Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hakkeorden på den dårl7ge måde  (Læst 2586 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Deap

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Hakkeorden på den dårl7ge måde
« Dato: 30 December , 2017, 09:53 »
Godt råd søges

Jeg er den lykkelige ejer af 4 høns, men der er desværre udbrudt "krig" i hønsegården. Den ene høne bliver hakkef de øvrige. Nu har jeg isoleret hende i vores garage væk fra de andre. Jeg har prøvet med hjortetaksolie og det har hjulpet lidt. Hvad er jeres erfaring? Hun er ikke hakket til blods.
Og godt nytår til alle

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hakkeorden på den dårl7ge måde
« Svar #1 Dato: 30 December , 2017, 14:07 »
Den dårlige måde ?. Hakkeorden er hakkeorden og den skal til, det er naturlig for vore fjerkræ. Vi kan kun hjælpe ved at give god plads, så det er muligt at søge væk og få ro.
Jeg har lige sat 5 nye dværg høns - 2 haner incl - sammen med min faste flok.
Hønerne og ung hønsene går det fint med. Hanerne - nu 6 stk - slåsser  - det holder jeg øje med. Bliver det for slemt, slagter jeg.
Har set en af de små unge nye dværghøner fare lige i hoved på en af de gamle store høns. Den lille måtte trække sig, men hun forsøgte da på at sætte sig i respekt.

Du får ikke noget ud af at flytte en væk, det udsætter blot kampene. Sørg for god plads og hold øje. Bliver det for slemt, så slagt hende der får tæsk, for så er hun ikke stærk nok til at klare sig i den flok.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hakkeorden på den dårl7ge måde
« Svar #2 Dato: 30 December , 2017, 14:28 »
Når du sætter nye høns ind, er det en god ide at lade dem gå fx en ugestid i et bur ved siden af de gamle høns, så de kan se hinanden an - eller endnu bedre, lad de nye høns få hønsegården og lad de gamle komme i bur.

Sørg for, når du lukker dem sammen, at der er noget at lave, fx. æbler og kål at hakke i, græskar, interessante madrester, en rådden gren + plads nok til at de svagere kan trække sig lidt, hvis det går for hedt til. Hønsehuset må gerne gøres rent og få ny strøelse, det får det til at virke lidt 'fremmed' for de gamle høns.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hakkeorden på den dårl7ge måde
« Svar #3 Dato: 30 December , 2017, 14:35 »
Prøv at skrue lidt op for proteinet i foderet. Specielt her om vinteren kan det hjælpe på hakkeri
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Deap

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Hakkeorden på den dårl7ge måde
« Svar #4 Dato: 30 December , 2017, 16:41 »
Det er ikke nye høns. Vi har haft dem i to år og de har ca 200 m2 at gå på. Der er ihvertfald faldet ro på efter at hun kan gå i sin egen indhegning. Tak for jeres input. Nu må vi se om øksen skal i brug. Jeg ser tiden an.