Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Når haner slås  (Læst 2083 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Når haner slås
« Dato: 10 April , 2018, 21:18 »
Mange spørger om man kan have to haner gående sammen. Mit svar har altid været: Det er et lotteri. Nogen kan, nogen kan ikke. Nogen kan gå sammen i fred og fordragelighed, for lige pludselig at blive rygende uvenner.

Her er Sure Ralle. Han er førerhane i La Bresse flokken, og går sammen med en unghane, knapt 1 år, søn af Sure Ralle, så de har gået sammen altid. Den unge hane har været under Ralles kontrol, og det er gået fint. De har 20 høner i alt at passe og ca. 1 tønde land at deles om.

I dag kom den unge hane løbende da jeg kom ud til dem, med blod over alt. Jeg kunne ikke se Ralle. Efter nogen tids søgen fandt jeg Ralle i deres læskur bagest på folden, klemt helt ind i et hjørne, liggende ned og i sølle tilstand. Den unge hane vandt kampen om førerpositionen.

Sure Ralle har fået vasket sine sår og sit sæbeøje, og er nu på rekreation i brusekabinen. Han skal nok komme sig, og så ryger den unge hane i suppegryden.

Et godt eksempel på hvordan to haner der har kunnet gå sammen, på masser af plads, med masser af høner, lige pludselig kan ryge i totterne på hinanden. Det er et lotteri.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Når haner slås
« Svar #1 Dato: 11 April , 2018, 20:14 »
Jeps det har du ret i  /o

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Når haner slås
« Svar #2 Dato: 12 April , 2018, 06:43 »
Ralle er i bedring. Hans rival er kommet i husarrest og bliver snarest lavet om til hønsesalat! Ralle har fået vasket sine sår og sit sæbeøje, og kom tilbage til sine høner i går. Det var han meget, meget glad for. Her til morgen tog jeg ham af pind, men han blev bare stående på gulvet uden at røre sig. Det tror pokker. Hans øjne var helt klistret til, så han måtte igen i sygeværelset og få duppet og renset sine skader. Det hjalp på det, og nu fiser han rundt på folden og galer og kagler og føler sig som konge af hønsegården - men det er han jo også (med lidt hjælp fra de tobenede).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"