Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Giftige planter  (Læst 3227 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Giftige planter
« Dato: 04 ſeptember , 2017, 19:26 »
Er jeg lidt for ubekymret, når jeg tror på at en høne selv ved hvad den kan tåle??? Min hønsegård har stået tom i 4 måneder henover sommeren, hvor jeg har smidt frø af kløver og diverse etårige blomster (ukrudtet har nu klaret sig bedst ;)). Men jeg plantede også tomatplanter, som nu ligger ud over det hele. Er det OK at sætte høner ind til tomatplanterne, selvom jeg egentlig godt ved de er giftige? - jeg tænker at hønsene måske kunne have glæde af at hakke i de grønne tomater, og gemme sig i planterne.

Planterne bekymrer jeg mig ikke for. Jeg er helt med på, at alt levende bliver spist og gravet og endevendt /o Jeg er kun spændt på, HVOR hurtigt en urskov kan forvandles til en jordørken :D. I sommers startede jeg også en kompostbunke i hønsegården, da jeg løb tør for plads i beholderen. Så måske har jeg avlet et par orme.

Brænder høns sig egentlig på brændenælder? Så jeg bør være så serviceminded at tage de tykke handsker på og rive dem op.

Ihhh....jeg glæder mig til et par nye bevingede venner  :)
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Giftige planter
« Svar #1 Dato: 05 ſeptember , 2017, 00:52 »
Jeg kan ikke tro der vil ske noget. Mine høns går frit og de kan æde hvad de møder på deres vej og det gør de, og det dør de ikke af. Så din gård, hvor du har sået gode ting og sager, vil helt bestemt være til stor glæde for de nye indbyggere. Hel og lykke med de nye venner  :D

ps.: mine elsker modne tomater !

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Giftige planter
« Svar #2 Dato: 05 ſeptember , 2017, 07:49 »
Er helt enig med Hans-Kurt. Giftige planter er -som jeg ser det - et lidt vidt begreb. Hele planten er ikke nødvendigvis giftig og graden af gift varierer måske over året, giftig er ikke nødvendigvis =dødelig, nogle dyr har fordøjelsessystemer til at omgå giftigheden. Mine høns spiser både fingerbøl og taks uden at der sker noget ved det. De nipper den yderste mm af taksnålene - de ved præcis hvad de gør. Jeg TROR det er et led i deres egen ormebekæmpelse at spise lidt gift.
« Senest Redigeret: 05 ſeptember , 2017, 10:51 Fra Lene Skelmose »

Offline TroelsRasmussen

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Giftige planter
« Svar #3 Dato: 05 ſeptember , 2017, 09:25 »
Jeg ved at mange af de flermavede dyr kan reagere kraftigt hvis de blive flyttet til et nyt stykke eng-areal de ikke har gået på før. Men hvis de har en langsom tilvænning til de nye omgivelser og planter, så går det somregel fint, også selvom der skulle være planter som er mildt giftige. Desuden vil dyr der har været på et givent areal i generationer "lærer" nytilførte dyr, hvor der er vand, hvor der er mad, og hvilke planter man skal undgå.

Når bare man husker at der er rigeligt mad til dyrene, så vil det meget sjældent gå så slemt at de dør, selvom de måske godt kan have et dårlig mave et par dage.

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Giftige planter
« Svar #4 Dato: 05 ſeptember , 2017, 20:00 »
Brændenælderne er hevet op, da der var mange af dem.
Ikke kun for hønernes skyld, men også for at undgå mit skrigeri, hver gang jeg skal gennem hønsegården  ::)
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Giftige planter
« Svar #5 Dato: 05 ſeptember , 2017, 21:14 »
Jeg ved at mange af de flermavede dyr kan reagere kraftigt hvis de blive flyttet til et nyt stykke eng-areal de ikke har gået på før.

Det er helt rigtigt. Kvæg, får og geder dør ved pludselig skift i foder. Der skal gå min 14 dage, hvor de langsomt vendes til det nye foder. Jeg mistede lam og en vædder da de forspiste sig i korn. Mit kvæg lukkes på græs tidlig om foråret, før der egentlig er nok. så de kan leve af det. Men ellers kan jeg risikere de dø af græsforgiftning.

Heste dør hvis de spiser takst. Kør, hvis de tvinges til at spise store mængder "smørblomster". Er smørblomsten slået og indgår som tørret foder i feks hø, er det ikke giftigt.

Man skal altid passe på med fodring af sine dyr og sætte sig ind i hvad de kan fodres med og især hvad de ikke må få.

Høns er heldigvis lette hvad fodre angår.  :angel: