Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Krydsninger  (Læst 6186 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Krudtuglemor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Krydsninger
« Dato: 23 November , 2017, 00:10 »
Hej.
Jeg er faldet lidt for Faverolles racen. Især pga. kødet lyder den spændende, men den ser da også bare sød ud!
Så sad jeg og læste om den, og stødte på dette: (det følgende er et citat)
Faverolles regnes for en af de bedste kødracer der findes. Det er ikke fordi den vokser specielt hurtigt, men fordi kødets kvalitet er second to none. Helt lyst, fintrevlet, mørt og meget velsmagende. Til produktion af slagtedyr har man ofte brugt at krydse to racer. I England har man således krydset Faverolles og Sussex. I Frankrig har man krydset Faverolles med Wyandot eller Gatinaise og fået ekstra store og hurtigtvoksende kyllinger ud af krydsningen.

Så opstår der altså nogle spørgsmål hos mig... (ja.., jeg ved ikke så meget om det at krydse høns)
Men skal det så være Hanen eller Hønen der er en Faverolles??
Og angående at krydse racer generelt. HVordan ved man hvilke egenskaber der kommer fra hanen eller fra hønen??
Er det bare lotteri?

Ja, det var egentlig bare fordi jeg blev lidt nysgerrig... :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Krydsninger
« Svar #1 Dato: 23 November , 2017, 07:28 »
Jeg tænker lidt "Hvorfor ikke bare have nogle ren racede faverolles og så opdrætte dem". For så har man æg og kød til egen husholdning, plus man er med til at holde en race i live og kan sælge høns til andre opdrættere (nye eller gamle) eller til havehønse folket.
Og nu især fordi racen netop får ros for sit kød og det er racens særpræg / udseende man netop er faldet for.
Og racen faverolles kunne sagtens bruge flere seriøse opdrættere, så den også for fremtiden vil kunne glæde hønseholdere-

For hvorfor skal det hele dreje sig kun om max. ydelse af æg og hurtigt vækst? Vi private er jo ikke industrien.... eller?

Men hvis man vil lave krydsninger, så skal alligevel udvælge de rigtige dyr, dem med størrelse, brystfylde osv. For man får jo ikke bare nogle gode dyr ved tilfældig formering.
Og så er afkommet en gangs ligesom de hybrider, som bruges i produktion (kød/æg) eller sælges til private er. Da videre avl med dem vil spalte alt for meget ud og ikke opnå krydsningsfrodigheden, som kan kommer... men ikke nødvendigvis kommer, da det kommer an på kvaliteten af forældre dyrene. 
« Senest Redigeret: 23 November , 2017, 07:46 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Krudtuglemor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Krydsninger
« Svar #2 Dato: 23 November , 2017, 10:13 »
Tak. Som sagt ved jeg ikke så meget om det...
Og det er ikke fordi jeg er ude efter Max ydelse fra hønsene...
Jeg skal bare have høns på hobby basis. Mest for børnenes skyld, og selvfølgelig pga æg.
Af den grund har vi valgt at have forskellige høns så vi har forskellige farver gående i haven, og også forskellig farvede æg. Det elsker pigerne!
Men for at kunne slagte også, vil vi gerne have en hane. Men vi skal kun have én hane! Og ved ikke helt hvad jeg skal vælge.
Jeg synes umiddelbart at kobber Maran hanen er enormt smuk.
Men hvis jeg vælger ham, og har en Faverolles høne, vil deres kyllinger så have samme slags kød som Faverollen, eller bliver det så noget helt andet?
Skal jeg så have en Faverolles hane?
Synes bare ikke en Faverolles hane ligner det jeg forbinder med en rigtig hane, hvis I forstår... 😊😉

Offline BKP

  • Bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Krydsninger
« Svar #3 Dato: 23 November , 2017, 13:56 »
Laksefarvet Faverolles hane er smuk, rolig og godmodig. Faverolles flyver heller ikke.  :D

Offline TroelsRasmussen

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Krydsninger
« Svar #4 Dato: 23 November , 2017, 16:11 »
I frankrig bruges også Nøgenhalse til fremavl/krydsning af gode slagte dyr!

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Krydsninger
« Svar #5 Dato: 23 November , 2017, 21:52 »
Jeg har haft faverolles og var meget glad for dem. Det er en rolig og tillidsfuld race. Når først du har set en fuldvoksen hane, vil jeg næsten tro at du vil kunne se at den har alt, hvad man kan forlange af sådan en :-)

Der står i den tekst, du har postet, at de vokser langsomt - det synes jeg nu ikke er så galt. Det er nogle mægtig store slagtefugle, en unghane på ca 5-6 mdr kan nemt veje over 3 kilo i slagtet tilstand.

