Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skrukhøne og kyllinger  (Læst 6227 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vennelyst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Skrukhøne og kyllinger
« Dato: 22 ſeptember , 2016, 21:51 »
Hej. Jeg har i undervisningssammenhæng udruget nogle kyllinger, som nu er en uge gamle. De går i en papkasse indenfor. Nu er der netop en af hønsene i haven, der er blevet skruk for et par dage siden. Jeg vil gerne lægge kyllingerne under hende, men hvor tidligt kan jeg det i fht hønen og hvor sent kan jeg det i fht kyllingerne? Mvh Thomas

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Skrukhøne og kyllinger
« Svar #1 Dato: 23 ſeptember , 2016, 12:56 »
Hvis du vil gøre forsøget, så skal det nok være allerede i aften. Kylingerne skal i princippet helst være under 4 dage gamle, men det er lykkes for mig engang med kyllinger på en uge. Om hønen tager imod eller ej, er meget individuelt. Det optimale er at hun har lgt min et par uger, men jeg har sat kyllinger til en engang, som kun havde lagt 4 dage. Så det korte af det lange er, at det må komme an på en prøve. Du skal holde godt øje med dem, for du kan risikere at hønen enten går fra dem eller begynder at hakke dem.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Vennelyst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Skrukhøne og kyllinger
« Svar #2 Dato: 23 ſeptember , 2016, 21:27 »
Tak for svaret Pia. Jeg tænkte nok, at det skulle komme an på en prøve, men det hjælper jo lidt, at du har prøvet det en gang før med succes. Jeg har lige sat dem ind under hende derude, og umiddelbart ser det meget lovende ud. Jeg giver lige en melding, om hun har adopteret dem.

Det er noget af en bande dyr, du har dig. Har er der 9 Galloways, 1,3 i gl. dansk landrace, silkehøne og maraner, 20 blandede kyllinger, 3 katte og 3 bifamilier

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Skrukhøne og kyllinger
« Svar #3 Dato: 23 ſeptember , 2016, 22:03 »
Jeg har nu ellers skåret rigtig meget ned på dyreholdet de senere år ;) der har været mange mange flere. Men antallet skal jo gerne passe med at man også får dem passet godt allesammen, så derfor nedskæring i forbindelse med svigtende helbred mm.

Er lidt misundelig på dine galloways. De er virkelig smukke! Men jeg har nu hverken plads, råd eller tid til større dyr ;)

Er spændt på at høre hvordan det går med høne og kyllinger. Vær obs på at hvis hun accepterer dem, så er hendes instinkt at blive på reden de første par dage, hvilket giver fint mening med helt nyklækkede, som lige skal komme sig efter den store anstrengelse det er at komme ud af æggene, og desuden kan klare sig uden mad et par døgn. Men når kyllingerne er så store, så er det en god idé at sætte mad ind i reden, så de kan få noget at spise.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Vennelyst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Skrukhøne og kyllinger
« Svar #4 Dato: 25 ſeptember , 2016, 21:42 »
Hej Pia. Den gik ikke. Kyllingerne var kolde og forkomne om morgenen, hvor hønemor havde forladt reden. Hun ville ikke kendes ved dem, og hun har nu fået sine æg tilbage i stedet, mens de tre kyllinger må vokse op uden adoptivmor i fyrrummet. Men det var et forsøg værd. Måske skulle jeg have ladet æggene være i kassen.

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Skrukhøne og kyllinger
« Svar #5 Dato: 30 ſeptember , 2016, 11:04 »
Det kan man altså heller ikke.
Moderen ligger og ruger i 3 uger og præger sig på omgivelser og æggenes lyde ( ja, det har de).
Man kan ikke bare tage nogle tilfældige kyllinger ind og  tro at moderhønen vil synes om dem, hun er i en anden proces.
Hvor dumt at tro.
Bliver I aldrig klogere? Lærer I aldrig? Tror I stadig at naturen former sig efter antropocentriske ønsker?
Man kan heller ikke putte en motor fra en Ford Taunus ind i et køleskab og så tro, det virker.
Det er dyremishandling og I skulle ikke have lov.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Skrukhøne og kyllinger
« Svar #6 Dato: 30 ſeptember , 2016, 22:51 »
Jeg har altså flere gange givet en skruk 4 dage gamle kyllinger, når hun har ruget 10 dage på snydeæg. Det er gået fint.

Kyllingerne bliver købt som daggamle, men opdrætteren vil først af med dem, når de er 3 - 4 dage gamle, fordi de svageste og ikke livsduelige så er døde, og dem vil han ikke risikere at sælge.

Men som med mennesker: De er himmelvid forskel fra individ til individ. Én skruk blev rædselsslagen for kyllingerne og hakkede dem, en anden elskede dem.

Offline ES

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sv: Skrukhøne og kyllinger
« Svar #7 Dato: 01 Oktober , 2016, 09:12 »
Jeg var her i sommer så uheldig at min skruk døde, men var heldig at kunne ruge de 6 æg ud i rugemaskine og så ville skæbnen at en anden af mine høner lagde sig skruk. Hun havde kun været skruk i 2 dage, men alligevel adopterede hun de 6 kyllinger, som på det tidspunkt var ca 5 dage gamle.
Så nogen gange kan man altså godt, selvom hønen nok har tænkt, "det gik sørme stærkt"  ;)
Mvh Emily