Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spray mod utøj- råd søges  (Læst 2498 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Benedicteoe

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Spray mod utøj- råd søges
« Dato: 19 November , 2017, 09:10 »
Hejsa😊

Jeg har brug for råd og håber i kan hjælpe mig 😊

Jeg har opdaget få lus på mine høns og vil gerne købe en spray til dem, men hvilken en som er ufarlig for hønsene kan jeg ikke finde

Jeg har tidligere læst om at der har været anbefalinger på flue fri fra Matas , den kan jeg slet ik opstøve , den hedder insektfri nu siger dem i butikken, den kiggede jeg på igår og personalet sagde at den ikke på nogen måde må bruges på dyr.

Stald chok har jeg også læst er noget skidt...

Hvis det er en spray fra nettet i kan anbefale , ville jeg jeg blive glad 😊

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Spray mod utøj- råd søges
« Svar #1 Dato: 19 November , 2017, 11:06 »
Staldchok er ganske fint at bruge på hønsene. Det aktive stof i staldchok er pyrethrin, som høns tåler fint. Permethrin der også findes i staldchok, er den syntetiske udgave af permethrin, som hønsene heller ikke bliver påvirket af.

Du kan læse om forskellige dyrearters tolerance over for stoffet her :

http://parasitipedia.net/index.php?option=com_content&view=article&id=2676&Itemid=3018

Hvis insektfri fra Matas har samme aktive stoffer, så er det fint egnet til utøjsbehandling

Lus har en livscyklus som kan ses på billedet og derfor skal du behandle 3 gange med 9-10 dages mellemrum

Når der på pyrethrin og permethrin-holdige produkter, at de ikke må anvendes direkte på høns, er det fordi de forskellige produkter har indhentet og betalt for en godkendelse til utøjsbehandling på høns. Der findes en spray der hedder Columbine-spray, som er godkendt til brug på høns. Mange jubler over og anbefaler dette produkt i samme sætning, hvor de advarer mod at bruge staldchok. Det sjove er blot, at indholdet i de to produkter er akkurat det samme i akkurat samme mængder. Firmaet bag Columbine-spray har blot været så kloge, at de har indhentet tilladelse til at skrive godkendelse til høns på flasken
« Senest Redigeret: 19 November , 2017, 11:14 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14