Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Risiko/chance for fugleinfluenza 2018?  (Læst 3391 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Risiko/chance for fugleinfluenza 2018?
« Dato: 02 Oktober , 2018, 12:15 »
Nu ved jeg godt vi ikke har spåmænd iblandt os, men har nogen en mening om risikoen for fugleinfluenza denne vinter? Jeg spørger for måske at kunne disponere hønsehold denne vinter. Mine 3 år gamle hybrider, som ellers er i god stand og lægger æg hver dag, bliver højst sandsynligt slagtet, hvis der kommer påbud  ::)

Kunne man forestille sig at grundet den varme sommer kunne chancen være mindre? Bacillerne kan måske være tørret ud? (ligesom dræbersneglene, har kun set 2 i denne sommer)

Og er der stadig påbud om dyreplageriet "indespærring" eller den fuldstændig i praksis umulige opgave med at overdække friarealet (i vores tilfælde 250m2)  i tilfælde af udbrud?

Pft for jeres input  *b (elsker denne smiley, savner den på andre fora)

Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline demi

  • Bruger
  • Indlæg: 81
Sv: Risiko/chance for fugleinfluenza 2018?
« Svar #1 Dato: 02 Oktober , 2018, 15:45 »
Som jeg husker det er der blevet ændret sådan at private med hobbyhøns ikke længere skal holde dem inde.

https://www.foedevarestyrelsen.dk/Nyheder/Aktuelt/Sider/Nyheder_2017/Hobbyhøns_får_et_friere_liv_under_fugleinfluenza.aspx
« Senest Redigeret: 02 Oktober , 2018, 16:04 Fra demi »


Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Risiko/chance for fugleinfluenza 2018?
« Svar #3 Dato: 03 Oktober , 2018, 11:03 »
Der har jo fundet flere fugle her i sommers hvilket ikke er normalt. Så risikoen for fugleinfluenzaen vil altid være der.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Risiko/chance for fugleinfluenza 2018?
« Svar #4 Dato: 05 Oktober , 2018, 06:00 »
Krav om overdækning er ganske rigtigt blevet ændret. I tilfælde af epidemi, så er der ikke noget krav om overdækning hvis hønsegården er mindre end 40 m2. Er den større skal der sættes net eller mågetråde op. Så hvis du kan lave en afgrænsning på 40m2 kan du slippe for net
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi