måske ikke bruges til avl?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: befrugtning med "delt hane mellem to hønseflokke
« Svar #2 Dato: 16 November , 2017, 14:07 »
Nej, hybriderne skal IKKE bruges til videre avl.

Det er kun for at komme hurtigt igang med et varieret æggeudbud.
Isa warren udgår bagefter til fordel for  la bresse og æg lægger varianter deraf.

Grønlægger udgår til fordel for Cream legbar
og mørklægger udgår senere til fordel for Maran eller lignende.

De erstattes hen ad vejen med egne kyllinger og udrugede æg.

De er kun planlagt i starten for at komme igang da jeg kan købe  16-18 ugers dyr samlet et sted og stort set være æglægger klar inden for et par uger

De blivende æglæggere i flokken skal først udruges og vokse fra kyllinger af.

Er der nogen bud på om en hanen der feks deles 50/50 senere mellem to hønseflokke giver befrugtnings problemer ?

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: befrugtning med "delt hane mellem to hønseflokke
« Svar #3 Dato: 19 November , 2017, 19:56 »
Nej det giver ikke befrugtningsproblemer. Når du tager en hane væk fra høner kan du stadigvæk få kyllinger ud af æggene i to til tre uger. Det tager langsomt af, men når du så sætter hanen til igen er de hurtig op på normalt niveau igen. Så det er ikke engang nødvendig til at skifte hver dag.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: befrugtning med "delt hane mellem to hønseflokke
« Svar #4 Dato: 22 November , 2017, 14:03 »
Jeg tænker at det vil give en del uro at skifte dagligt. Så måske det er bedre at nøjes med hver uge? Men det kan selvfølgelig også være at hønerne slet ikke opdager han er væk, hvis du skifter dagligt? Jeg tænker bare at mon ikke hane-mand bliver stresset?

Vi har også kun én hane ad gangen, men han får så lov at leve 1 år som fuldvoksen hane og holde styr på flokken. Efter 1 år hvor hans afkom levere videre i årets hønniker, bliver han slagtet og så kan vi til foråret tage en ny hane ind. Indtil videre har vi gjort det sådan, at vi kunne beholde en af årets unghaner. Men det er fordi jeg har købt rugeæg, også var æggene jo ikke egen avl. I år har vi kun ruget egne æg, så nu er alle årets hønniker efter egen hane. Så til næste år vil jeg se om ikke vi kan finde en unghane et sted i løbet af februar. På den måde sikres blodfornyelse og det giver os mulighed for at prøve nye racer/typer af.

Så det var jo også en model du kunne overveje? Så kan du få kyllinger af hver race hvert andet år.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster