Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lægger æg, men er fortsat skruk  (Læst 8040 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Lægger æg, men er fortsat skruk
« Dato: 04 Oktober , 2015, 08:35 »
Mit valg af Brahma høns til udrugning af kyllinger og føring af samme, har til fulde opfyldt mine forventninger/forhåbninger  ::)

Den første der rugede har nu kyllinger på 2mdr og de er blevet passet til UG med slange og kryds. De har tilbragt tiden i en hønsefræser og med den som udgangspunkt gået frit i haven. Hønemor har troligt vendt tilbage til fræseren hver aften, for at overnatte med sine små. Så har jeg i denne uge fjernet muligheden for overnatning i hønsefræseren og hver aften ført hende m/kyllinger tilbage til det rigtige hønsehus.
Hun var straks klar over hvad det handlede om. Det gav nogen uro i huset, til hun fandt sig til rette igen. Nu sover alle kyllinger mellem deres far - moster og moder, på gulvet under sovepindene.

Så i går, da jeg skulle samle æg ind - har siden de 2 ud af mine 3 Brahma høns blev skruk - troligt fået 1 æg, næste hver dag, og hvad så jeg så i rederne 2 æg. Nu går det endelig fremad med æggeantallet  <H <H

Med 3 høner - 6 Barnevelder hønniker - 3 Brahma hønniker, kan det kun gå fremad  *y, så måske, jeg snart kan stoppe indkøb af æg og helt hellige mig mine egne.

Det er et meget tiltalende træk, at hun fortsat passer sit afkom og nu også forsyner mig med æg.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Lægger æg, men er fortsat skruk
« Svar #1 Dato: 04 Oktober , 2015, 09:51 »
Dejligt med gang i æggeproduktionen igen :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Lægger æg, men er fortsat skruk
« Svar #2 Dato: 04 Oktober , 2015, 11:45 »
Det giver en svær tilfredsstillelse at blive selvforsynende. Og stolthed over at man får det til at lykkes! :)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Lægger æg, men er fortsat skruk
« Svar #3 Dato: 05 Oktober , 2015, 00:57 »
Ja, det skal blive godt.
Mine Brahma hønniker er nok lige før de begynder æglægningen, for de bliver mere og mere røde i kam og kindlapper.
Når jeg kikker på hønnikerne - bagfra - så er det som om de bliver bredere og bredere og dermed flere dun. Mon ikke det også er et tegn på snarlig æglægning ?

Jeg har også taget mig selv i, ikke at kunne kende forskel på om det var en Brahma høne eller en -hønnike, der stod foran mig. Så størrelsesforholdet mellem dem, er ved at forsvinde.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Lægger æg, men er fortsat skruk
« Svar #4 Dato: 15 Oktober , 2015, 21:34 »
øh, det var vist en enlig svale, det ekstra æg  :'(, for der er ikke kommet to æg siden  *f.
Men hende der troligt lægger et hver dag, fortsætter  *o men det er nok en stakkels frist, for hun går vel snart i fældning.
Så enten bliver det alle mine hønniker der skal overtage leveringen af æg til husholdningen, eller også bliver det min mangeårige ægleverandør, der løber af med æren  *g

Jeg skulle ellers gerne kunne benytte Barnevelder æg i en citronfromage til en 91´s årigs fødselsdag den 7 november. For 78 år siden stod hun med nogle af de første Barnevelder kyllinger i sine hænder, og derfor kunne det være sjovt om desserten til hendes fødselsdag blev på æggeblommer fra samme hønserace hun havde i sin barndom.  /2 Hun tjente sine lommepenge om sommeren, ved at avle Barnevelder og fik 25 øre pr fuldfjeret dyr hun afleverede til sin far.  /o