Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk nu!!!  (Læst 3441 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stribe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Skruk nu!!!
« Dato: 18 ſeptember , 2017, 21:24 »
Hej jeg startede hønsehold i sommers for første gang. Nu tror jeg min ene høne (tværstribet skovhøne)  er skruk. Holder hun op med at være det efter noget tid eller skal jeg gøre noget. Kan det være hende der, i perioden op til at være skruk, har lagt vindæg? Ud over hende har jeg 3 isa'er

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Skruk nu!!!
« Svar #1 Dato: 18 ſeptember , 2017, 21:38 »
Hun kan sagtens blive skruk på denne årstid. Jeg har to dværghøner, der er det samme lige nu. Hvis hun er rigtig skruk, stopper de sjældent af sig selv, før der er gået en rum tid. Har du ikke planer om at lade hende ruge kyllinger ud, og har du ikke plads til at give dem et opvarmet sted at opholde sig på den kolde årstid, vi går ind i, er det bedst at få hende af reden. De bruger meget energi på at skrukke og taber sig voldsomt. Derfor er det en unødvendig belastning af hønen, hvis der ikke skal komme noget ud af det. Fjern eventuelle æg og luk hende ude i gården, så hun ikke kan gå ind i dagtimerne til det er overstået. Et selvstændigt bur kan også være nødvendigt.
Det er ikke utænkelig, hun er sluttet af op til skrukkeriet ved at lægge vindæg.

Offline Stribe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Skruk nu!!!
« Svar #2 Dato: 19 ſeptember , 2017, 07:07 »
Jo det kunne da være hyggeligt med kyllinger. Troede bare det var en dårlig årstid at få dem på. Skal de så gå inde hele vinteren? Vi ville godt kunne ha kyllinger i kælderen.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Skruk nu!!!
« Svar #3 Dato: 19 ſeptember , 2017, 09:27 »
Det er heller ikke den bedste årstid, men det kan godt lade sig gøre. Det giver lidt mere besvær. Selvom kyllingerne har en høne at kravle under, vil det være for koldt uden for. Hvis hun selv ruger sine æg ud, skal man også tænke på, der ikke må være for koldt, der hvor hun ligger på æg, da ægget bliver for kraftig afkølet, når hun er ude på sin daglige luftetur. Jeg har haft efterårskyllinger, men det kræver som sagt noget mere af pasningen og af skrukkens omgivelser.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Skruk nu!!!
« Svar #4 Dato: 30 ſeptember , 2017, 11:10 »
Jeg har også en lille dværghøne som lige har lagt sig skruk. Hun har fået 4 æg at ligge på. Det er da lige sent nok, men slet ikke umuligt. Forrige år havde vi en skruk der rugede 6 kyllingerne ud i nov./dec. De gik dengang i drivhuset og havde varmelampe udover deres mor naturligvis. Afhængig af vejret satser jeg nu faktisk på at hønemor kan holde kyllingerne varme selv. Det er også derfor jeg kun har givet hende 4 æg. Så burde der være plads til alle kyllingerne under hende.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Skruk nu!!!
« Svar #5 Dato: 30 ſeptember , 2017, 14:59 »
Problemet med efterårs- og vinterkyllinger er ikke så meget, om skrukken kan holde dem varme, for det vil hun næsten altid kunne - men at der er meget færre lyse timer at spise i. De sene kyllinger bliver ofte mindre og mere skravlede fugle, simpelthen fordi de ikke få mulighed for at optage den nødvendige næring i voksealderen. Derfor skal skukken med vinterkyllingerne have lys i 12 timer - i de rigtig kolde perioder kan en varmelampe både give hjælp til lys og varme
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14