Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Læ i et gedehus?  (Læst 8435 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Læ i et gedehus?
« Dato: 08 Oktober , 2015, 07:58 »
Det nye gedehus tager form. Vi har to folde. Den første fold huser en stor stald med højt til loftet, ca. 25 m2. Masser af læ. Den anden fold er helt ny, og huset er sat op her i sommer af genbrugsmaterialer og er ca. 6 m2 stort. Hvordan skal vi skærme mht. læ i det nye, meget lille hus?

Sådan ser huset ud nu, men der er piv-åbent i begge ender, og der er også åbent helt nede ved jorden, hvor huset er sat på betonklodser der er gravet dybt ned i jorden.

Forslag for bedste gedevelbefindende er meget velkomne. Huset skal huse 2 voksne geder, 3 gimmere fra marts og en kastrat, også fra i år.




Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Læ i et gedehus?
« Svar #1 Dato: 08 Oktober , 2015, 13:02 »
Det er ellers et fint hus  /o, Men geder er som jeg husker det noget sarte mht vejret. Mine Dansk Landracegeder, stod på det yderste af klovvene, når bare det regnede lidt. Hvis der kom sne - uha, så ville de absolut ikke ud. De har  - racen - været i Danmark i over 6000 år, så de burde da være indrettet til vores vejer, men nej. De fik hvert efterår en tyk underuld - men.....

Dine geder ser ud som om de er i familie med Boergeder ?? - Boergeder er fra varmere himmelstrø end vores, så jeg vil tro, at du skal lukke HELT af på alle sider, også der hvor de skal kunne komme ind.
Måske kan du indrette aflukningen, så den kan fjernes om sommeren. Men jeg vil tro de kræver fuldstændig læ - ingen træk, det vil de blive syge af. Det gælder alle dyr, træk er gift for helbredet  /d.

Måske du kan lukke af ved indgangen med tykke brede plaststrimler der forskydes, så den ene dækker ½ ind over den næste. Om gederne vil ødelægge dem, ved jeg ikke. Geder er jo dejlige selvstændige dyr, som ofte giver store udfordringer for gedehyrden.
Plaststrimlerne skal placeres yderst, så de kan lukke tæt i modvind. Placerer du dem indenfor, vil de kunne ligge vandret i luften, ved stærk blæst.


Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Læ i et gedehus?
« Svar #2 Dato: 09 Oktober , 2015, 06:40 »
Mange tak for input. Jo, det er boergeder, og ja, de tåler meget lidt træk, så derfor tænkte jeg nok, at vi er nødt til at lukke helt af. Jeg overvejer at sætte gederne tilbage til deres oprindelse fold, hvor den store stald er, for der har de læ, masser af plads og der er elektrisk lys. Det var ellers planen, at den fold skulle have hvilke i mindst 1 år, pga. ormetrykket, men jeg tror ikke gederne vil trives så godt i det lille "sommerhus" vi har bygget i den nye fold.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Læ i et gedehus?
« Svar #3 Dato: 09 Oktober , 2015, 11:12 »
Ligger foldene langt fra hinanden, Tanja eller kunne der laves en løbegang mellem den nye fold og den "gamle" stald?
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Læ i et gedehus?
« Svar #4 Dato: 09 Oktober , 2015, 12:44 »
Ligger foldene langt fra hinanden, Tanja eller kunne der laves en løbegang mellem den nye fold og den "gamle" stald?
Det er desværre ikke muligt, da der løber en vej tværs igennem vores grund og foldene er på hver sin side af vejen. En gedetunnel måske? ::)
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Bent T

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Læ i et gedehus?
« Svar #5 Dato: 09 Oktober , 2015, 20:38 »
Det er da synd ikke at bruge det flotte lille sommerhus. Jeg ville købe noget vandfast krydsfiner, så den ene gavl og siderne kan blive tætte, måske det er nok. Hvis den har langsiden mod øst og vest ? så er det nord gavlen der skal lukkes, plus det halve af vest gavlen ca en 30 cn. inde under taget.
Det lyder af meget men er rimelig billigt og også nemt at slå på. :)
God arbejdslyst og god lykke med gederne! :)
MVH Bent.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Læ i et gedehus?
« Svar #6 Dato: 09 Oktober , 2015, 22:16 »
Som Hans-Kurt skriver, så bør du lukke overalt, og indgangen skal ikke være større end en ged kan komme ind. Indgangen skal vende modsat den fremherskende vindretning, og strimlerne kan jeg kun tilslutte mig (bruger dem til dværgdotterne).