Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Æggestop  (Læst 2385 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kelanus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Æggestop
« Dato: 05 ſeptember , 2017, 17:56 »
Hej hønseeksperter

Mine høns er holdt op med at lægge æg. Hen over forår og sommer har de lagt pænt over 3 æg om dagen. Jeg har 6 stykker. De er fra 3 til 1 år.

For en måned siden kom der to nye hønniker til flokken. Det gav et lille skub i æglægningen, og i 14 dage var der flere æg end sædvanligt. Derefter gik det nærmest i stå. Nu har der været to uger med højst 1 æg om dagen.

Og nu kommer det underlige: Det ene daglige æg er kun halv størrelse. Samtidig opdager jeg et par gange om ugen, at der ligger rester efter et æg i redekassen. Det er blevet spist. Men der er ingen spor efter skallen, som der normalt er, når de en sjælden gang imellem er kommet til at træde et æg i stykker og har spist indholdet. Jeg tror derfor, at ægget er kommet ud UDEN skal.

Alle hønsene virker ellers sunde og raske. De ser ikke ud til at være i fældning. De har ikke skiftet foder. De har rig adgang til kalk. Kan det være stress over, at de to nye er kommet til? Det har jeg aldrig prøvet før med denne flok. Kan det være utøj? I så fald, hvad (og hvor) bør jeg kigge efter?

Jeg er helt på bar bund. Håber I kan hjælpe :-)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Æggestop
« Svar #1 Dato: 05 ſeptember , 2017, 21:20 »
Mine æg forsvandt også her i foråret, det var skader der åd dem. Det opdagede jeg en dag, da en skade ville ind i hønsehuset, mens jeg var til stede. Kan de måske også være tilfældet hos dig ?

Små æg fortæller at det er tid til fældning, så stopper æglægningen jo.

Offline kelanus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Æggestop
« Svar #2 Dato: 06 ſeptember , 2017, 12:45 »
Jeg tror umiddelbart en skade vil have svært ved at finde ind til æggene. Lemmen er kun akkurat stor nok til hønsene, og reddekasserne er nede i den fjerne ende og hævet fra gulvet. Desuden har jeg før set, at hønsene jager duer og lignende væk, hvis de lander i hønsegården. Men jeg vil lige holde øje de kommende dage, om der er ubudne gæster.

Jeg tænkte også først fældning. Jeg må nok bare vente og se, om de begynder at smide fjer.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Æggestop
« Svar #3 Dato: 07 ſeptember , 2017, 10:01 »
Jeg synes det sker hvert år her at ydelsen går lidt ned hen på sommeren. Hvis ikke der er noget galt på anden måde plejer det at hjælpe at give hønerne en god portion røræg eller kød. I princippet behøver de kun at mangle en enkelt aminosyre for ikke at kunne lave proteiner til æggene - går ud fra at det de mangler for at lave æg er i æg  :)

Jeg tilsætter lidt levertran, vispumin, mangan og foderkalk når der er problemer med tyndskallede æg.
« Senest Redigeret: 07 ſeptember , 2017, 10:04 Fra Lene Skelmose »