Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Besøg af duehøgen - igen - igen  (Læst 5147 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Besøg af duehøgen - igen - igen
« Dato: 01 Februar , 2018, 18:16 »
I søndags fik mine høns lov til at gå frit i haven, mens jeg gjorde deres hjem i stalden rent og ellers gik til og fra. Jeg kom lige ud af stalden, da jeg så en duehøg prøve at tage livet af en sussexhøne. Selvfølgelig skreg jeg op, høgen lettede omgående, og det lykkedes mig at redde den stakkels høne. Så vidt så godt, men

hvordan sikrer jeg hønsenes udegård på ca. 300 kvadratmeter? Der gror unge træer og kraftige buske + en "hønseskov" af gederams. Jeg plantede for at skaffe skjul til hønsene, men træer virker åbenbart kun mod musvåge og glente (hvis de altså skulle få lyst til høns til middag). Høgen slog ned på en høne, der gik under hasselbuske i et krat. Jeg måtte kravle under buske for at få fat i hende.

Nu er hønsene henvist til deres overdækkede kedelige hønsegård, som de ikke gider gå ud i, så hvis nogen har forslag til, hvordan jeg kan gøre det bare nogenlunde sikkert for hønsene, vil både de og jeg være taknemmelige. Min unge hane har desværre en løsning der hedder "Efter mig!", hvorefter han spæner det bedste, han har lært. Han burde jo være den opmærksomme, der advarede de andre først, men i dette tilfælde havde det nok ikke gjort den store forskel.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Besøg af duehøgen - igen - igen
« Svar #1 Dato: 01 Februar , 2018, 19:47 »
Høgene er fænomonale flyvere, der kan navigere rapt og sikkert under og rundt om buske og træer. Jeg har desværre ikke rigtig nogen bud på, hvad der kan afhjælpe det - andet end at hvis hønsegården er stor nok og er overdækket, så har man sine kræ i sikkerhed.
Nogle maraner, nogle araucana.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Besøg af duehøgen - igen - igen
« Svar #2 Dato: 02 Februar , 2018, 09:48 »
Er der ikke noget med at man kan spænde tråde ud - der forvirrer fuglene? I de nye regler for hønsehold er der blevet lettet i kravet om at hønsegårde skal overdækkes i tilfælde af hønseinfluenza. I stedet kan spændes tråde ud, der forhindrer større fugle i at lande. Der er nok mest tænkt på trækfuglene men måske det også virker mod rovfugle?

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Besøg af duehøgen - igen - igen
« Svar #3 Dato: 02 Februar , 2018, 11:55 »
Tak for ideen.

Det bliver nok noget i den retning, for jeg kan ikke nænne, at de bare skal gå i deres hønsegård, selvom halvdelen er under tag, og der vokser et par buske i den anden halvdel. Det gider de bare ikke, når de er vant til at kunne boltre sig på græsdække.

Det som bekymrer mig mest er, at høgen flyver lavt, kommer fra siden og zigzagger ud og ind i vegetationen - og at den er så fræk! Da jeg havde fjernet hønen, kom høgen tilbage, satte sig på taget af stalden for at se, om der alligevel ikke skulle være et måltid.

Offline demi

  • Bruger
  • Indlæg: 81
Sv: Besøg af duehøgen - igen - igen
« Svar #4 Dato: 02 Februar , 2018, 12:21 »
Jeg mener at have læst at man kan spænde op tråde med gamle cd-skiver på som så ville virke förstyrende på angribende rovfugle.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Besøg af duehøgen - igen - igen
« Svar #5 Dato: 02 Februar , 2018, 13:32 »
Hvis ikke der er hegnet omkring kan det måske være svært at spænde tråde ud. Tror tanken er at det er hen over en hønsegård.

