Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Introduktion til utøj og kryb savnes  (Læst 3635 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Saldo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Introduktion til utøj og kryb savnes
« Dato: 29 ſeptember , 2017, 10:56 »
Her i efteråret er der begyndt at vise sig nogen små (meget små) kravlende kryb i hønsehuset, min passer klagede over at det kriblede når hun havde hentet æg. Jeg får også gerne et par stykker på mig når jeg roder derinde, de bider ikke med kilder når de kravler, er det hønselus?
I redematerialet har jeg set noget jeg kalder hønselopper, de er større og klodsede og kan hoppe.
Jeg har brugt hemexide i soveområdet på pindene for at forhindre blodmider, hjælper det også ved lus og lopper?
Er det andet man kan gøre bortset fra hyppig mugen og skift af redematerialet?

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Introduktion til utøj og kryb savnes
« Svar #1 Dato: 30 ſeptember , 2017, 20:40 »

Offline Saldo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Introduktion til utøj og kryb savnes
« Svar #2 Dato: 02 Oktober , 2017, 09:17 »
Det har jeg nu, på trods af rigeligt hemexide fandt jeg en koloni af blodmider i sprækken hvor hængslerne sidder på hoveddøren.
Det anbefales at man kalker indersiden, er det den mest anvendte metode?
Der nævnes også insektfri fra matas, det eneste jeg kan fnde er Ecostyle Insektfri Spruzit, er det mon den?
Hvad gør I?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Introduktion til utøj og kryb savnes
« Svar #3 Dato: 03 Oktober , 2017, 05:21 »
Den absolut mest effektive måde at komme blodmider til livs på er at kalke.
I Fjerkræ Forums facebook-gruppe, hvor der kommer spørgsmål omkring blodmider næsten dagligt, er det tydeligt at se, at folk først får udryddet miderne, når de kalker.

For et par år siden fik jeg selv blodmider i et lille hønsehus. Huset stod tomt og jeg besluttede at teste forskellige bekæmpelsesmidler på miderne. Alt inventar blev taget ud og spulet med vand og huset blev støvsuget. Da alt var tørt og samlet igen, fordelte jeg en stor mængde hemexide i huset og 'pudrede' alle sprækker og revner. 3 dage senere begyndte der igen at samle sig 'kager' af blodmider i hjørnerne og ved sovepindenes samlinger i væggene.
Alt inventar blev igen pillet ud og spulet og huset støvsuget, hvorefter jeg tømte en hel staldchok/fluespray i huset og lukkede af. 1 uge senere begyndte miderne igen at bryde frem og efter endnu en uge, var der næsten lige så mange mider, som da et par uger tidligere havde opdaget mideangrebet.
Efter endnu en gang støvsugning blev huset kalket indvendigt med megen opmærksomhed på alle sprækker og revner. Et par uger efter kalkningen var der stadig ikke tegn på mider. Huset blev beboet af en flok hønniker og i august i år, hvor jeg igen kalkede, havde der ikke været blodmider i huset siden første kalkning
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline BBO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Introduktion til utøj og kryb savnes
« Svar #4 Dato: 07 Oktober , 2017, 19:45 »
Jeg har haft et voldsomt udbrud af Blodmider. Hønsene begyndte for længe siden at tabe fjerene. Jeg troede de maglede kalk og købte skaller og specialfoder. Det hjalp ikke. Så pludselig havde jeg en masse "krillerdyr" på mig hver gang jeg havde være i hønsehuset og fandt ud af det var blodmider.
Jeg har ikke tidligere haft problemer med utøj, men her var det virkelig voldsomt. De var alle vegne i hønsehuset. Jeg forsøgte først med Chock Spray, men det hjalp ikke. Så tog jeg beslutningen og pillede alt ud af hønsehuset. Sprøjtede huset indvendig med Flyger grundrens tilsat ekstra salmiakspiritus. Skyllede det derefter grundigt med vandtryk. Jeg blev anbefalet af min foderleverandør, at strø Hemexide i bunden af huset og på siddepinde, redekasser og skidebrædt. Det gjorde jeg så. Men på bøtten med Hemexide stod der også, at man kunne blande det med vand og smøre det på med en pensel. Det prøvede jeg så, men det tog vildt lang tid. I stedet fyldte jeg det i en sprøjte til min kompressor og "malede" huset indvendig med vandopløst Hemexcide. Det hjalp. ingen blodmider. Desværre taber mine høns stadig fjerene og ser efterhånden meget sølle ud. De har ingen tegn på utøj, lægger stadig æg, så jeg aner ikke hvad der kan være galt???
Måske er der nogen der kan hjælpe med et godt råd mod fjertab?

Offline Kenneth Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Introduktion til utøj og kryb savnes
« Svar #5 Dato: 08 Oktober , 2017, 09:28 »
Fældning måske ?? Hvor gamle er din høns ?? Hvis de har lagt æg i en sæson nu, så passer tidspunktet jo godt for ny fjerpels, bare et bud ud fra hvad jeg har læst uden at være ekspert på området 🙂