Jeg giver Lene ret - hvorfor fortynde de gode egenskaber som sådan en racefugl har? ...og få lavet nogle krydsninger, som hverken er det ene eller det andet. Racen fortjener også at blive bevaret, lige så fin og god den er med alle de egenskaber, som den har med . Faverolles lægger også æg - ikke millionmange, men pænt, og kan sagtens med få høner holde en gennemsnitsfamilie ved æg.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Krydsninger
« Svar #6 Dato: 06 December , 2017, 14:53 »
Jeg kan nu sagtens forstå dit ønske om at holde flere forskellige slags høns. Jeg har også en blandet flok, fordi jeg synes forskellighederne er så enormt spændende. Jeg gør dog som regel det, at jeg købe racerene rugeæg, så mine æglæggere til næste års sæson er racerene og ikke blandingshøns. Så er jeg nemlig sikker på hvad jeg får, og så hjælper jeg jo også med at holde liv i racehønsene - også selvom jeg ikke selv avler dem.  /o ;D

Vi har også haft faverolles - og jeg er helt enig i hvad der skrives om kødet - absolut det mest velsmagende vi har haft  /o Men jeg er også enig i hvad der skrives om langsomt voksende, samtidig med at kyllingerne var ved at spise mig ud af huset - de ÆDER! Så derfor foretrækker vi nu sussex som slagtehøns. Faverolle hanen er dog meget meget smuk! og imponerende! Vi havde dog det problem at han trådte hønsene i stykker, og en faverolle høne fik bl.a. et dybt sår ned ad siden under vingen, som jeg måtte rense og vaske i flere uger inden det helede. Så det var egentligt den primære grund til at vi slagtede faverolle hanen og i stedet har valgt at have haner af lidt mindre størrelse.

Men i hvert fald, hvis du har en blandet flok, så skal du sikre dig at du ikke vælger en hane som er meget større end din mindste høne - for ellers kan han altså træde hende helt i stykker... det går fx ikke med en 4,5 kg faverollehane på en lille grønlægger høne på 2-2,5 kg ! Max 1 kg til forskel mellem hane og mindste høne er min erfaring.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Krudtuglemor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Krydsninger
« Svar #7 Dato: 10 December , 2017, 21:12 »
Tusind tak for svar @maria2aaen!
Det giver mening... Havde egentlig troet, at så længe jeg ikke har dværg høns var det ligemeget hvilken hane jeg vælger. Men jeg kan godt se,at det nok giver problemer, hvis hanen alligevel er Meget større....
Hmmm.
Så bliver det højst sandsynligt en anden hane!
Mine æglæggere skal også være racerene, men dem der skal slagtes må godt være en blanding.
Når nu du har en blandet flok, men har Sussex til slagtning..., går dine Sussex så ikke sammen med de andre? For jeg tænker umiddelbart på hvordan du kender forskel på æggene. Ligner Sussex æg ikke så mange andre racers æg?

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Krydsninger
« Svar #8 Dato: 10 December , 2017, 22:11 »
Indtil i år har vi ikke avlet videre på egne æg, så når jeg havde en skrukhøne har jeg bare indkøbt nye rugeæg af sussex eller hvad det nu skulle være. Og så har det jo været nemt nok at holde styr på racerne. I år har vi kun avlet på egne æg efter en EA hane for at få nogle grønlæggere. Det er blevet til flotte høns og fine haner i fryseren, men de er meget sløve til at komme igang med æglægning synes jeg... de er fra maj/juni og kun en enkelt høne startede i sept. De øvrige 9 vi har beholdt er ikke kommet igang endnu, på trods af vi har lys oppe.

Så næste år vil jeg igen racerene rugeæg ind og så beholder vi nok en sussex hane hvis der er en fin fyr imellem. Så kan vi om 2 år lave egne sussex slagte-kryds...
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Krydsninger
« Svar #9 Dato: 11 December , 2017, 13:01 »
Skal du have æg af nye høns - skal de være ca ½ år gamle, have godt foder og have en daglængde der er lan nok til at de kan nå at æde nok - mange bruger at tænde lyd ved hønsene tidligt om morgenen, så de kan komme op i ordentlig tid.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Krydsninger
« Svar #10 Dato: 13 December , 2017, 11:44 »
Mine barnevelder og ea som alle 4 burde være af god race. Er heller ikke begyndt æglægning endnu. De er fra slut maj og til midt juni. Så mindst 6 mdr nu... synes også de burde🐓🥚🥚 barneveldere er ældst og er røde i kammen, så tænker hver dag NU... 😉 Men ja tålmodighed... kommer jo lige pludselig😁
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