Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mareks - what to do  (Læst 3339 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Caramia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Mareks - what to do
« Dato: 02 Oktober , 2017, 12:18 »
Hej
Jeg har fundet en masse information om denne sygdom på nettet, både på engelske sider og de gamle tråde her på forum. Jeg har også haft kontakt med min dyrlæge, da jeg desværre har fået denne sygdom indenfor i min hønsegård. Jeg startede med daggamle kyllinger i foråret og fik så efterfølgende nogle ældre kyllinger og to høns. Jeg har fået høns fra tre forskellige steder og det må vel være nogle af disse høns, der har haft Mareks med i bagagen, for pludselig blev først den ene unghøne syg, derefter en af de gamle høns og nu er der en mere, der er syg (selvfølgelig min yndlings  :'( )

Nu kommer mit spørgsmål så:
Jeg vil gerne have nye høns og kyllinger, når sygdommen ligesom har raset ud, men hvordan skal jeg gøre det?
Ifølge min dyrlæge kan jeg enten vælge selv at vaccinere daggamle kyllinger eller "tage chancen". Jeg har dog læst at virussen vil blive i de overlevende høns og også sætte sig i støvet i hønsehuset - min dyrlæge mener at risikoen er lille for smitte af nye dyr, hvis jeg får gjort ordentligt rent i hønsehuset.

Jeg er meget i vildrede. Jeg vil gerne selv ruge kyllinger ud, men vaccinen fås kun af doser til 1000 kyllinger - og når jeg læser de gamle tråde her på forum virker det til, at de fleste ikke vaccinere.

Så, what to do?

De bedste hilsner fra en nybegynder, der desværre har haft en uheldig start på en ellers hyggelig hobby.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Mareks - what to do
« Svar #1 Dato: 02 Oktober , 2017, 17:12 »
Det gode er, at mange racer eller linjer er immune over for Mareks syndrom eller hønselammelse. Jeg har selv sebright sølv, som i en periode var voldsom plaget af lidelsen. Det ligger desværre til racen. Et år måtte jeg aflive alle kyllinger på nær én. Men jeg har valgt ikke at vaccinere, da jeg betragter det som at tisse i bukserne for varmens skyld. De vaccinerede dyr skjuler dermed deres svaghed, som er modtagelighed over for virusset, der så sendes videre til næste generation. Jeg har valgt den, på kort sigt, hårde vej, hvilket vil sige ingen vaccination. Så er de sebright, som ikke har været immune, selvfølgelig blevet syge og efterfølgende aflivet. Til gengæld har de ikke givet svagheden videre til deres kyllinger, hvilket ville være tilfældet, når man vaccinerer. Kun de immune har overlevet og formeret sig. Det ser ud til at have givet bonus. Det er nu længe siden jeg har set nogen med sygdommen.

Du kan gå en helt anden vej. Vælg en af de hønseracer, der er kendt for ikke at være modtagelige for sygdommen. Jeg har haft blandt andet guldhalsede, hollandske dværgkyllinger til at vokse op sammen med de smittede og syge sebright kyllinger. Ikke én eneste hollænder blev syg. Heller ingen af de andre høns har vist tegn på at være modtagelige. Så du kan sagtens fortsætte dit hønsehold uden problemer, selvom virusset er meget svært at slippe af med. Så vælg en race, der ikke er modtagelig for smitten.

Offline Caramia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Mareks - what to do
« Svar #2 Dato: 06 Oktober , 2017, 13:04 »
Mange tak for svar :) Det giver jo god mening det, du skriver. Men åh hvor er det forfærdeligt at se på når der ikke er noget at gøre. Der er en mere, som er blevet syg. Jeg har læst at sygdommen mest rammer kyllinger og så lige før, de begynder at lægge æg. To af mine er dog voksne høns som har lagt æg i halvandet år, men jeg har jo nok bare været virkelig uheldig :(

Det med at vælge en race der ikke er så modtagelig er selvfølgelig smart, "desværre" har jeg bare tabt mit hjerte til en af de racer som tilsyneladende er mere modtagelige end andre.

Mine syge høns har (indtil videre :( ) været en maran, en engelsk araucana og så de to gamle barneveldere. De to førstnævnte skulle være nogle af de racer, som bliver hårdt ramt, men hvad med barnevelderne?

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Mareks - what to do
« Svar #3 Dato: 06 Oktober , 2017, 13:19 »
Ja det er ualmindelig grimt at se på. En overgang overvejede jeg stærkt at opgive Sebrigth af samme grund. Jeg synes ikke det var ok at avle nogle høns, hvor jeg på forhånd vidste, at en stor del skulle udsættes for et voldsomt ubehag ved først at blive lammet i ben og vinger, hvor efter de skulle aflives af samme grund.

Nu har de heldigvis stabliseret sig. 7-9-13 - jeg har ikke haft det længe.

Jeg kender desværre ikke til, hvilke racer der er særlig udsatte, og hvilke der ikke er. Måske kan du henvende dig til specialklubberne og høre, om de er kendt med nogle avlere, der har dyr, som ikke er modtagelige. Det gjorde jeg selv med mine Sebright. Her var de bekendt med hvilke avlere, der ikke havde problemet.