Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Brhama og muskelmasse  (Læst 5748 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline annec

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Brhama og muskelmasse
« Dato: 22 April , 2014, 10:19 »
Hej  ;D

Jeg har i tidligere tråde spurgt ind til tynde brahma og hvad man kan gøre.
Mine brahma'er stor trives i øjeblikket, lægger mange æg er aktive og glade. Jeg undre mig bare over deres bryst muskulatur. Jeg har for en lille måned siden slaget en 10md hane. Jeg har aldrig set så store lår på en "kylling" før og hold op det smagte godt. Men så store lårene var, så små var brystet.

Der er andre der har "problemer" med at få kød nok på fuglen?? Eller er brahma bare sådan indrettet.

De har fået ormekur, har hvidløg i vandet, de får tilskud æglæggningpiller, hvede, skaller, jævnligt forskellige størrelses grus (krås materiale) og al det græs og have guf de kan finde. En smugle madrester, men holder det på et minimum da de har tendens til lidt tynd mave.

Hvordan forebygger jeg tynd mave og stopper det??

Håber nogle kan hjælpe :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brhama og muskelmasse
« Svar #1 Dato: 22 April , 2014, 10:40 »
Jeg ved nu ikke om det er et generelt Brahma problem, det er nok snarere et generelt problem for de fleste, nemlig det er at der avles på dyr (haner såvel som høner) som mangler brystfylde. Det kan f.eks. ses på den måde at dyrene er trekantede at se på, når de ses fra siden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Brhama og muskelmasse
« Svar #2 Dato: 22 April , 2014, 12:17 »
han skulle nok ha haft et par måneder mere

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Brhama og muskelmasse
« Svar #3 Dato: 22 April , 2014, 12:29 »
han skulle nok ha haft et par måneder mere

Dur det at vente til de er et år gamle? Synes altid jeg har hørt at de bliver seje i kødet så, men det er måske bare en myte?

Jeg har netop puttet en 9 mdrs brahma hane i ovnen. Er spændt på at smage ham i aften ;) Men jeg synes umiddelbart også der virker til at være noget mere lår end brystkød på ham. Måske er vi bare forvænt med de købekyllinger, der er fremavlet til at danne så meget brystkød, fordi det er det, folk vil ha.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Brhama og muskelmasse
« Svar #4 Dato: 22 April , 2014, 12:36 »
vi tager brystfilet af ungdyr og hakker resten, og koger suppe på skrog, pga uheldige ,med godt sejt kød, mums hvornogle deller det gir
og og meget hellere en mums delle en et sejt lår

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brhama og muskelmasse
« Svar #5 Dato: 22 April , 2014, 12:40 »
Jeg begynder nu at slagte mine haner fra de er omkring 5 måneder gamle og fremefter. ( jeg går og tager dem på, for at mærke "fyldet").
 
En hane på et år bliver ikke sej, det er kun et spørgsmål om tilberedning.

For ligesom de ikke har så store "patter" som købekyllinger, så bliver de heller møre af en ½ time for fuld skrue som en købekylling på 35 dage bliver.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Brhama og muskelmasse
« Svar #6 Dato: 22 April , 2014, 14:36 »
Brahma er meget lantsomvoksende og længe om lige at sætte den sidste masse, som især er brystfylde. Hvis det tilligemed er dyr af tysk type har de gode lange ben, men kniber ofte lige lidt eller mere med den rigtige brystfylde og dybde.
Dyr af Belgisk-Hollandsk type er knap så højbenet, men har mere brede og brystfylde ofte.

Hvis du har mulighed for at dele dyrene kan du også sætte hanekyllingerne på en fedekur med majs og hvede.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline annec

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Brhama og muskelmasse
« Svar #7 Dato: 24 April , 2014, 10:45 »
Jeg var nød til at slagte ham for mine 2 haner sloges lidt meget.

Så ved jeg at jeg ikke skal forvente det store overflod af brystkød. Hvilket heller ikke gør mig så meget jeg kan bedre li lår :) Og han var betstemt ikke sej, helt mør, saftig og helt mørkt i kødet :)

Jeg fodre med hvede og gav dem mejs i vinters. Men efter jeg havde slaget hanen er det slut med mejs. HOLD OP der var meget fedt om de indre orgener. Ved ikke om i kender udtrykket tyndfed?? For han VAR TYNDFED! Der var fedt om hjertet tarmene og alle de steder hvor der var hulerum. Føj  /d Så jeg passer på med mejs i fremtiden :)



Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Brhama og muskelmasse
« Svar #8 Dato: 24 April , 2014, 13:59 »
Vi fik spist vores hane den anden dag, og jeg synes faktisk der var ok brystkød på ham. Måske ikke i forhold til størrelsen på lårene, men stadig mere brystkød end en lørdagskylling fra brugsen.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brhama og muskelmasse
« Svar #9 Dato: 24 April , 2014, 14:57 »
Et dyr skal have protein for at kunne sætte muskler (kød) for ellers hvis der kun fodres med hvede, majs og andre fedende ting, så bliver dyrene "tyndfede" (skelletter med en masse fedt indeni).

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub