Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skrukhøne til udrugning  (Læst 2730 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rasmus Hvidkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Skrukhøne til udrugning
« Dato: 08 Marts , 2018, 08:27 »
Hej med jer!

jeg har læst. Frem og tilbage om skruk og naturlig udrugning, og er kommet frem til at jeg ønsker at prøve det.

Men i min hønsegård, går der 4 dværg. Faverolles og 2 isa Warren.

Og jeg tænker ikke at det er muligt, at få disse skruk!?

Jeg vil derfor høre jer, om i enten kender en metode til at få mine høns skruk, eller i kender et sted man kan købe en høne det er "skrukmoden"

Rasmus

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Skrukhøne til udrugning
« Svar #1 Dato: 08 Marts , 2018, 09:36 »
Du har ret - hverken Isa'erne eller faverolles skrukker. Det ses i hvert fald meget sjældent.

Det er stadig meget tidligt på sæsonen for naturlig udrugning, men når foråret sætter ind, er den eneste måde, du måske kan skubbe lidt til en høne, for at få hende i skruktanker,  at lægge en stak indbydende æg i rederne. Jeg tror dog ikke, det vil have nogen virkning på hverken Isa'er eller faverolles.

Du kan vælge at anskaffe dig et par silkehøner, de er kendte for at skrukke, som blev de betalt for det - ellers kan du søge en skrukhøne på markedspladsen her på fjerkræforum eller i en af de mange hønsegrupper, der findes på facebook. Du skal dog vide, at det ikke er sikkert, at en skrukhøne vedbliver at være skruk, når den bliver flyttet til nye omgivelser.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Rasmus Hvidkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Skrukhøne til udrugning
« Svar #2 Dato: 23 Marts , 2018, 07:23 »
Hej Helle

Mange tak for svaret

Rasmus

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Skrukhøne til udrugning
« Svar #3 Dato: 23 Marts , 2018, 09:13 »
Hvis det var mig :-) ville jeg lede efter et par gode dværghøner af anden race, fx wyandotter, som også findes i meget smukke farver - få dem integreret i hønsegården med de andre høns, og så ellers lade foråret og sommeren komme. Når der er lidt varme i luften gør man som foreslået: Lader en håndfuld (snyde-)æg ligge i en hyggelig rede, som er afskærmet lidt, så den kan lukkes af for de andre høns, hvis der er en der lægger sig.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Skrukhøne til udrugning
« Svar #4 Dato: 24 Marts , 2018, 15:19 »
Jeg har dværg kochin og de ruger som regel 2-3 kuld kyllinger ud hver i løbet af en sæson. Vi ruger kun ved skruk da jeg synes det er en meget bedre opvækst for kyllingerne /o  Og så har heg lille dværghøne blanding som er en super ruger! Hun ruger 3 kuld hvert år og sidste år gemte hun sig med en rede af egne æg og rugede 9 kyllinger ud af 9 æg  ;D Vi har 4 hønekyllinger fra det kuld stadig og to af dem ligger skruk nu - der burde faktisk komme kyllinger idag  ;D
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster