Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er EA sene til at komme igang med æglægning?  (Læst 6124 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Er EA sene til at komme igang med æglægning?
« Dato: 27 Oktober , 2017, 09:03 »
Ja som overskriften lyder er EA så lidt sene til at gå igang med æglægningen som hønniker? Vi har en del afkom efter vores EA hane i år, med forskellige racer  på mødre siden, men indtil videre er kun en enkelt af dem kommet igang med æglægning, hun klækkede 1/4.
Alle de øvrige er blege i kammen og ligner ikke nogen som har planer om at starte snart. De øvrige er klækket løbende igennem maj og juni måned. Så nogen af dem er jo ikke så gamle endnu.
De får samme foder som de øvrige høner i æglægning.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Er EA sene til at komme igang med æglægning?
« Svar #1 Dato: 27 Oktober , 2017, 10:37 »
Jeg har engang haft nogle EA/maran krydsninger. De var meget længe om at komme i gang, så min erfaring understøtter i hvert fald din.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Er EA sene til at komme igang med æglægning?
« Svar #2 Dato: 27 Oktober , 2017, 12:48 »
Næh snarere syntes jeg at de hurtigt komme i gang. Men æglægning har jo meget mere end blot alder at gøre med.
Såsom trivsel, fordring, utøj, vejr osv. osv.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Er EA sene til at komme igang med æglægning?
« Svar #3 Dato: 27 Oktober , 2017, 13:25 »
Mine ea er 20 uger ca. Og lægger ikke endnu, ved ikke hvornår de går igang men, de får æglægningsfodder grønt og rester, samt  ekstra lys, de sidste par dage. Så håber da i løbet af November🤞 Men aner det ikke- har ledt overalt efter et skriv over de forskellige racer og hvornår de ca starter æglægning? Men indtil nu forgæves.
Har også 2 barnevelder på 22 uger de er heller ikke startet endnu. De 4 små her, flyttede ind til "de gamle" i starten af okt, så skal lige falde helt til. Før det, boede de 8 uger i kaninbur på græsplænen og kom i haven med "de gamle" ofte. så helt uvant er det ikke kun hus/går er nyt for dem.
De gamle høns (sussex)er fra forår 16 af 2 omgange, de startede æglægning i sep/okt og de 2 sidste i dec. Da var de ca. 26 uger gamle.
Med hensyn til ea. Hvordan ser i det? Synes ikke mine er røde, lidt -men kun på siden af næb, resten er sort..😊☀️🍁.
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Er EA sene til at komme igang med æglægning?
« Svar #4 Dato: 28 Oktober , 2017, 10:51 »
De har ikke utøj, får samme foder som de andre høner der lægger æg og vi satte lys op i sidste weekend. Men de er slet ikke det mindste røde i hoveddele/kam endnu. Mine er jo så blandinger, så det bliver sikkert også forskelligt fra høne til høne, afhængig af morens race. Meen, jeg synes alligevel de virker sene. Også fordi de slet ikke er røde i hovedet endnu...

Jeg håber lyset virker, for vores gamle høner er i fældning, så pt nul æg fra 18 høner...
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Er EA sene til at komme igang med æglægning?
« Svar #5 Dato: 28 Oktober , 2017, 11:20 »
Ja krydsninger kan man aldrig rigtigt regne med, for de kan jo falde ud både til højre og venstre, og de bliver heller ikke nødvendigvis specielt super til æglægning.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Er EA sene til at komme igang med æglægning?
« Svar #6 Dato: 28 Oktober , 2017, 11:28 »
Hvad er en EA?

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Er EA sene til at komme igang med æglægning?
« Svar #7 Dato: 28 Oktober , 2017, 13:26 »
Det står for Engelsk Araucana. De lægger fine lyseblå æg. Så mine krydsninger kommer nok til at lægge æg i forskellige nuancer. Den ene høne som er startet lægger nu alm. Lyse æg.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Er EA sene til at komme igang med æglægning?
« Svar #8 Dato: 29 Oktober , 2017, 07:55 »
Hvis afkommet lægger lyse æg og hverken blå eller grønne æg, så lyder det lidt som om EA hane nok er en grønlægger og ikke en ren EA.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Er EA sene til at komme igang med æglægning?
« Svar #9 Dato: 29 Oktober , 2017, 09:42 »
Tja, det kan godt være. Han er ud af et lyseblåt æg og søsteren fra samme rugning lægger lyseblå æg... Æggene er købt som EA. Men man ved jo aldrig helt...
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Er EA sene til at komme igang med æglægning?
« Svar #10 Dato: 30 Oktober , 2017, 08:55 »
Barnevelder er helt garanteret sene til at modne. Til gengæld er de smeltende smukke, når først de er rigtigt voksne.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Er EA sene til at komme igang med æglægning?
« Svar #11 Dato: 31 Oktober , 2017, 22:43 »
Tja, det kan godt være. Han er ud af et lyseblåt æg og søsteren fra samme rugning lægger lyseblå æg... Æggene er købt som EA. Men man ved jo aldrig helt...

Selvom den kommer fra et blåt æg, så kan faderen jo godt være noget andet og den er vel nødvendigvis vel ikke 100 % bror til søsteren, hvis æggene er samlet fra en flok af høns.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Er EA sene til at komme igang med æglægning?
« Svar #12 Dato: 01 November , 2017, 11:26 »
Jo måske. Der er et billede af ham på mit galleri; Løber, tværstribet. Men jeg kan ikke finde ud af st sætte det ind her. IMG_3396.JPG
« Senest Redigeret: 01 November , 2017, 11:28 Fra Maria2aaen »
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Er EA sene til at komme igang med æglægning?
« Svar #13 Dato: 03 November , 2017, 14:23 »
Sørme om ikke der endelig lå et æg i en af rederne i går. Ud fra størrelsen at dømme er det en af de unge som er gået i gang - desværre var det ikke det mindste hverken grønt eller blåt  ::) Så det lader til at du har ret Lene! Ærgerligt når nu æggene var købt sidste år som renracede EA - ren far og mor!
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster