Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Erfaring med skovhøns søges  (Læst 7271 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Erfaring med skovhøns søges
« Dato: 05 ſeptember , 2017, 20:04 »
Er der nogen som har erfaring med Skovhøns sammen med ISA-Warren?

Jeg er så meget i tvivl, om jeg skal have 3 skovhøns, eller 2 skovhøns + 1 ISA-warren.

På den ene side, vil jeg gerne have en blandet flok, som måske ikke stopper ægkægningen og går i fældning samtidig.

På den anden side, tænker jeg at der måske er mere harmoni i hønegården, når der kun er én race
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Erfaring med skovhøns søges
« Svar #1 Dato: 06 ſeptember , 2017, 07:03 »
Nu er begge de nævnte høns ikke racer, men hybrider og da de sikkert kommer fra samme forhandler, så kan de vel godt gå sammen- men på den anden side, så er hybrider avlet efter en stor æggeproduktion for øje = penge og ikke på temperament, så der kan de godt variere en del.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Erfaring med skovhøns søges
« Svar #2 Dato: 06 ſeptember , 2017, 07:37 »
Jeg er helt med på at det er hybrider. Egentlig vil jeg gerne have racehøns.
Problemet med racehøns er bare, at de er enormt svære/umulige at få fat i.
Det racer jeg søger, det kan jeg på specielklubbernes hjemmeside kun finde avlere vest for storebælt.
Og jeg har kontaktet flere klubber på mail - uden at få nogen respons.
Jeg har gået tur i den lokale fjerkræavlerforening (det hvor hønsene bor) adskillige gange gennem sommeren. Når man ind imellem møder et menneske, er det en, som end ikke ved hvilke racer de selv har......det er bare nogen de har fået....
Og de få bure hvor det går ringmærkede, der er det aldrig lykkedes mig at møde en ejer.

Så faktum er, at jeg har opgivet at få racehøns, selvom jeg aktivt har ledt hele sommeren. Jeg har også været på en enkelt udstilling, men det var godt nok en skuffelse - eller, jeg fik faktisk set den af "mine" racer, og fik afklaret at jeg synes den et for stor til mig.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Erfaring med skovhøns søges
« Svar #3 Dato: 06 ſeptember , 2017, 07:43 »
PS. Jeg har aldrig tænkt nærmere over, at hybriders temperament er individuelt, fordi det ikke er noget man specifikt avler efter.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Erfaring med skovhøns søges
« Svar #4 Dato: 06 ſeptember , 2017, 07:55 »
det er godt nok en skam du bor så langt væk. For hernede i Sønderjylland synes jeg der er rig mulighed til at få fat på forskellige racehøns. Og jeg tør godt stå inde for de forskellige, de er nemlig også medlemmer her på fjerkræsiden.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Erfaring med skovhøns søges
« Svar #5 Dato: 06 ſeptember , 2017, 07:55 »
Det lyder lidt mystisk det med at det skulle være helt umuligt at finde racehøns, men nu laves racehøns, så ikke i millionvis hele året rundt og det er desværre heller ikke altid sikkert at den ønskede race lige er rundt om hjørnet og man lige kan købe unghøner i begyndende æglægning.
Nu ved jeg ikke hvad der søges af racer, men lige for tiden sorterer vi opdrættere i vores ungdyr, og der bliver så sat de frasorterede til salg, som gode havehøns.

Og hvis man ikke lige får kontakt, så prøv endelig igen. (Y)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Erfaring med skovhøns søges
« Svar #6 Dato: 06 ſeptember , 2017, 08:02 »
Og så lyder det ikke rigtigt som den lokale fjerkræ koloni har folk, som er racefjerkræ opdrættere, når de ingen gang ved hvad de har gående i hønsegårdene.  :'( /d
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Erfaring med skovhøns søges
« Svar #7 Dato: 06 ſeptember , 2017, 10:39 »
Prøv at se på dba. Står flere race høns på Sjælland/ til salg... er jo tilladt at spørger, hvis der intet står.
Jeg købte 2 engelsk aucana i Slangerup fine høns hentet som ruge æg fra England.
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Erfaring med skovhøns søges
« Svar #8 Dato: 06 ſeptember , 2017, 10:40 »
Han havde også andre racer til salg... på dba
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Erfaring med skovhøns søges
« Svar #9 Dato: 06 ſeptember , 2017, 10:55 »
Dem jeg har ledt efter, et Dværg Austrolorps og Rhode Island Red i både dværg og store.

