Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fangst af høns  (Læst 2363 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Fangst af høns
« Dato: 08 Maj , 2019, 13:32 »
Hvordan fanger I jeres høns, hvis det ikke er mørkt og de sidder på pinden?

Mine høns er ikke håndtamme, og jeg er slet ikke hurtig nok til at bruge et net. I øvrigt virker det som om, de er genetisk kodet til at løbe skrigende væk, når de ser nettet.

Senere på sommeren vil jeg gerne sælge/bortgive nogen af mine store kyllinger og unge høns. Men hvordan gør man? Hvis nogen kommer og siger, at den og den vil de gerne have?

Det holder mig vågen om natten  ;D ;D, så jeg vil meget gerne høre, hvad I gør.


Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Fangst af høns
« Svar #1 Dato: 08 Maj , 2019, 14:38 »
Hvis jeg skal sælge høns, tager jeg dem om aftenen før fra pinden og sætter dem i et mindre bur i min garage. De har naturligvis foder og vand, men de er lukket inde på så lille plads at de er ret nemme at få fat i.

Mine æglæggere kan 'hyrdes' med en lang tynd kæp kan jeg dirigere dem i den retning jeg gerne vil have = ind i hønsegården - alle bevægelser rolige og i god afstand til fuglene. Der er kun en af dem, en maran, der er nogenlunde tam, mine wyandotter er lidt småhysse og skræpper normalt op ved enhver bevægelse, men netop denne hyrdning accepterer de.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Fangst af høns
« Svar #2 Dato: 08 Maj , 2019, 22:19 »
Mine købere kommer også hen under aften, så er det let. Det er fuldstændig umuligt for mig at indfange nogen i dagtimerne. Heldigvis går høns jo tidlig i seng  ::)

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Fangst af høns
« Svar #3 Dato: 09 Maj , 2019, 08:16 »
Bruger også hyrde metoden til at få dem ind i hønsehuset, evt lokker jeg med “guf-spanden”. Bruger altid samme kalde-lyd og guf spand når vi går ud med rester.

Når jeg har solgt høns, har jeg holdt dem inde i hønsehuset den dag, hvor køber kommer.

I hønsehuset kan jeg godt trænge dem op i et hjørne og så få fat på dem.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Fangst af høns
« Svar #4 Dato: 09 Maj , 2019, 10:43 »
Tak for jeres svar.

Mit hønsehus har så mange kringelkroge, og hønsene ved udmærket, hvor de skal gemme sig, så jeg kan ikke fange dem i dagslys derinde.

Det bliver nok mørkeleg med efterfølgende indespæring så.

Bente, hvor stort er dit bur? Hvor længe kan man være bekendt at lade dem sidde derinde?
Det kunne også være en hjælp, når jeg skal slagte. Da er jeg jo også nødt til at fange dem om aftenen.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Fangst af høns
« Svar #5 Dato: 09 Maj , 2019, 11:26 »
Det er et kaninbur som vist er ca 100 x 60 i bundmål. Der kan godt sidde en 5-6 høns og vente på dagslys.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Fangst af høns
« Svar #6 Dato: 09 Maj , 2019, 19:30 »
En gang holdte jeg 30 haner indespærret i en stor trækasse natten over, inden slagtning. Resultat - Kødet var helt rødt, tror det var af stress.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Fangst af høns
« Svar #7 Dato: 11 Maj , 2019, 14:33 »
Jeg ELSKER, at du indrømmer det, Hans-Kurt  ;D, det kunne vi andre godt lære noget af.