Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk og alder?  (Læst 3701 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

  • Gæst
Skruk og alder?
« Dato: 12 Juni , 2018, 10:16 »
Kan en 5-årig høne lægge sig skruk? Har aldrig skrukket før.

Lidt i tvivl om hun er skruk eller bare gammel og træt - eller syg. Hælder nok mest til skruk. Dun i reden og brøler og rejser 'børster' når andre nærmer sig hende. Men er det virkelig muligt????
« Senest Redigeret: 12 Juni , 2018, 11:57 Fra Lene Skelmose »

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Skruk og alder?
« Svar #1 Dato: 12 Juni , 2018, 14:03 »
Ja - jeg har læste om en på 8 der skrukkede... dog ikke for første gang... men hvorfor ikke...☺️😁👍☀️
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Skruk og alder?
« Svar #2 Dato: 12 Juni , 2018, 14:19 »
Mon perioden med varmt vejr sætter gang i hormonerne? Har en høne mere der har lagt sig. Begge Australorps. Har tidligere kun oplevet een  der gjorde det. Må indrømme at det kommer lidt på tværs ift ferie og det var slet ikke meningen at vi ville have kyllinger i år. Man kan ikke styre naturens gang


Sent from my iPhone using Tapatalk

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Skruk og alder?
« Svar #3 Dato: 12 Juni , 2018, 16:22 »
ja ja Lene. Et gammelt ordsprog der siger at der kan gå ild i gamle huse og når først det er sket så skal der vel også børn til. Min yngste datter er jordemoder og hun fortalte de havde en førstegangs fødende på 48 år. Så bare igang
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Skruk og alder?
« Svar #4 Dato: 12 Juni , 2018, 17:52 »
@Gerda. ja der er jo ikke andet at gøre. Tror jeg lader hønerne ligge på snydeæg og ruger i maskine. Så kan de få kyller der lige er klækket eller måske lidt pippeæg dagen inden. Har ikke gode erfaringer med Australorp som rugere. Heller ikke til at vide hvor stabil en gammel tante er. Den anden høne er i sit 3.år - så hendes hormoner er nok mere stabile. Men noget forfærdelig bøvl at skulle gøre klar til to hønemødre. At lade dem ruge i samme rum/hus går næppe an - eller???

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Skruk og alder?
« Svar #5 Dato: 13 Juni , 2018, 08:56 »
Jeg har kun 2 voksne høns, og de er begge skruk... de ligger i hver sin rede kun adskildt med en skillevæg. Der får de lov at blive, en uge mere så burde æg klægge. Det er kun barnevelderen der ligger på rigtige æg, 6 stk. Men tænker at dele dem mellem dem før de klægger.
Jo mon ik det går med at lade dem være i samme hus... det gør jeg ihvertfald her. jeg regner med at flytte skillevøggen når de klægger og lade dem alle gå sammen den første dag el. To i reden - derefter flytte dem ned i bunden af huset.
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Skruk og alder?
« Svar #6 Dato: 13 Juni , 2018, 12:17 »
Det kniber lidt med pladsen hvis de begge skal ruge i hønsehuset, men det kan dog godt lade sig gøre. Jeg har et mindre med 1m2 gulvplads og pæn højde så der er luft. Er det ikke for lidt til en førerhøne og een der ønsker at blive det??? Har mulighed for at lade een ruge i det lille hus og så lave et aflukke i hønsehuset med udgang til egen gård. Tror det bliver det sikreste. Sidst jeg lod en Australorp ruge glemte hun af og til reden og gik på pind med resten af flokken om aftenen. Det går jo ikke an.
 Hvis jeg vælger at isolere dem - hvor tæt på klækketidspunkt kan man så gøre det? Eller er det bedst at gøre det så tidligt i forløbet som muligt?