Indtil kyllingerne er omkring 3 mdr alderen har jeg dem i indhegning med net over. Lavet af havehegn, tentorpæle og jordbærnet - som 'tag'. Kan flyttes og udvides efter behov. Kunne være en midlertidig løsning indtil høgen måske mister interessen. Her er det spurvehøgen der spøger - den er heller ikke bleg for at gå på jorden og jage, men den er for lille til at klare de voksne høns.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Besøg af duehøgen - igen - igen
« Svar #6 Dato: 02 Februar , 2018, 17:21 »
Jeg har også sikret kyllingerne i den første tid, men når de er store nok til at gå med de voksne høns, bliver de sluppet ind til dem, før skrukken mister interessen for dem. Største fare for dem er nok skader, som er eminente til at samarbejde om røveriske overfald. Indtil nu har høgen taget 2 sølvrandede wyandotter, 1 lysegrå isbar og altså angrebet en sussex. Det er ikke de mindste høns i flokken,men måske de mest iøjnefaldende.
 
Om sommeren er svalerne her, og de er gode til at mobbe rovfugle væk, og hvis det ikke lykkes helt, har hanen været god til at opfatte svalernes advarsler.
 
Det varer bare så længe før svalerne kommer i tilstrækkeligt stort antal, og min nuværende flokhane er meget uerfaren og nok ikke særlig modig.

Selve hønsegården er sikret, halvdelen med gennemskinnelige tagplader, den anden halvdel med kyllingenet. Udegården på ca. 40 x 11 m er problemet. Den er afgrænset af hegn med hønsenet, lidt over 1 m højt. Grænser op til åben mark. Skov knap 100 m væk. Hønsene kan godt flyve over hegnet, men gør det ikke.  Jeg har plantet frugttræer og fjeldribs for skygge og for at mindske udsigten for rovfugle.
Måske nogle pæle med tråde spændt over?

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Besøg af duehøgen - igen - igen
« Svar #7 Dato: 03 Februar , 2018, 23:14 »
Min hønsegård har sort tråde spændt ud over næsten hele arealer der er indhegnet. Jeg har aldrig set en rovfugl i indhegningen. Skaderne kommer der og de stjal æg et år, indtil jeg kom sennep i et æg, så stoppede det - så længe det varer.
Her er spurvehøge, musvåger, glenter, ræve osv osv, og det er sjældent der forsvinder et dyr, jeg har aldrig mistet en kylling til dem i hvert fald. de syner hen og dør - nogle af dem. Så får rovdyrene lov ril ar få dem.
Mine høns går ikke kun i hønsegården, de går helt frit.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Besøg af duehøgen - igen - igen
« Svar #8 Dato: 04 Februar , 2018, 07:39 »
@ Hans Kurt. Hvilken slags tråd bruger du? Jeg har overvejet fiskesnøre udfra en ide om at det vil glimte lidt - men om det er sådan i praksis ved jeg ikke rigtigt.

Offline demi

  • Bruger
  • Indlæg: 81
Sv: Besøg af duehøgen - igen - igen
« Svar #9 Dato: 04 Februar , 2018, 11:22 »
Fiskeline ville jeg ikke anbefale. Det er for stor risiko at fugle vil komme til skade. Det skal jo være en forhindring som kan ses, hvis den skal holde dem på afstand.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Besøg af duehøgen - igen - igen
« Svar #10 Dato: 04 Februar , 2018, 17:58 »
Er der nogen, der ved hvad der bruges i dambrugene, som ikke vil have fiskeørnen som fast pensionær?

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Besøg af duehøgen - igen - igen
« Svar #11 Dato: 04 Februar , 2018, 20:17 »
øh, det er noget sort tråd jeg fik for over 15 år siden. Det er vist noget kunststof - ligner høstbindegarn. Har samme tykkelse og struktur. Det er MEGET stærkt. Men hvad det egentlig er - ja det ved jeg ik  :-\

Offline Finn Storgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Besøg af duehøgen - igen - igen
« Svar #12 Dato: 04 Februar , 2018, 21:18 »
Du kan købe et kartoffelnet hos Stradby net. Det kan købes på de mål du ønsker. Maskestørrelsen er 10x10cm. Det holder alt fra skader og opefter ude. Jeg har et på 35x25 meter der dækker 5 hønsegårde. Nettet er lavet i grøn nylon.
2.15 Sølv Sort/randet Wyandotte