Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad gør i med de store kyllinger?  (Læst 3410 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Hvad gør i med de store kyllinger?
« Dato: 28 Juni , 2017, 17:08 »
Vi avler egne slagtekyllinger, men jeg synes altid vi når et kapacitetsproblem her kort ført slagtetid... vi slagter når de er omkring 4,5 mdr. Ellers synes jeg de er for skravlede. Men den sidste måned kan specielt de unge hanekyllinger godt være lidt en plage - de vil slås, forsøge at parre sure gamle damer og er voldsom ved de mindre kyllinger. Vi har desværre ikke rigtig plads til at de kan gå for sig selv. Jeg synes at hønsene har god plads, den store flok har ca 400 m2 både krat og åben græsmark. Og den anden flok, som er dværghøns med alle de unge kyllinger går frit i haven på ca 1600 m2.

Så hvordan har i andre jeres store skagtekyllinger? I egen indhegning eller hvad? Det skal måske tilføjes at vi kun ruger ud ved skruk, så vi ikke så mange af gangen - som regel mellem 4-7 kyllinger pr kuld. Så kyllingerne er lidt i alle aldre...
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad gør i med de store kyllinger?
« Svar #1 Dato: 28 Juni , 2017, 18:35 »
Uanset om mine kyllinger er til videre avl/udstilling eller slagt, så skiller jeg dem altid ad, så hanekyllinger går for sig selv og hønekyllingerne går for sig.
For det (synes jeg) giver den bedste trivsel. For så er hanerne ikke efter hønerne og de skal heller ikke slås med hinanden om hønerne. 

Med 400 m2 og 1600 m2 må der vel være plads til at lave et hus og gård til dem?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Hvad gør i med de store kyllinger?
« Svar #2 Dato: 25 August , 2017, 09:19 »
Hvornår tager du hanerne fra? ved 8 uger eller 12 ugers alderen? Og har du så de unge hønekyllinger gående samme med en flok ældre høns? Jeg synes godt de ældre damer kan være ret hårde ved de unge hønekyllinger... Eller har du også hønekyllingerne gående for sig selv indtil en vis alder? Og hvor gamle er de så inden du sætter dem ind til de ældre høns?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvad gør i med de store kyllinger?
« Svar #3 Dato: 26 August , 2017, 08:40 »
Mine går sammen. Den gamle hane har fint styr på det
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hvad gør i med de store kyllinger?
« Svar #4 Dato: 26 August , 2017, 18:30 »
I år har hanekyllingerne her gået med flokken. Synes der er mindre sul på dem når de kommer ud på hele arealet med de andre - men det kan jo være et tilfælde. Har dem ellers i egen indhegning og hus med kort vej til fodertrug - også af hensyn til hønekyllingerne der kan have lidt svært ved at komme til foderet. Synes dog ikke det gav de store samværsproblemer.

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Hvad gør i med de store kyllinger?
« Svar #5 Dato: 27 August , 2017, 01:40 »
Je skiller hanekyllinger fra hønekyllinger når jeg sætter ring på, De er 12 uger gammelt sådan cirka. Hønekyllinger kommer i hønseflokken når de er tæt på æglægning, 20 uger gammelt og haner kommer i flokken når jeg laver avlsgrupper, de er sammen med slagtehaner indtil de skal bruges til avl. Det giver ro når en gruppe unghaner har en gammel hane som bestemmer. så behøver de ikke til at slås om hvem der bestemmer, det gør den gamle
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.