Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vinterskruk?  (Læst 2205 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malou B

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Vinterskruk?
« Dato: 23 December , 2018, 16:29 »
Hej :)
Er det muligt at en af mine høner fra maj ligger skruk nu her slut december?

Jeg har haft lokkeæg i kasserne et stykke tid for at hjælpe dem til at finde ud af at lægge dem der. (Der var ingen voksne høns til at lære dem det) Kan de have ligget der for længe og dermed ansporet en høne til at blive skruk?

Hun har ligget i kassen i to dage nu og siger lidt sure lyde når jeg åbner taget!

Hvis hun er skruk, hvad skal jeg så gøre ved det?

Julehilsner Malou
0,2 brun dværg orpington
0,1 hvid dværgorpington
0,2 splash hvid/grå dværgorpington
1,0 brun dværgorpington

0,1 brun,sort,hvid Bishon Havanais

😍🐓😍🐣😍

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Vinterskruk?
« Svar #1 Dato: 23 December , 2018, 19:27 »
du skriver ikke hvilken race din høne er af. Men ja det kan godt ske, at der kommer en kruk på nuværende tidspunkt. Hvad du skal gøre ved hende - tja - det er der delte meninger om. For mit vedkommende ville jeg lade hende være og så bare se tiden an. Hun holder vel op på et tidspunkt.

Offline Malou B

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Vinterskruk?
« Svar #2 Dato: 23 December , 2018, 19:50 »
Hej
Det er dværgorpington.

Skal jeg tage snydeæggene væk og de æg hun har lagt. Det er vel ikke godt hvis der kommer kyllinger nu?

Og er det ikke noget skidt hvis hun er skruk og ikke får spist ordentligt her i vinteren?

Uhh, de bekymringer.

0,2 brun dværg orpington
0,1 hvid dværgorpington
0,2 splash hvid/grå dværgorpington
1,0 brun dværgorpington

0,1 brun,sort,hvid Bishon Havanais

😍🐓😍🐣😍

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Vinterskruk?
« Svar #3 Dato: 23 December , 2018, 21:09 »
Det skal du helt selv afgøre, om du syntes du vil have kyllinger nu. Efter min mening er det alt for tideligt. Men dem der udstiller høns, de er da tidelig på færde. Så hvis du mener du kan give høne og kyllinger et sted hvor de kan være nogenlunde varmt og tilpas meget lys, så …..

Men lige noget andet, samler du ikke æg ind hver dag ??, for som du skriver forstår jeg det sådan, at hun ligger både på snyde æg og æg hun har lagt over en vis tid. Så kommer kyllingerne jo dumpende over flere dage. Det er ikke smart.

Offline Malou B

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Vinterskruk?
« Svar #4 Dato: 24 December , 2018, 00:11 »
 :) jo jeg samler normalt æg hver dag, men har ladet snydeæggene ligge da det ikke er alle hønsene der her fundet ud af at lægge deres æg i redekasserne. Jeg har bare ikke taget det æg fra i dag og det fra i går, fordi jeg blev lidt i tvivl om hvad jeg skulle når hun nu ligesom ligger der. Jeg tager alle æggene i morgen. Der skal jo ikke komme kyllinger nu. Og så håber jeg at hun holder op med at ligge fast.

0,2 brun dværg orpington
0,1 hvid dværgorpington
0,2 splash hvid/grå dværgorpington
1,0 brun dværgorpington

0,1 brun,sort,hvid Bishon Havanais

😍🐓😍🐣😍

Offline Caramia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Vinterskruk?
« Svar #5 Dato: 01 Januar , 2019, 14:44 »
Mange af mine høns har skrukket her henover vinteren, men jeg synes heller ikke at det er smart med kyllinger nu. Det er ikke sikkert at hun holder op af sig selv, og det er hårdt for hønen hvis hun bliver liggende i lang tid. Jeg tager mine fra reden og sætter dem over i en tom hesteboks uden reder. Efter nogle dage plejer de at holde op med at skrukke. Hvis du ikke har mulighed for at tage hønen helt væk, så kan du måske prøve at lave en lille indhegning inde i hønsehuset, hvor hønen kan være i et par dage (selvfølgelig med vand og mad). Det ved jeg at mine forældre har gjort med deres - med succes :)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Vinterskruk?
« Svar #6 Dato: 02 Januar , 2019, 14:53 »
I sommers havde jeg en der blev ved og ved med at skrukke. Jeg troede hun blev træt af det, men nej. Så fik hun nogle æg at ruge på. Jeg så og hørte en kylling under hende, men hun forlod reden og da havde jeg set hun hakkede den lille kylling i hovedet - men at hun slog den ihjel, havde jeg ikke troet, men det gjorde hun og så stoppede hun med at skrukke, omgående og har ikke skrukket siden.
Det er en lidt barsk måde at stoppe skrukkeriet på, men...…..en enkelt kylling...jeg ved ikke rigtig om det er noget man skal gøre eller ej.

Offline Malou B

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Vinterskruk?
« Svar #7 Dato: 02 Januar , 2019, 17:09 »
  :) hun er nu heldigvis holdt op med at lægge sig mere. Til gengæld er der ikke kommet et eneste æg siden... men det starter jo nok igen til sommer ;D
0,2 brun dværg orpington
0,1 hvid dværgorpington
0,2 splash hvid/grå dværgorpington
1,0 brun dværgorpington

0,1 brun,sort,hvid Bishon Havanais

😍🐓😍🐣😍

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Vinterskruk?
« Svar #8 Dato: 02 Januar , 2019, 19:25 »
fint, æg skal der nok komme, "lige om lidt", for lyset vender tilbage, og det er alfa og omega for æglægningen uden piller og lys. :D