Og DBA har jeg slet ikke overvejet at kigge på......

Og ja, mine lokale fjerkræ forening er vist mest hyggehøns  :)
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Erfaring med skovhøns søges
« Svar #10 Dato: 06 ſeptember , 2017, 12:20 »
Hvis du er på Facebook, så er der denne her gruppe:
https://www.facebook.com/groups/823285731081064/
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Erfaring med skovhøns søges
« Svar #11 Dato: 07 ſeptember , 2017, 11:23 »
Der er også en facebookside med navnet: Os med Australorps-høns. Her kan altid spørges. Plus selvfølgelig på Australorp-klubbens hjemmeside - men der er mere liv på facebook'en.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Erfaring med skovhøns søges
« Svar #12 Dato: 09 ſeptember , 2017, 14:05 »
Jeg har købt alle mine race høns og rugeæg af racehøns igennem DBA eller guloggratis. Der er tonsvis til salg - både øst og vest for Storebælt  /o

Jovist, et par gange er det da gået galt, fx da jeg købte daggamle kyllinger som skulle være blå og sort maran, men som viste sig at være blå og sorte orpington. Avleren havde ikke lige styr på kyllingerne, da først æggene var klækket i rugemaskinen. Men generelt synes jeg bestemt altid folk har haft godt styr på deres dyr.

Såå - du skal bare ind og kigge på dba.dk eller guloggratis.dk  :D
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Erfaring med skovhøns søges
« Svar #13 Dato: 09 ſeptember , 2017, 18:43 »
Ærgerligt at høre, hvis du har haft dårlig erfaring ved at henvende dig til de lokale fjerkræklubber. Her i Nordsjælland, Hillerød Fjerkræklub og Allerød og Omegns Fjerkræklub, lægger vi os meget i selen for at finde den race, folk skriver eller ringer og efterlyser. Hvad enten de er medlem af klubberne eller ej.

Men nogle gange må vi desværre opgive at finde racen, da vi ikke kender til avlere.
For eksempel da én skrev, hun efterlyste Hvide italienere. Lidt for kæk erklærede jeg, at dem kunne vi sagtens finde. I baghovedet havde jeg billedet af de hvide italienere, der rendte alle vegne, da jeg var barn. Men tror du lige vi kunne finde nogen? Pist væk i mellemtiden. Så anbefaler vi i stedet andre racer. Den imødekommenhed er en vigtig del af klubbernes eksistensberettigelse. Grave løs på egen grav er en dårlig ide...

Offline TinaK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
Sv: Erfaring med skovhøns søges
« Svar #14 Dato: 09 ſeptember , 2017, 23:49 »
Der er altså en avler på Stevns, der sælger racehøns.

Jeg ved ikke, om det er ok, at nævne firmaet herinde, men nu vover jeg pelsen - det er www.stevnsracehøns.dk, som jeg selv har købt hos i et par år nu. De har en god indstilling til hønsehold og at de skal have det godt. De avler selv på racehøns og du kan købe både kyllinger og rugeæg. De sælger også lidt ud af deres avlsstammer fra tid til anden, når der skal skiftes blod.

Hilsen Tina
Pga. lorteræv nu med atomkrigs-sikret hønsegård! :-(
0.1 Gul orpington (skrukmutter)
0.0.2 kyller (blomsterhøns/brahma)
0.2 Wyandotter
0.2 Maran
0.1 Hybrid af ukendt herkomst
0.1 Blomsterhøne
0.1 Faverolle
1.1 Katte - Signe og Carl
?.?.? Chobunkin, guldfisk og græskarper i havedammen
0.2 Børn af egen avl