Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsene er uvenner  (Læst 2685 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bjørnemor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Hønsene er uvenner
« Dato: 02 December , 2018, 08:50 »
Hej
Jeg har en blandet hønseflok på 10 høns og en hane. Vore høns har normalt ikke navne men kendes ud fra farve og temperament. Undtaget dog Rosa der er håndtam og er vores drengs høne.
Rosa er imidlertid blevet kuet af de andre. Hanen har haft Risa som yndlingshøne og når han var ‘færdig’ på hende har enafden af de andre førerhøner hoppet op på ryggen af hende og skrabet med fødderne på hendes ryg med det resultat at Rosa var blodig og bar og meget svagelig/nærmest syg. Vi tog naturligvis Rosa ind i garagen og fik hende på ret køl igen. Rosa er her blevet endnu mere tam og sød.
Men vi kan ikke få hende tilbage i flokken uden at det starter forfra. Er der andet atgøre end at ‘fjerne’ den uønskede sure høne? Har I andre forslag?
Lykkelig ejer af
8 høner af blandede racer (araucana, kobbermaran, mm)
1 smuk og rolig hane
2,0 katte

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Hønsene er uvenner
« Svar #1 Dato: 02 December , 2018, 20:28 »
Uha, det er svært, for der er jo en hakkeorden blandt høns, og den kan kun brydes ved at fjerne høns. Så ja, hvis den dominerende høne ikke fjernes, så tror jeg ikke den anden får det bedre, desværre.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Hønsene er uvenner
« Svar #2 Dato: 03 December , 2018, 08:12 »
Måske kunne I bytte Rosa i garagen med den sure høne, så den sure kom i garagen i et stykke tid? og evt give Rosa følgeskab af 2 helt nye høns, så opmærksomheden afledes lidt?
Og måske kunne Rosa have gavn af et hønsedækken, så hun ikke bliver så skrabet på ryggen, det kan købes i dyre domme hos Rosenbud - eller billigere hos flere fingernemme på face book, jeg kender een  /o
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Hønsene er uvenner
« Svar #3 Dato: 10 Januar , 2019, 10:12 »
Er der noget nyt omkring Rosa og de andre høns i din besætning ?

Offline Bjørnemor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Hønsene er uvenner
« Svar #4 Dato: 23 Januar , 2019, 07:26 »
Desværre ja. Rosa blev taget af en ræv (eller hvad det nu har været) få dage efter mit spørgsmål til jer.
Rosa var nok den mest håndtamme høne jeg har haft nogensinde. Og jeg har haft høns i 20 år 😳
Men sådan er naturen desværre. Håber ikke hun måtte lide.
Tusind tak for jeres svar. Vore intentioner var at bytte Rosa ud med den sure høne som jeg har døbt Fru Suresen. 😝
Nu ligger Fru Suresen på æg. Hun tror åbenbart det er sommer 😱
Lykkelig ejer af
8 høner af blandede racer (araucana, kobbermaran, mm)
1 smuk og rolig hane
2,0 katte

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Hønsene er uvenner
« Svar #5 Dato: 23 Januar , 2019, 22:32 »
Tak for tilbagemelding. Øv øv, men ja sådan går det jo en gang imellem. el og lykke med de små nye når de kommer, måske der er en ny Rosa mellem  ;)