Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ringdueunge hjælp til opforstring  (Læst 4403 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth_Thrane

  • Bruger
  • Indlæg: 9
Ringdueunge hjælp til opforstring
« Dato: 19 November , 2018, 13:06 »
Jeg har for 14 dage siden taget en ringdue unge op fra skovbunden i en hundeskov. Det så ud til den var faldet ud af en rede, men ville ikke have overlevet  de løse hunde i skoven og forældre duerne var ikke at spore selvom jeg ventede længe..
Jeg har så i over 14 dage madet duen med havregrød med melorme, små frø, majs og rosiner og dertil vitaminer i vandet, som den får gennem en sprøjte. Den vokser og har nu ikke dun tilbage, men den kan stadig ikke selv spise.. Hvor længe skal jeg made den? hvordan kan jeg evt. lære den selv at spise? Den tager ikke selvom jeg tålmodigt byder maden til..
Jeg har en hønsegård som jeg i dagstimerne slippe den ind i i overgangen til dens frie liv, men den kan stadig ikke selv spise, så jeg vil vente med at den bor der dag og nat i overgangsfasen.. Den er begyndt at småflyve op på grenene, når den er i hønsegården, men stadig synes jeg ikke den kan klare sig når den ikke selv spiser.  Jeg har så desværre lige pt problemer med rotter om natten i hønsegården, så jeg er også bange for om den kan blive taget hvis jeg efterlader den om natten der.. Mine høns sover i et hønsehus om natten og er i haven om dagen, men har ingen er faring med deres accept af hinanden, men tror dog ikke der er problemer

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Ringdueunge hjælp til opforstring
« Svar #1 Dato: 19 November , 2018, 16:23 »
Jeg tror duer i naturen ophører med at fodre deres afkom og det får dem til at forlade reden og når sulten er tilpas stor, vil den begynde at lede efter foder, den ser nok forældrene spise, det får du naturligvis svært ved at efterligne. Men kan man ikke tage den i nakken og skubbe hovedet hent til fodret og så trykke næbet ned i fodret ??, ellers ved jeg ikke hvad der kan gøres.

Offline demi

  • Bruger
  • Indlæg: 81
Sv: Ringdueunge hjælp til opforstring
« Svar #2 Dato: 22 November , 2018, 11:00 »
Jeg ville ringe til dyreværnet eller anden indstans som tit kommer i kontakt med vilde dyr i nød. De kan sikkert formidle dig videre til nogen som arbejder med tilskadekomne eller efterladte vildfugle. Mån ikke de kan hjælpe dig videre med erfaringer og tip, hvis du fortæller dem din historie?

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Ringdueunge hjælp til opforstring
« Svar #3 Dato: 23 November , 2018, 06:52 »
Sikke et flot arbejde du har gjort. Du kan evt. prøve at ringe til en dueopdrætter og forhøre dig ad. De må vide det, om nogen :). Pøj pøj med duen.

https://www.raceduen.dk/specialklubber
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"