Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Slagtedyr med størrelse og velsmag  (Læst 10724 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline wellesley

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
Sv: Slagtedyr med størrelse og velsmag
« Svar #15 Dato: 01 December , 2015, 06:07 »
Kyllinge startfoder som basis. Plus diverse "tilsætninger", som rejer eller myggelarver eller flyvemyrer, eller hvad der nu falder for. Jeg slår heller ikke græsset, så de har god glæde af græssets frøstande.
Græsplænen ser selvfølgelig forfærdelig ud efter et kuld, men det gør ikke noget, for græs udmærker sig ved at blive pænt igen, når man slår det.

Okay det lyder interessant.

Vi har selv snakket om idéen med det nemlig.
Og lige pt. har vi et kuld kyllinger vi overvejer det med.
Det kan man vel også om vinteren? Eller får de ikke nok da?
« Senest Redigeret: 01 December , 2015, 06:16 Fra wellesley »
Mvh. Kristina

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Slagtedyr med størrelse og velsmag
« Svar #16 Dato: 01 December , 2015, 07:26 »
Så skal det nok være baseret mere indendørs. Naturen yder jo ikke så meget om vinteren, og kyllinger, som jo er små, bruger megen energi til at holde sig varme.

Offline wellesley

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
Sv: Slagtedyr med størrelse og velsmag
« Svar #17 Dato: 01 December , 2015, 10:20 »
Så skal det nok være baseret mere indendørs. Naturen yder jo ikke så meget om vinteren, og kyllinger, som jo er små, bruger megen energi til at holde sig varme.

Ja det var også dét vi tænkte.
Jeg takker for svar.
Mvh. Kristina

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Slagtedyr med størrelse og velsmag
« Svar #18 Dato: 11 November , 2017, 22:29 »
Jae, her arbejder jeg på en helt anden måde.
Jeg, går ikke efter størrelse, men avler små kyllinger.
Jeg har her i sommers haft 3 successive kuld gående på græsplænen, udruget af rugehøns.
Jeg slagtede dem tidligt, når de begyndte at flyve over til naboerne, det vil sige efter 50, 60 eller 70 dage.
De var små. 400- 700 g. Pousiner hedder det vel.

Jeg skal love for at de smager godt, og de er noget helt andet end noget som helst man kan købe, og det er netop derfor, jeg gør det sådan. Jeg går ikke efter størrelse, og jeg forsøger ikke at efterligne industriprodukter.
Det spiller også en rolle, at jeg så ikke skal hælde tonsvis af foder i dem og at græsplænen kan levere en god del af deres "spændende tilsætninger" i form af insekter og orme.

Interessant vinkling med ungfugle/pousiner.

Så vidt jeg har forstået reglerne for fjerkræhold i min kommune ( Gribskov) så må jeg have op til 30 høns inkl en hane.
Kyllinger under 4 mrd tæller vist ikke med i det tal.

Da jeg vil have separate dyr til avl, kød og æg er det vigtigt for mig at kyllingerne er slagteklare inden 4 mrd, så det ikke går udover antallet af avlsdyr.

Grundstammen i kød produktionen bliver indiske kamphøns og la bresse, og ikke mindst krydsninger af disse.
Jeg foretrækker selv en kylling med en slagtevægt på 1200-1400 gram, men det bliver spændende at se hvordan indiske kamphøns/la bresse blandingerne bliver.
Både mht vægt inden 4 mrd, men bestemt også på kød fordelingen og kvaliteten

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Slagtedyr med størrelse og velsmag
« Svar #19 Dato: 12 November , 2017, 14:16 »
Vi har efterhånden smagt en del forskellige racer, skånske blomster, sussex, Orpington, farverolles, new Hampshire og forsk. Dværghøns. Baseret kun på smagen har den bedste indtil nu været faverolles. Orpington var jo størst, men jeg synes kødet er for groft.

Men da vi helst vil slagte før 5 mdr. - Fordi der begynder unghanerne at blive irriterende i flokken, jagte damer og genere førerhanen, så går jeg fremover efter sussex, new Hampshire og skånske blomster - har dog også overvejet la bresse, maran og wyandotte. De får nemlig en rigtig fin slagte størrelse, ca 1500-1600g allerede ved 4-5 mdr.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Slagtedyr med størrelse og velsmag
« Svar #20 Dato: 16 November , 2017, 12:18 »
Jeg har hørt at La bresse skulle være uovertruffen mht kød kvaliteten, og ydermere en god æglægger og har hurtig tilvækst.
De bliver derfor grundstammen i mit kommende hønsehold.
Dernæst har jeg hørt godt om Indiske Kamphøns mht brystfylde og tilvækst, så jeg har også tænkt mig at krydse disse med LB og se hvor gode slagtekyllinger der kommer ud af det.
Indiske kamphøns er lidt svære at få fat i og der er vist kun en enkelt avler af dem herhjemme, som er lidt svær at få fat i.
Men hvis det lykkes så bliver det med både danske kamphøner og engelske ( som rugeæg fra England)