Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hønsesammenføring  (Læst 3097 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
hønsesammenføring
« Dato: 26 Maj , 2017, 22:12 »
Jeg spørger bare hvad er problemet. Her har jeg gået og haft ondt i maven fordi jeg skulle have de små kyller kørt sammen med de gamle. Så i går aftes kl 22 gik vi i gang. en for en bar jeg dem over til de gamle og gav dem samtidig en loppekur og hverken ung eller gammel sagde noget som helst. Jeg lagde dem på noget halm på gulvet og til morgen kl. 6 listede jeg ned for at se til dem og så går kyllebasserne rundt som om de altid har ejet hele huset og de gamle sad stadig oppe på pinden og turde ikke komme ned. Det eneste var de gamle kykkede temmelig højt til henad kl 10 formiddag og så var det også overstået. Siden da har de gået og råhygget med hinanden og her til aften var jeg lige nede og jage de små ind og det var også uden problemer. Og så gør man sig så mange problemer uden grund. Kyllerne er 12 og 15 uger.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: hønsesammenføring
« Svar #1 Dato: 26 Maj , 2017, 22:47 »
Rigtigt, man gør sig mange unødige bekymringer - også hvad høns angår  *t. Men syntes nu alligevel, at det er flot klaret, at sammenføre, som du har gjort og det gik så fint.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: hønsesammenføring
« Svar #2 Dato: 27 Maj , 2017, 06:08 »
Ja og der er fint ro stadigvæk dernede. Lige nu er jeg bare så glad men jeg er godt klar over at der lige pludselig kan komme nogen kampe men mon ikke det også går.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: hønsesammenføring
« Svar #3 Dato: 27 Maj , 2017, 21:25 »
Der vil altid være kampe, om ikke andet så om retten til at spise først. Men haner, de vil uvilkårligt slås, når de når kønsmodenhed. Så må man rydde ud i flokken. I naturen ville den tapende jo nok fortrække og finde sin egen familie, men det er jo ikke altid det kan lade sig gøre i os menneskers selskab.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: hønsesammenføring
« Svar #4 Dato: 27 Maj , 2017, 21:35 »
ja lidt kampe skal der vel til, vi mennesker er jo også på dupperne engang imellem. Men der er kun 1 hane, en barnevelder og den er kun 12 uger så mon ikke den bliver en god fører for sine damer. Og så har jeg lige været nede at lukke og alle var gået i seng af sig selv. Så det ser stadigvæk godt ud. Her i eftermiddag var en af dem oppe på siddepindene og se dem efter så mon ikke lige pludselig de finder ud af at sove på dem også.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: hønsesammenføring
« Svar #5 Dato: 28 Maj , 2017, 21:25 »
nu står verden snart ikke mere. Her  for et øjeblik siden da jeg var nede at lukke for hønsene sidder de 2 på 15 uger på øverste pind og har jaget en af de gamle ned på nederste pind helt for sig selv. Det er virkelig gået over al forventning indtil nu og det er kun tredje dagen. Jeg er nok ikke mere så bange for at føre høns sammen.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: hønsesammenføring
« Svar #6 Dato: 30 Maj , 2017, 17:29 »
Ja - jeg har så lige sat mig ud i haven med en kop te og labtoppen. Har lukket de 9 ugers kyllinger ud af deres indhegning så de kan gå omkring mig under opsyn. En lille høne flyver så over hegnet - der adskiller vores hønsefrie have med hønsenes - og ind til de store og de lidt ældre kyllinger. Ups tænker jeg - går hen og åbner lågen og kalder på hende så hun kan komme ud i 'sikkerhed' hos mig. Hvad sker? De resterende kyllinger kender min stemme og kommer fluks løbende ind på de stores område. Pludselig er 8 fuldvoksne, tre 13 ugers kyllinger og 10 stk 9 ugers samlede i een pærevælling. Og der sker ABSOLUT INGENTING!!!

Tror jeg piller de grimme interimistiske indhegninger ned igen og lader dem følges ad hele dagen.De vil stadig gå ind i deres sædvanlige sovehuse til natten- og en dag vil de følges ad ind til sovepladserne i det store hønsehus. Fredeligt og roligt.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: hønsesammenføring
« Svar #7 Dato: 30 Maj , 2017, 18:33 »
Ups tænker jeg bare. Tror nok mit hjerte kunne hoppe et slag over. Men hvor er det dejligt når det bare lykkes.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: hønsesammenføring
« Svar #8 Dato: 31 Maj , 2017, 07:24 »
Tror det betyder meget at de har lært hinanden at kende gennem hegnet. De kender hinanden og har da også snakket sammen gennem maskerne og udleveret lidt hak.