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Skruk og alder?
« Svar #7 Dato: 14 Juni , 2018, 13:12 »
Jeg tror trods den lille plads jeg ville gøre det... mindst mulig omrokering og indgriben, det må trods alt være det naturlig(i fangenskab) for dem. Ej heller seperat afdeling i gården. Mine har gået sammen fra de klægeste uden nogen problemer.
Mit hønsehus er 140x140 så jo lidt større. De bliver flyttet ned på gulvet når de er klækket, med noget afskærmning for døren så kyllingerne ikke kan gå/falde ned(1 m ned) i gården de første 2-3 dage... derefter går de alle sammen
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Skruk og alder?
« Svar #8 Dato: 14 Juni , 2018, 13:16 »
Det er jo kun et par dage at pladsen er træng i hønsehuset... når de🐥🐥 er et par dage gamle går de jo ud i gården hver dag- så er kun når de skal sove... prøv ellers må den ene jo flyttes hvis....
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Skruk og alder?
« Svar #9 Dato: 14 Juni , 2018, 15:47 »
Har besluttet mig for at flytte den ene høne i 'skruk'hus. Den ligger lige nu i en hævet redekasse ( ca 50 cm over gulvet ). Den redekasse som de alle helst vil lægge æg i og sove ovenpå - så uro omkring den. Den anden høne har valgt en redekasse på gulvet - som hun får lov at blive i. Det er de to redekasser der er i huset, så de andre har måttet tage til takke med et hjørne under den hævede kasse. Jeg har så i dag været igang med sav og rystepudser for at få lavet en redekasse mere - eller rettere to - nu jeg var i gang. Så må jeg se hvordan det går - og flytte rundt hvis det ikke går. Eksperimentere lidt. Reserveæg i rugemaskinen for en sikkerheds skyld. Har netop hentet rugeæg fra Sussex, Wyandot i to farver og Australorp. Og vi skulle slet ingen kyllinger have i år  >:( >:( >:( >:(

De høns jeg tidligere har haft under større og friere forhold valgte selv. Nogle brugte konsekvent hønsehuset ( de store Orpingtons) - mens dværghønsene lavede reder alle steder - under buske, i høet osv.

Det er rart at få lidt input fra jer - sætter lidt tanker igang om hvad man kan gøre. Tak :)
« Senest Redigeret: 14 Juni , 2018, 17:19 Fra Lene Skelmose »

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Skruk og alder?
« Svar #10 Dato: 16 Juni , 2018, 10:42 »
@Majbritt
- skulle have fulgt dit råd om ikke at gribe ind  ;)

Flyttede den ene høne i skrukhus i går aftes. Til morgen tog den flugten over hegnet og har nu indtaget sin gamle rede. Så må hun ligge der. Hvad den vil gøre med kyllinger klækket i 50 cm højde - aner jeg ikke - men man kan vel hjælpe til om nødvendigt. Har engang måtte fjerne en blikplade fra en ladevæg fordi hønemor havde valgt at lægge sine æg godt skjult nede bag en masse hø - og så kunne hun ikke få kyllingerne ud. Valgte at fjerne pladen og ikke høet - den nemmeste løsning. Det her bliver så også den nemmeste løsning!

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Skruk og alder?
« Svar #11 Dato: 16 Juni , 2018, 18:08 »
Jeg har sat en lille låge på redekassen, sådan at der kan lukkes og en slå for(en træliste med skrue i midten, som så kan drejes)
Så når kyllingerne klægger lukkes lågen og ingen kan komme ud/falde ud....
Sæt mad og vand i reeen og tjek jævnligt at alt er ok... bare 2-3 gange om dagen. Efter 1-2 dage og alle er klægget, tager du alle kyllingerne ned i hønsehusets bund. Og Hønemor. Hun vil selvfølgelig gerne op i reden igen... men indser efter kort tid at hun ikke kan få kyllingerne med derop... sådan problem løst...
Sådan har jeg gjort da jeg sidst fik kyllinger... og gør igen på onsdag.... når næste hold kommer....denne gang er min udfordring -2 skrukker og kun 6 æg.... overvejer daggamle men altså.... skal jo også ha plads til alle de kyllinger😳☺️😆🙈🙈🙊
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Skruk og alder?
« Svar #12 Dato: 16 Juni , 2018, 18:26 »
Det må jeg prøve. Overvejer om jeg skulle sætte redekassen ned på gulvet. Er muligt. Kan godt være jeg forsøger. Kræver lidt omrokering i huset, men absolut en mulighed.

Har ikke lagt æg under dem endnu - de må nøjes med snydeæg indtil der er orden på tingene. Har lagt rugeæggene i maskine og regner med at lægge dem under hønerne når de er lyst på 7.dagen.

Hvad der så skal ske med kyllerne - ak ja - den tid den glæde. Bliver nødt til at tynde ud i den ældre ende  :(
« Senest Redigeret: 16 Juni , 2018, 18:34 Fra Lene Skelmose »