Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sløj høne med tynd afføring og balanceproblemer  (Læst 2288 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline holberg19

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sløj høne med tynd afføring og balanceproblemer
« Dato: 09 Maj , 2018, 16:45 »
Hej

Min snart 3 årige Isa Brown høne har haft rester af afføring i fjerene de sidste par dage. I foregårs vaskede vi rumpen, men dagen efter var der noget at se igen. Der er noget vandet afføring på møgbrædtet så det stammer nok fra hende.

I går kneb det for hende med at komme op på den laveste siddepind og hun virker en afkræftet. Ned gik nogenlunde her til morgen, men knap så elegant som normalt.

Her til eftermiddag har jeg så bidt mærke i at hun er lidt usikker på benene. Ved fodring kom de andre til at skubbe til hende og hun væltede, men kom let op igen.

Hun virker umiddelbart meget "rund" i det omkring hovedet og halsen og har slet ikke den slanke facon som den anden Isa Brown vi har.

Hvis jeg smider hønsepiller ud til hende og de andre spiser hun lidt. I går aftes drak hun ganske meget vand og har også nippet til det vand jeg satte ud i morges og igen da jeg kom med noget frisk til hende her til eftermiddag.

Hun ligger ikke ned, men farer omvendt heller ikke efter alle de andre når jeg kommer derned. Står umiddelbart meget stille, men er på benene alle de gange jeg har set til hende i dag.

Har i et råd til hvad jeg kan gøre for hende?

Offline holberg19

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Sløj høne med tynd afføring og balanceproblemer
« Svar #1 Dato: 09 Maj , 2018, 16:48 »
En tilføjelse:

... de har i øvrigt fri adgang til vand og mad i hønsehuset. Over den sidste uge har de fået en del brød fra husholdningen. Mere end normalt, hvis det betyder noget.

Besætningen er på 5 høner.

Alle øvrige er friske.

Offline holberg19

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Sløj høne med tynd afføring og balanceproblemer
« Svar #2 Dato: 09 Maj , 2018, 17:42 »
Her kan i se et billede af den røde dame til højre, der er lidt sløj for tiden.

Hun er noget mere rund end hendes tilsvarende til venstre - især omkring halsen.


Offline holberg19

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Sløj høne med tynd afføring og balanceproblemer
« Svar #3 Dato: 09 Maj , 2018, 18:29 »
Hej igen

Det ser ud som om hun står og "hikker"

https://youtu.be/2cqMISADOZM

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Sløj høne med tynd afføring og balanceproblemer
« Svar #4 Dato: 09 Maj , 2018, 19:18 »
Du skal vist have fat i hende og mærke på hendes kro. Jeg vil gætte på, at den er enten meget hård af forstoppelse - eller stor og fyldt med væske (sur kro).

Er kroen forstoppet, kan du massere den forsigtigt med jævne mellemrum gennem dagen - det er vigtigt, at hun drikker godt med vand, så massen i kroen ikke bliver til "sten".
Er der derimod tale om sur kro, er tilstanden som regel mere alvorlig, da en sur kro næsten aldrig er en lidelse i sig selv, men et symptom på en bagvedliggende alvorlig sygdom, der gør at kroppens organer arbejder på nedsat kraft
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline demi

  • Bruger
  • Indlæg: 81
Sv: Sløj høne med tynd afføring og balanceproblemer
« Svar #5 Dato: 09 Maj , 2018, 19:21 »
Jeg tænker også at det er noget med krogen, især som du skriver at de har fået mere brød end de plejer i sidste tid. Brød er jo ikke godt for fugle.
Her er en gammel tråd med info og tip:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=44582.0
« Senest Redigeret: 09 Maj , 2018, 19:25 Fra demi »

Offline holberg19

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Sløj høne med tynd afføring og balanceproblemer
« Svar #6 Dato: 10 Maj , 2018, 09:50 »
Meget væske omkring kro og halsområdet og en forværring her til morgen hvorfor der kun var en udvej.

Tak for jeres svar.