Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 2 skrukdamer/kyllinger  (Læst 1613 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Milse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
2 skrukdamer/kyllinger
« Dato: 19 Januar , 2019, 18:31 »
Hejsa 😃
Jeg er ny herinde, men ofte fulgt med på sidelinien.
Jeg har en lille højtelskede flok havesilker 🤗
Lige nu har jeg 2 stk som ligger skruk med hver deres æg - problemet er at de klækker med en uges mellemrum 😬

Mit spørgsmål er: vil de kunne være sammen i huset og vil den høne som klækker sidst blive distraheret af den som først får sine kyllinger så den kan forlade sine æg?

De 2 damer får helt deres eget hus til dem og kyllingerne/varmelampe (grundet årstiden) vi har lidt akut taget æg fra vores hane som desværre ikke lever mere, derfor de ruger nu 😉
« Senest Redigeret: 19 Januar , 2019, 22:27 Fra Milse »

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: 2 skrukdamer/kyllinger
« Svar #1 Dato: 19 Januar , 2019, 23:17 »
Hej Milse og hjertelig velkommen her- Mit kendskab til hvorledes Silkehøns er overfor hinanden er lig 0, men mellem mine skrukhøns ved jeg, at to skrukker ikke kan gå sammen, for de forsvarer deres små med næb og klør. så skal der i hvert fald være MEGET god plads, så hende der er lavest i hierarkiet kan fortrække.
Jeg ville ikke turde lade dem gå sammen.
Om hende der får kyllinger sidst bliver forstyrret af den anden ?. Ja det tror jeg bestemt. Hun vil nok få svært ved at få lov til at spise og drikke. Jeg tror hun vil blive angrebet - især på lille plads.
Jeg håber der er indehavere af silkehøns, som ser dit indlæg, så du kan få et svar fra en erfaren silkeejer  ;)   

Offline Milse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: 2 skrukdamer/kyllinger
« Svar #2 Dato: 19 Januar , 2019, 23:30 »
Tak 😃

Uha 😳 øv bøv! Var præcis det svar jeg frygtede! Men havde det godt på fornemmelsen.
Jeg har heldigvis mulighed for at skille dem ad, men det ville bare have været lettere og ikke mindst hyggeligt med dem samlet.

1000 tak for hurtigt svar 😊

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: 2 skrukdamer/kyllinger
« Svar #3 Dato: 20 Januar , 2019, 07:44 »
Jeg har ikke selv silkehøns, men sidste sommer besøgte jeg en, der havde 3 silkehøner sammen. De 2 havde kyllinger med en uges mellemrum og den sidste rugede stadig. Det så ud til at gå fint, sådan gjorde hun altid. De gik i et mindre hus, og havde ikke ret meget plads.
Sidste år havde jeg selv 2 høner i hver sin ende af drivhuset. Det gik også fint. Kyllingerne skulle dog ikke forvilde sig over til den anden høne, så blev de jaget tilbage til deres egen halvdel. Men ingen kom til skade, de blev bare lidt forskrækkede.