Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Brug af America Thisted rugemaskine - real 24  (Læst 2779 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ny-hoense-ejer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
Brug af America Thisted rugemaskine - real 24
« Dato: 17 Maj , 2018, 10:14 »
Hej
Vi har købt en brugt real24 motorruger fra America Thisted og har fundet en brugsanvisning på nettet. Men synes der mangler oplysninger omkring fugt – der er jo fugtmåler på apparatet men det angives meget overordnet. Kan nogle af jer dele tips på dette område og andre erfaringer med brug af denne ruger (obs – den er fuldautomatisk).

På forhånd tak
Christina

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Brug af America Thisted rugemaskine - real 24
« Svar #1 Dato: 24 Maj , 2018, 07:36 »
Jeg fik een sidste år - og brugte noget tid på at finde ud af det med fugten. Prøv at starte den og prøv dig frem. Det kan være nødvendigt at have en mindre skål med vand i for at kunne justere. Så vidt jeg husker havde jeg kun vand i det ene kammer og så en lille skål med vand. Luftfugtigheden i rummet betyder også noget. Æggene afgiver vel også fugt.

Jeg startede med en prøverugning med fem æg for at teste processen. Det kom der tre kyllinger ud af på trods af diverse udsving i fugtighed. Opdagede også først efter et stykke tid at jeg slet ikke behøvede ekstra fugt i starten.

Blev lidt nervøs da der på et tidspunkt var et hvidt smuldr i maskinen. Troede det var flueæg! Fandt så ud af at det bare var kyllingerne der skiftede dun - inde i ægget!!!!

Det blev til tre høner - måske de tåler mere en hanerne  ;D