Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lys i hønsehuset  (Læst 3853 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Lys i hønsehuset
« Dato: 12 ſeptember , 2017, 11:55 »
Noget teknisk
http://www.poultryworld.net/Health/Articles/2017/9/Innovations-in-poultry-lighting-explored-182622E/?cmpid=SOC%7CTwitter%7CWorldPoultry

cool lighting (4000-6000K) with a more blue-green colour was ideal for pullets, helping them grow faster, while warm lights (<3,000k) with a more red-orange colour spectra boosted egg production.>

Koldt lys med blå/grønt farve får kyllinger til at vokse lidt hurtigere.
varmt lys med rød/orange får høner til at lægge flere æg
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Lys i hønsehuset
« Svar #1 Dato: 12 ſeptember , 2017, 23:19 »
I den sene vinter/ tidligt forår giver jeg mine Sebright mulighed for at tage solbad under samme UVA/UVB pærer som folk, der holder krybdyr, bruger. Hos krybdyrene skulle det øge både appetit, dannelse af D-vitamin og dermed optagelse af kalk, frugtbarhed og almen velbefindende. Hvorfor skulle de samme så ikke gælde fjerkræ? Jeg kan selvfølgelig ikke bevise, det har en effekt. Det ville kræve anderledes store forsøg. Men de nyder det tydeligvist.

Offline Ingrid M. Trolle-Monsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Lys i hønsehuset
« Svar #2 Dato: 13 ſeptember , 2017, 00:23 »
Hej Margrethe. Det var da en god idé. Ind imellem forkæler jeg også hønsene med at indrette gode solpladser og læpladser, og ja, man kan jo da tydeligt mærke, at de nyder det. Hilsen fra Ingrid.

Offline HansenSenior

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Lys i hønsehuset
« Svar #3 Dato: 13 ſeptember , 2017, 15:51 »
Ja, vores høns skal have det godt. I mine øjne betyder det ikke at de skal udsættes for kulørte lamper. Eller andet lys, for den sags skyld. Nudging for høns er, forstås, not hot i mit hønsehus.

Men I må have god fornøjelse med lysshowet  ;D



0,2 Maran
0,2 Paduaner
0,4 Kochin
1,0 Morfar - mig :)

QaaUzz

  • Gæst
Sv: Lys i hønsehuset
« Svar #4 Dato: 14 ſeptember , 2017, 08:26 »
Det lyder rigtig rart - Lys bølge længden har meget at sige.
Burde ikke forveksles med 'kulørt lys'
Tak for en overset aspekt af miljøet.


Sent from my iPad using Tapatalk

QaaUzz

  • Gæst
Sv: Lys i hønsehuset
« Svar #5 Dato: 14 ſeptember , 2017, 08:34 »
Noget teknisk
http://www.poultryworld.net/Health/Articles/2017/9/Innovations-in-poultry-lighting-explored-182622E/?cmpid=SOC%7CTwitter%7CWorldPoultry

cool lighting (4000-6000K) with a more blue-green colour was ideal for pullets, helping them grow faster, while warm lights (<3,000k) with a more red-orange colour spectra boosted egg production.>

Koldt lys med blå/grønt farve får kyllinger til at vokse lidt hurtigere.
varmt lys med rød/orange får høner til at lægge flere æg

Virkelig godt indlæg som du henviser til.
Der er noget forskel i hvert species lysfølsomhed og dét betyder noget. Noget som kan være både rart og livs styrkend for hønsene mens 'udbytterige' ere, for os.
Tak for det Finn.


Sent from my iPad using Tapatalk